تصمیم های درست برای درمان ورم پستان بگیرید

روش‌های مختلفی برای درمان ورم پستان حاد در گله های شیری وجود دارد. بعضی از فارم‌ها هر مورد ورم پستان حاد را با تیوب های

 روش‌های مختلفی برای درمان ورم پستان حاد در گله‌های شیری وجود دارد. بعضی از فارم­‌ها هر مورد ورم پستان حاد را با تیوب‌های آنتی بیوتیک و درمان‌های حمایتی درمان می‌کنند.

سایر مزارع ممکن است در درمان ورم حاد از آنتی بیوتیک استفاده نکنند، و فقط از درمان‌های حمایتی استفاده کنند زمانیکه مورد نیاز است. در حالیکه بقیه ممکن است فقط از آنتی بیوتیک ها استفاده کنند زمانیکه بیماری حاد است.

جدا از اینکه چه روشی در مزرعه شما استفاده می­‌شود، مهم است که دنبال و رکوردبرداری کنید هر مورد ورم حاد را اگر گاو درمان شده باشد، یا نشده باشد یا حذف شده باشد.

* هدف رایج در شیوع ورم پستان حاد در سال کمتر از 25 درصد است.

موارد کلینیکی را کشت بدهید:

زمانیکه یک گاو با ورم پستان حاد تشخیص داده می‌­شود، یک روش متفاوت را استفاده کنید به جای اینکه کورکورانه از روش‌های قبلی درمان یا عدم درمان استفاده کنید.

کشت نمونه های ورم پستان قبل از درمان ساده است، و نتایج فوری به شما می‌دهد، و کمک می‌کند تا تصمیمی با اطلاعات دقیق تر بگیرید.

ایجاد محیط کشت در داخل مزرعه راحت و ارزان است. یک انکوباتور کوچک می‌تواند با قیمت ارزان تهیه شود. یک انکوباتور تخم مرغ نیز می‌تواند استفاده شود که خیلی ارزان است.

سایر موارد لازم شامل:

1- محیط کشت

2- ویال‌­های استریل جمع آوری شیر

3- تجهیزات استریل برای برداشتن نمونه است.

 شیردوش­‌ها باید آموزش داده شوند تا نمونه‌های شیر را بدون آلودگی جمع آوری و منجمد کنند بعد از اینکه مورد جدید ابتلا تشخیص داده شد.

آخرین و مهمترین قدم در آزمایشگاه محیط کشت در مزرعه تعیین یک نفر است که علاقه مند باشد و برنامه را هدایت و رهبری کند.

* ساده ترین پلت نوع bi-plate است.

آگار خون محیطی است که اکثر باکتری­‌های هوازی در آن رشد می‌کنند و آگار ماکونکی فقط باعث رشد باکتری‌های گرم منفی مانند کلی فرم‌­ها می‌­شود.

بعد از اینکه نمونه­‌ها جمع آوری شدند، افراد آموزش دیده شده مقدار اندک از شیر را به محیط کشت منتقل می کنند و برای 24 ساعت انکوبه می‌کنند.

در آن زمان، محیط کشت می‌­تواند برای تعیین نتایج تفسیر شود:

بدون رشد باکتری که باعث ورم پستان شده است توسط سیستم ایمنی گاو از بین رفته اند و نیاز به درمان آنتی بیوتیکی ندارد.

باکتری گرم منفی درمان آنتی بیوتیکی ضروری نیست زیرا گاو به طور معمول قادر به پاک کردن عفونت باکتریایی است، ولیکن، گاو ممکن است که نیاز به درمان حمایتی داشته باشد اگر لازم شد.

باکتری گرم مثبت عموما استرپتوکوکوس یا استافیلوکوکوس است و عموما درمان آنتی بیوتیکی داخل پستانی توصیه می‌­شود.

نمونه­‌های آلوده این گاوها عموما باید دوباره تست شوند یا اینکه توسط آنتی بیوتیک درمان نشوند.

کاهش استفاده از آنتی بیوتیک:

یکی از اهداف تاسیس محیط کشت آزمایشگاهی داخل مزرعه کاهش مصرف آنتی بیوتیک فقط برای گاوهایی است که باکتری رشد کرده در محیط کشت آنها نیاز به درمان دارد (گرم مثبت) و هدف دیگر تعیین اینکه عامل رایج ورم پستان حاد در گله چه چیزی است به منظور اینکه درمان مناسب برای کاهش ورم پستان حاد انتخاب شود.

*توزیع رایج گاوها در هر گروه باید تقریبا 33 درصد باشد.

این موضوع نشان می‌دهد که فقط 33 درصد این موارد، ورم پستان حاد (گرم مثبت)، در گله های شیری نیاز به درمان آنتی بیوتیک دارند.

اگرچه شیر گاوهای آلوده شده با باکتری­‌های گرم مثبت معمولا بعد از 5 تا 6 روز قابل استفاده می‌­شود، این باکتری­‌ها عواملی هستند که می‌­توانند باعث عفونت­‌های مزمن و افزایش سلول­‌های بدنی در تانک شیر ­شوند.

این دلیلی است که چرا این عفونت‌­ها نیاز به درمان اولیه با آنتی بیوتیک دارند زمانیکه بیماری تشخیص داده می‌­شود.

دامپزشک­‌های شما می­‌توانند بر این کار نظارت کنند و پروتوکول­‌های جدید برای شما طراحی کنند. به خاطر داشته باشید که تصمیم برای درمان یا عدم درمان فقط در مورد استفاده از آنتی بیوتیک است.

دامپزشک­‌ها می‌­توانند بسته به شرایط فیزیکی دام برای درمان­‌های حمایتی که یک گاو ممکن است نیاز داشته باشد پروتوکول­‌هایی بنویسند.

حرفه‌ای شدن در بررسی محیط کشت زمان می‌­برد و نیاز به تمرین دارد. راحت ترین راه این است که عکس نتایج خود را برای کسی که می­‌تواند کمک کند بفرستید.

در آن مرحله آنها می‌توانند تشخیص دهند که آیا آزمایش اضافی نیاز است که انجام شود، برای تأیید باکتری‌های مسری مانند: استافیلوکوکوس اورئوس یا سایر باکتری ها مانند Klebsiella. وقتی تشخیص باکتریایی تأیید گردید حتماً نتایج خود را ثبت کنید.

* هنگام درمان ورم پستان بالینی تصمیم آگاهانه بگیرید.

نتایج نه تنها به کاهش مصرف آنتی بیوتیک و صرفه جویی در هزینه کمک می‌کند ، بلکه با ارائه یک تصویر از چالش های اپیدمیولوژیک ورم پستان بالینی فعلی به کل گله نیز کمک می کند.

 

گروه علمی شرکت آگرین تک

 

 

  • تعداد بازدید: 3702

دیدگاه ها

نظر شما پس از تایید مدیردر سایت نمایش داده می شود