تاثیر میزان تغذیه شیر کامل بر افزایش وزن و رشد بافت پارانشیم و چربی غدد پستان در تلیسه های شیری در شیرگیری

تغذیه سطح بیشتر از مواد مغذی از دوره قبل از شیرگیری تا بلوغ نرخ رشد تلیسه ها را افزایش می‌دهد و رشد بافت چربی

نرخ گسترش دو بخش از غدد پستان، بافت پارانشیم (PAR) و چربی (MFP)، در واکنش به تغذیه در اوایل تولد ممکن است تاثیر عمده ای بر تولید شیر آنها در کل زندگی داشته باشد.

مطالعات دیگر نشان داده است که تغذیه سطح بیشتر از مواد مغذی از دوره قبل از شیرگیری تا بلوغ نرخ رشد تلیسه ها را افزایش می‌دهد و رشد بافت چربی را تحریک می‌کند و رشد بافت پارانشیم را کاهش می‌دهد، که ممکن است باعث کاهش گسترش پستان و تولید شیر آینده دام شود.

مطالعه حاضر تلاش می کند تا تعیین کند که آیا سطح بالاتر تغذیه شیر (8 در مقابل 4 لیتر در روز) می‌تواند نرخ رشد و گسترش بافت پارانشیم پستان را در شیرگیری (هفته 1 تا 12) افزایش دهد.ما دو روش ساده ایجاد کردیم که اندازه بافت­‌های چربی و پارانشیم را با استفاده از دستگاه اولتراسوند اندازه بگیریم.

* گوساله‌هایی که 8 لیتر شیر خوردند در مقایسه با گوساله‌هایی که 4 کیلو شیر خوردند نرخ رشد بالاتری تا شیرگیری (860 در مقابل 810 گرم در روز) داشتند.

 اولتراسونوگرافی نشان داد که علی رغم رشد سریع­تر گوساله‌های مصرف کننده 8 لیتر شیر، نسبت عمق بافت پارانشیم به چربی در زمان شیرگیری در غدد پستان جلویی (34%) در مقایسه با گوساله‌های مصرف کننده 4 لیتر شیر 40 درصد کمتر بود

غدد پستان عقبی کمتر تحت تاثیر واقع شدند. روش اولتراسوند استفاده شده در این مقاله می‌تواند ابزاری مفید برای بررسی گسترش غدد پستان در واکنش به روش‌­های مختلف تغذیه ای در دوره قبل از شیرگیری باشد.

اولترا سونوگرافی کمی محدودیت دارد اما نتایج خوبی به دست می‌آید زیرا این روش به دام آسیب نمی‌زند و دام نیاز ندارد که به منظور ارزیابی غدد پستان کشته شود.

علی رغم رشد سریعتر گوساله‌های مصرف کننده 8 لیتر شیر، نسبت عمق بافت پارانشیم به چربی در شیرگیری 40 درصد کمتر بود در مقایسه با گوساله‌های مصرف کننده 4 لیتر شیر. غدد عقبی کمتر تحت تاثیر واقع شدند.

 

گروه علمی شرکت آگرین تک

 

  • تعداد بازدید: 576

دیدگاه ها

نظر شما پس از تایید مدیردر سایت نمایش داده می شود