اجازه ندهید تا کف سازی مسیرها ذهن شما را مشغول کند

استقرار مناسب برای سلامتی و عملکرد گاوهای شیری، بخصوص در مناطق با ترافیک بالا ضروری است

استقرار مناسب برای سلامتی و عملکرد گاوهای شیری، بخصوص در مناطق با ترافیک بالا ضروری است. تهیه کف جایگاه مطمئن برای گاوهای شیری برای سلامتی، عملکرد و آسایش ضروری است.

گاوها احتیاج به کف جایگاه مناسب دارند تا به راحتی در مناطق مختلف جایگاه حرکت کنند، به خصوص در مناطقی که باید جهت را عوض کنند، فحلی نشان دهند، و نیز در حرکت رفت و برگشت از جایگاه شیردوش.

مهم نیست که سطح مسیرهای حرکت چقدر در ابتدا خوب طراحی و ساخته شده اند، آنها اغلب نیاز دارند که به صورت دوره ای مجددا کف بندی شوند برای کاهش لیز خوردن، زمین خوردن، و صدمه دیدن گاوها.

جمع آوری مدفوع از مسیرها توسط وسایل مختلف اتوماتیک و غیر اتوماتیک مانند اسکرپرها می‌تواند شیارهای کف را بعد از یک مدت بپوشاند، که مسیر را صاف و لیز می سازد. حتی تمیز کردن مسیرها با آب می تواند باعث ایجاد عوارض شود.

ماسه بستر که از استال­‌ها خارج شده است می­تواند اصطکاک مسیرها را افزایش دهد اما همچنین با افزودن ماسه­‌ها به مسیر می‌تواند باعث از بین رفتن شیارها شود.

 حتی بهترین تاسیسات کفپوش نیاز به بازسازی به مرور زمان دارد. هر 6 تا 8 سال برای بازسازی نرمال است، اما در بعضی از موارد، بازسازی در همان سال اول نصب کردن مورد نیاز است.

* خوشبختانه، روش‌­های مختلفی وجود دارد برای ترمیم مسیرهای صاف و لیز تا مجددا به حالت مناسب برگردند.

این روش­‌ها شامل:

  • شیاردار کردن کف
  • کوبیدن کف
  • پوشیدن مناطقی با مواد پلاستیکی تشک مانند
  • جایگزینی بتن است

* شیاردار کردن معمولا روش مناسب برای ایجاد و بهبود سطح کف برای گاوها است.

شیارها کمک می‌کنند که اب کف جایگاه تخلیه شود. الگوی شیارها می توانند تشکیل شوند در راهروها در زمان ساخت راهرو یا بعد از اینکه راهروها تشکیل شدند.

یکی از روش­‌های تولید شیارها استفاده از اره است. شیارهای اره ای برای ترمیم ترجیح داده می­‌شوند زیرا آنها می‌توانند سریعا به کف اضافه شوند و با کنترل مناسب، می‌توان شیارهایی با لبه های مناسب ایجاد کرد که اصطکاک بهتری داشته باشند.

اندازه توصیه شده برای شیارها 1.2 اینچ پهنا با 1/2 اینچ عمق و فاصله 4 اینچ در مرکز است که ایجاد یک آج یا سطح تماس با سم به پهنای 3.5 اینچ می‌کند.

الگوی شیار موازی با طول راهرو اجرا می شود. شیارهایی با الگوی دو طرفه یا الماس شکل، با زاویه های مخالف یکدیگر در طول راهرو اجرا می شوند.

شیارها و شکل‌های اضافی اصطکاک بهتری در جهت‌های مختلف برای گاوها نسبت به شیارهای موازی ایجاد می‌­کند. اخیرا برخی از شرکت های تولید کننده شیار برای بهبود اصطکاک و تمیز کردن آسان تر، عرض شیارها را از 0/75 به 1 اینچ افزایش داده اند.

شیارهایی با عرض نیم اینچ برای فری استال هایی با بستر ماسه مناسب هستند، اما سیستم هایی که از بسترهای آلی استفاده می‌کنند می‌توانند از شیارهای با اینچ 0/78 سود بیشتری ببرند زیرا آنها راحت­تر تمیز می­شوند و اصطکاک بهتری دارند.

