آیا باید میزان مصرف مکمل های معدنی را در زمان کاهش قیمت شیر کاهش دهید؟

هزینه مکمل معدنی ویتامینه در مقایسه با تامین میزان کافی از انرژی و پروتئین پایین است.

هزینه مکمل معدنی ویتامینه در مقایسه با تامین میزان کافی از انرژی و پروتئین پایین است. اما این بدین معنی نیست که هزینه‌ها نباید به دقت بررسی شود زمانیکه قیمت شیر پایین است.

کلسیم و نمک ارزان هستند و می‌توانند بدون توجه به قیمت شیر به صورت سرک نیز مصرف شوند. منیزیم و فسفر گران هستند، اما کمبود آنها می‌تواند کاملا گران در بیاد.

در بسیاری از موارد، شما نباید مکمل اضافه برای فسفر خریداری کنید زمانیکه جیره دارای 0/35 تا 0/38 درصد فسفر است.

ولیکن، جیره‌های حاوی پس مانده‌ها، مانند:

  • پسماند آبجوسازی
  • سبوس گندم
  • خوراک گلوتن ذرت اغلب حاوی فسفر بیشتر از سطح عادی هستند و بنابراین در این حالت فسفر رایگان می‌شود.

* منیزیم همیشه در جیره‌های شیری دچار کمبود است و باید افزوده شود.

گاوها ذخیره خیلی کمی از منیزیم دارند بنابراین اگر جیره دچار کمبود باشد، علامت‌­های کمبود خیلی زود نشان داده می‌­شوند.

علاوه بر این، جیره‌های پایه اغلب حاوی پتاسیم زیاد هستند که از جذب منیزیم جلوگیری می­‌کند، که احتمال کمبود را افزایش می‌­دهد. در بسیاری از موارد، جیره­‌ها با 0/2 تا 0/25 درصد منیزیم برای گاوهای شیری کافی هستند.

* کیفیت اکسید منیزیم (رایج ترین مکمل منیزیم) به شدت متغیر است. در مورد اکسید منیزیم خیلی ارزان مراقب باشید زیرا منیزیم آنها ممکن است که در دسترس دام نباشند.

تغذیه محصولاتی کهDCAD  را افزایش می­‌دهد اغلب تولید چربی شیر را افزایش می‌­دهد. بر اساس مطالعه دانشگاه مریلند، به ازاء هر 100 واحد افزایش DCAD (mEq/kg)، تولید چربی شیر حدود 370 گرم در روز افزایش یافت. مقایسه کنید هزینه بافرها را در مقایسه با چربی شیر تا تصمیم بگیرید که بافر در جیره‌ها استفاده کنید یا نه.

مواد معدنی کم مصرف باید برای قیمت آنها در دوره کاهش قیمت شیر ارزیابی شوند.

اغلب این مواد (مس، منگنز، آهن، سلنیوم، و روی) زیاد تغذیه می‌­شوند و به راحتی کاهش سطح مصرف آنها باعث می‌­شود تا میزان مصرف آنها طبق توصیهNRC  شود و باعث کاهش هزینه ها شود.

در بسیاری از موارد، جیره‌ها باید حاوی 10 تا 13 ppm مس، 35 تا 40ppm  منگنز، و 40 تا 50ppm  روی باشند. مکمل آهن اغلب اصلا مورد نیاز نیست و می تواند از جیره حذف شود. گاوها مواد معدنی کم مصرف را در کبد ذخیره می‌کنند و حتی اگر میزان مصرف این مواد کافی نباشد، به علت آزادسازی آنها از کبد کمبود کوتاه مدت خیلی به ندرت اتفاق می‌افتد.

 برای بیشتر گاوها، در مدت زمان کوتاه (هفته تا چند ماه) به علت ذخایر کبدی مکمل مس می­‌تواند در کمتر از توصیه هایNRC  استفاده شود. ولیکن به علت اینکه روی ممکن است بر باکتری های دستگاه گوارش تاثیر بگذارد، نباید خیلی مدت طولانی کم مصرف شود.

