ایجاد شکمبه سالم برای گوساله های شیری

تمام گوساله ها دارای توده میکروبی داخل بدن هستند. با شروع در تولد این توده میکروبی شروع به گسترش می کند

تمام گوساله‌ها دارای توده میکروبی داخل بدن هستند. با شروع در تولد این توده میکروبی شروع به گسترش می‌کند که منجر به گوساله‌های سالم و تولید بهتر در آینده می­‌شود.یک توده میکروبی مجموعه‌ای از مواد ژنتیکی از میکروارگانیسم‌ها در محیطی خاص است.

توده میکروبی ارگانیسم‌های میکروسکوپی فعالی هستند که در محیط خاص مانند دستگاه گوارش وجود دارند.

عواملی که بر گسترش توده میکروبی در گوساله‌های جوان تاثیر می­‌گذارند عبارتند از:

*توده میکروبی مادر

*محیطی که گوساله در آن متولد می­‌شود

*مصرف آغوز

*نوع خوراک مصرفی گوساله

*مواجهه اولیه با عوامل بیماری زا

*استفاده از آنتی بیوتیک ها.

تجمع میکروب­‌ها در کل دستگاه گوارش از جمله شکمبه خیلی سریع اتفاق می‌افتد. حتی اگر میکروفلور شکمبه در تولد سریع جایگزین شود، باز هم توده میکروبی شکمبه تغییرات عمده ای می‌کند زمانیکه دام بالغ می­‌شود و در محیط و جایگاه دیگر قرار می‌گیرد.

گسترش شکمبه را زود شروع کنید:

بسیار مهم است که توده میکروبی با عملکرد کامل هرچه زودتر در دستگاه روده ای مستقر شود که حمایت از گوساله در مقابل اسهال‌های روزهای اول زندگی را ممکن می­‌سازد.

لایه موکوسی سطح روده عموما در سن سه هفتگی گوساله توسعه می‌یابد و یا به عبارت دیگر کاملا فعال می‌شود.

این موضوع توضیح می‌دهد که چرا بیشتر اسهال‌­ها در اوایل زندگی رخ می‌دهد. اقدامات مدیریتی که شرایط محیط را در اوایل زندگی بهبود می‌بخشد بسیار مهم است برای کاهش مواجهه با عوامل بیماری زای دستگاه گوارش در گوساله‌های تازه متولد شده، در زمانی که آنها خیلی به بیماری حساس هستند.

تغذیه هرچه سریعتر آغوز تمیز و با کیفیت بعد از تولد نشان داده شده است که بهبود معنی داری در تجمع باکتری ها در روده کوچک در 12 ساعت اول زندگی ایجاد می‌کند. اگر اولین تغذیه آغوز برای 6 تا 12 ساعت بعد از تولد به تاخیر بی‌افتد، توانایی تجمع بطور معنی داری کاهش می‌یابد. دو عامل مهم دیگر در استقرار سریع یک توده میکروبی طبیعی تعداد باکتری‌ها در شیری است که گوساله تغذیه می‌کند، و حضور آنتی بیوتیک‌ها، چه در شیر و چه به صورت خوراکی است.

از آنتی بیوتیک ها خودداری کنید:

به خوبی تایید شده است که تغذیه شیر بیمارستانی غیرپاستوریزه بر سلامت گوساله و شیوع بیماری تاثیر منفی دارد. این شیر حاوی تعداد زیادی باکتری­‌های بیماری زا است زیرا بیشتر شیرهای بیمارستانی ار گاوهایی می آیند که دارای ورم پستان حاد هستند.

این عوامل بیماری‌زا بطور مشخص بر سلامت گوساله و همچنین توده میکروبی آن تاثیر مستقیم دارند.

هر زمان که توده میکروبی طبیعی دستگاه گوارش توسط تنش، تغییرات جیره‌ای، چالش‌­های باکتریایی، آنتی بیوتیک‌­ها تحت تاثیر واقع شود باعث تغییر یا کاهش توده میکروبی طبیعی می­‌شود.

احتمالا رایج ترین راهی که این تغییر اتفاق می‌افتد از طریق استفاده از آنتی بیوتیک‌ها بخصوص آنتی بیوتیک‌های خوراکی است. بعضی از مردم فکر می‌کنند که باکتری ها به آنتی بیوتیک‌ها مقاوم هستند و فقط عوامل بیماری زا تحت تاثیر درمان با آنتی بیوتیک قرار می گیرند.

ولیکن، این اصلا واقعیت ندارد. تغذیه شیر بیمارستانی همراه با آنتی بیوتیک‌­ها قطعا بر توده میکروبی گوساله هم قبل و هم بعد از شیرگیری تاثیر منفی دارد. پاستوریزاسیون تاثیری بر خنثی سازی آنتی بیوتیک ها ندارد، بنابراین توصیه می‌­شود که از تغذیه شیر بیمارستانی که حاوی آنتی بیوتیک است خودداری کنید.

روش رایج دیگر استفاده از آنتی بیوتیک‌های خوراکی یا سیستمی برای درمان گوساله‌های مبتلا به اسهال است. عوامل بیماری زای اصلی اسهال در دو هفته اول زندگی ویروس ها و پروتوزواها هستند، که به آنتی بیوتیک‌ها پاسخ نمی‌دهند.

تنها استثنا در این زمینه مواقعی است که گوساله­‌ها تب می­‌کنند، که احتمالا به علت بیماری‌­های تنفسی در حال گسترش است، و یا به علت وجود اشرشیاکلی است.

* اگر اسهال بین روزهای 7-14 زندگی رخ بدهد، در بیشتر موارد احتیاجی به درمان با آنتی بیوتیک ندارد.

جمعیت میکروبی گوساله­‌های جوان کاملا از گاوهای بالغ متفاوت است و دائما در حال تغییر است که بستگی به عوامل زیادی دارد. یک بخشی از برنامه موفق مدیریتی و تغذیه‌ای برای گوساله­‌های جوان تهیه شرایط محیطی و برنامه تغذیه ای است که تاثیر منفی بر نگهداری جمعیت میکروبی طبیعی دستگاه گوارش را حداقل کند.

تغذیه با ثبات و حداقل کردن مصرف و مواجهه با آنتی بیوتیک، مگر در شرایط ضروری برای بیماری­‌های باکتریایی، عوامل مهمی در تثبیت و نگهداری جمعیت میکروبی سالم هستند، که می‌­تواند سلامت و رشد گوساله­‌ها و نیز تولید آینده آنها را حداکثر کند.

 

گروه علمی شرکت آگرین تک

  • تعداد بازدید: 1090

دیدگاه ها

نظر شما پس از تایید مدیردر سایت نمایش داده می شود