زمانیکه شیارها را با عرض بزرگتر از 0/75 طراحی می‌کنید، فاصله شیارها را تا حدی افزایش دهید تا عرض کافی ایجاد شود و همچنین عمق شیار را خیلی کم کاهش دهید برای حداقل کردن شانس آسیب دیدن اگر پنجه سم وارد شیار شود.

در راهروهایی با الگوی شیارهای موازی، شیارهای جدیدی دارای زاویه نسبت به شیارهای موجود در عرض راهروها ایجاد کنید، تا الگوی دو طرفه ایجاد کنید، که ثابت شده است باعث بهبود نتایج می‌­شود.

راهروهایی با الگوی دو طرفه شیار می تواند با استفاده از ماشین اغلب بازسازی شود مانند زمانیکه برای اولین بار آنها را ایجاد می‌کردید. همچنین این شانس وجود دارد که پهنای شیارها را به 0/75 افزایش دهید.

 برای ایجاد سطح مناسب برای اضافه کردن شیارهای جدید، فرز می‌تواند در تراز کردن بتن­‌های ناهموار و غیرهم سطح استفاده شود.

همچنین می توان از آن برای ترمیم سطح آجری صاف و صیقلی از راهروهای شیاردار استفاده کرد که سطح غیر لغزنده ایجاد می کند که می‌تواند اصطکاک نسبتاً خوبی ایجاد کند.

این روش فقط سطح نازکی از کف حدود 3 میلیمتر را برمی دارد، که عموما سطحی مانند الگوی مخمل ایجاد می کند. دامدارها اغلب بیان می‌کنند که بعد از این کار راه رفتن گاوها خیلی بهتر شده است اما عموما نیاز دارد که حداقل هر سه سال یک بار تکرار شود.

به خاطر همین موضوع بعضی از شرکت ها  نوارهایی را در طول راه روها قرار می‌دهند تا اسکرپر روی ان حرکت کند و از تماس آن با سطح بتون جلوگیری کنند.

* روشScabbling  از یک ماشین استفاده می‌­کند که از چکش‌­ها برای شیاردار کردن سطح زمین استفاده می­‌کند.

این ماشین آلات اغلب برای جمع کردن لایه بالایی بتن موجود مورد استفاده قرار می‌گیرند تا سطح بیشتری برای ایجاد لایه جدید بتن ایجاد شود.

برای استفاده دز صنعت دامپروری، برای ایجاد نوارها و خش های متناوب در سطوح صاف با عرض تقریبا 1/5 تا سه اینچ با لبه های خشن بعضی از چکش­‌ها حذف می­‌شوند.

این فرآیند در مقایسه با شیاردار کردن و فرز کردن سطحی ناهموار ایجاد می‌کند. بنابراین برای کاهش احتمال آسیب دیدن شیارهای حاصل از این روش نباید عمقی بیشتر از 0/25 اینچ داشته باشند.

در یک مزرعه استفاده از این روش برای ایجاد شیارهایی با عمق بیشتر از 1/5 اینچ باعث شد تا سطح ایجاد شده خیلی ناهموار شود و راه رفتن روی ان برای گاوها سخت باشد و لنگش زیاد شود.

پوشاندن راهروها با تشک‌های لاستیکی می تواند یک راه حل در این حالت باشد.

استفاده از مواد ارتجاعی پلاستیکی برای پوشاندن سطح سیمانی راهروها روش دیگری برای بهبود حرکت دام‌­ها است، اما این موضوع نیز چالش‌­های خود را دارد.

موادی که بهترین اصطکاک را دارند خیلی به آسیب به علت تردد ماشین آلات حساس هستند.

انقباض و انبساط مواد با دمای محیط تغییر می کند که می‌تواند باعث تخریب آنها توسط اسکرپر شود. رعایت دقیق دستورالعمل سازندگان دستگاه برای نصب و جلوگیری از حرکت وسایل مختلف روی آنها باعث افزایش طول عمر آنها می­‌شود.