در زمان‌­های کوتاه، منگنز می‌تواند برای گاوهای شیری به میزان ppm 25 کاهش یابد، اما گاوهای خشک برای حفظ گسترش طبیعی جنین باید در حدود ppm 40 تغذیه شوند.

هر مطالعه ای که تغذیه مکمل سلنیوم را بررسی کرده است بازگشت سرمایه خوبی را نشان داده است و تمام جیره‌ها باید ppm 0/3 از سلنیوم را تغذیه کنند.

* مورد دیگر که باید در نظر گرفته شود نوع ماده معدنی است. نوع سولفات عموما تغذیه می­‌شود و معمولا کم هزینه ترین نوع منبع معدنی است.

چندین نوع تجاری از مواد معدنی کم مصرف آلی در دسترس است، اما آنها اغلب همیشه از نوع سولفات گران تر هستند. واکنش‌های مثبت به روی آلی یکی از این موارد است که بیشتر بررسی شده است، مانند تاثیر آن بر سلامتی سم.

اگر شما در حال حاضر روی آلی تغذیه می‌کنید، به منظور کاهش هزینه ها می‌توانید 50 درصد روی آلی و 50 درصد نوع سولفاته مصرف کنید اما استفاده مداوم از روی آلی ایده خوبی است.

مطالعات زیادی نشان دادند که ترکیب مواد معدی آلی و غیر آلی به خوبی عمل می‌کند. مس آلی زمانیکه عوامل کاهنده جذب آن مانند آب حاوی گوگرد بالا یا جیره با گوگرد بالا تغذیه می‌شود باید استفاده شود، اما اگر مواد کاهش دهنده جذب مشکل ساز نیستند، سولفات مس کافی است.

ارزش منگنز آلی مشخص نیست و سولفات منگنز قابل قبول است. در بسیاری از مواقع، سلنیت و سلنات فرم‌­های قابل قبول مکمل سلنیوم هستند، اما به علت انتقال به جنین، گاوهای خشک باید با ترکیب از سلنیت و سلنیوم با کیفیت حاصل از مخمر تغذیه شوند.

به دلیل مشکلات عرضه، قیمت چندین ویتامین از حالت عادی خیلی بیشتر است. اغلب ویتامین ها زیاد تغذیه می­‌شوند، ولیکن اغلب داده ها نشان می‌دهند که تغذیه ویتامین های A, D وE  در سطح توصیه شدهNRC  (تقریبا 70000، 25000 و 500 واحد در روز برای گاوهای شیری) کافی است.

اولین توصیه برای کاهش هزینه های ویتامین ها کاهش مصرف آنها در سطح سفارش شده NRC است.

اگر نیاز به کاهش هزینه بیشتر داشتید، ویتامین A می‌تواند به کمتر از سطحNRC  برسد زیرا در بسیاری از گاوها ذخایر کبد به اندازه کافی است تا چندین ماه دوام بیاورند.

گاوها نمی‌توانند مقادیر زیادی از ویتامین D و E را ذخیره کنند بنابراین مکمل آنها از میزان گفته شده در بالا نباید زیاد کاهش یابد.

یک استثنا گاوهای چراگر هستند زیرا مرتع تازه منبع عالی از ویتامین E است، و نور خورشید باعث ساخته شدن ویتامین D در دام­‌ها می‌­شود.

برای گاوهای در مرتع، نرخ اضافه کردن ویتامین D و E می‌تواند به نصف کاهش یابد. افزودن بیوتین تولید شیر را افزایش می‌دهد و سلامت سم را بهبود می‌بخشد.

* متاسفانه، قیمت بیوتین بالا است. سلامت سم خیلی مهم است بنابراین اگر از بیوتین برای سلامت سم استفاده می‌کنید نباید آن را از جیره حذف کنید.

مطالعات در گاوهای گوشتی نشان داده است که میزان 10 میلی گرم در روز (به جای میزان استاندارد 20 میلی گرم در روز) کافی است، بنابراین، از بیوتین به نصف میزان سفارش شده استفاده کنید.

 

گروه علمی شرکت آگرین تک
  • تعداد بازدید: 1047

دیدگاه ها

نظر شما پس از تایید مدیردر سایت نمایش داده می شود