مواد با دوام بیشتر می توانند حرکت وسایل را تحمل کنند و جابه جا شدن را حداقل کنند اما اصطکاک کمتری دارند و بعضی از آنها در زمان خیس شدن به شدت لیز می­‌شوند.

بعضی از شرکت ها هستند که با ایجاد الگوهای شیار بر آنها باعث بهبود اصطکاک می­‌شوند. مجددا، از دستورالعمل تولیدکننده استفاده کنید.

کف‌های شکاف دار مانند سطوح جامد توسط اسکرپر خراشیده نمی‌­شوند اما آنها نیز به مرور صاف و صیقلی می­‌شوند.

هر دو روش شیاردار کردن و فرز کردن می‌توانند برای بهبود حرکت دام‌ها در کف های شکاف دار استفاده شوند. از هر روش که استفاده می­‌کنید با کارخانه تولیدکننده برای راهنمایی صبحت کنید، تا کف پوش سالم باقی بماند.

در بسیاری از موارد جهت فرز کردن باید با طول شکاف‌­ها موازی باشد برای حداقل کردن آسیب به سطح بالایی شکاف‌­ها. همچنین پوشش‌های لاستیکی نیز برای سطوح شکاف دار وجود دارد.

گاهی اوقات راهروها نیاز دارند که ترمیم شوند چون آنها می‌شکنند یا اینکه کلا ساییده می‌­شوند.

برای تعویض از یک سیمان با کیفیت استفاده کنید تا راهرو جدید ایجاد کنید. مطمئن شوید که سیمان جدید بر یک سطح پایدار ریخته می‌­شود.

از مخلوط بتن هوادهی شده با حداقل قدرت 3500 پوند در اینچ مربع و تقویت کافی استفاده کنید.

حداقل 4 اینچ ضخامت کافی است برای وزن گاوها و اکثر وسایل، اما اگر کامیون یا تریلر حمل ماسه بستر از آنجا عبور می کند حداقل ضخامت 6 اینچ لازم است.

راهروها باید در عرض هم سطح باشند تا چاله آب تولید نشود و در طول نیز شیب یک تا دو درصدی به سمت چاله کود برای خروج آب داشته باشند.

اگر شیارها بلافاصله بعد از ریختن بتون ایجاد می‌­شوند مطمئن شوید کسی که این کار را می­‌کند ماهر باشد.

شیارهای تشیکل شده به زمان حساس هستند و از آنجا که سیمان می‌تواند با فشار، روز، و زمان روز کسی که شیار می‌اندازد متغیر باشد باید کسی که این کار را می‌کند اینها را بداند تا بتواند کار خوبی تحویل دهد.

همانطور که قبلا گفته شد ایجاد شیارها با اره بعد از سخت شدن سیمان باعث کنترل بیشتر در تولید می­گردد و شیار با کیفیت تری فراهم کند.

البته، سیمان باید کاملا سفت شده باشد، و تمام سنگ­‌ها و برجستگی­‌های سیمان باید صاف شوند و زباله ها جمع شوند قبل از اینکه گاوها وارد راهرو شوند.

ایجاد راهروی مطمئن و غیرلغزنده برای گاوها یکی از مهمترین عناصر مورد نیاز در هر جایگاه گاو شیری است.

اگر امکان ترمیم کلی راهروها وجود ندارد، بر مناطقی که گاوها بیشتر لیز می‌خورند تمرکز کنید مناطقی مانند جاهایی که گاوها جهت خود را عوض می‌کنند، راه های پرتردد به سمت آخور، و یا آنها را از راه هایی که لغزنده نیستند عبور دهید. بازسازی سطوح کف پوش ممکن است کار بسیار گران قیمتی به نظر برسد.

اما، جلوگیری از از بین رفتن حتی یک گاو به دلیل آسیب دیدگی ناشی از لیز خوردن می تواند به راحتی زمان و هزینه لازم برای انجام آن را توجیه کند.

 

گروه علمی شرکت آگرین تک
  • تعداد بازدید: 1406

دیدگاه ها

نظر شما پس از تایید مدیردر سایت نمایش داده می شود