تلقیح زودهنگام تلیسه ها ممکن است عملکرد شما را کاهش دهد

به عنوان یک صنعت، نیاز است تا مجددا در مورد استراتژی زمان مناسب تلقیح تلیسه های شیری فکر کنیم

به عنوان یک صنعت، نیاز است تا مجددا در مورد استراتژی زمان مناسب تلقیح تلیسه‌های شیری فکر کنیم.

خیلی وقت نیست که رویکرد جدیدی در پرورش تلیسه‌های شیری رایج شده است. استراتژی این بود که تلیسه‌ها را هرچه سریعتر وارد شیردهی کنید، تا آنها بتوانند جلوی مصرف پول را بگیرند و شروع به کسب درآمد کنند.

Gavin Staley دامپزشک در کنفرانس سالانه Dairy Calf and Heifer Association در این مورد صحبت می‌کند. بله این امکان دارد که گوساله‌ها را طوری آبستن کنید که در 21 ماهگی زایمان کنند. اما برای رسیدن به این سن، احتیاج است که آنها روزانه 920 گرم از تولد تا زایش رشد داشته باشند تا به بلوغ فیزیکی برای زایمان و شیردهی بهینه برسند.

چه اتفاقی می‌افتد اگر گله‌ها تلیسه‌های خود را در سن 21 تا 22 ماهگی وارد شیردهی کنند، حتی اگر نرخ رشد کمتری داشته باشند. تلیسه‌ها با نرخ رشد 820 گرم در روز تا زمان زایش از لحاظ فیزیکی آماده ورود به شیردهی تا 24 ماهگی نیستند، و تلیسه‌هایی با میانگین رشد 790 گرم در روز نباید تا 25 ماهگی زایمان کنند. ما در حال مدیریت کردن هستیم تا تلیسه‌ها در 21 ماهگی زایمان کنند و آنها تا 24 ماهگی رشد می‌کنند.

این یک ناهماهنگی مهم است و زمانیکه تلیسه‌ها بدون رسیدن به بلوغ فیزیکی کافی و خیلی زود زایش می‌کنند، شیوع بیشتری از مشکلات زایش و دوره انتقال را دارند، و نیاز دارند تا از منابع متابولیکی و تغذیه ای برای رشد در مقابل تولید شیر استفاده کنند.

* 450 گرم رشد در دوره بعد از زایش برابر با هزینه حدود 3/5 کیلو تولید شیر است.

این کمبودی است که آنها هرگز نمیتوانند حتی در دومین و سومین شیردهی بر آن غلبه کنند. به عبارت دیگر این موضوعی است که با شما همراه می‌­شود.

محققان شواهدی در مورد این موضوع با بررسی اطلاعات از صدها گله به دست آورده اند. در یک آنالیز، تلیسه‌های که دیرتر تلقیح شدند (حتی یک ماه) قبل از آبستن شدن 27 کیلوگرم رشد بیشتری داشتند، و در نتیجه 1/3 تا 1/8 کیلو شیر بیشتری در اولین شیردهی تولید کردند از هم گله های خود که زودتر تلقیح شده بودند.

* با گذشت زمان تلیسه‌های نابالغ تبدیل به یک زنجیره در کل گله می‌­شوند.

گاوهای مسن تر حذف می‌شوند زیرا آنها با ورود تلیسه‌های جدید تحت فشار قرار می‌گیرند و به زودی کل گله شما شامل دام­‌هایی می‌شود که همگی تولید کمتر از ظرفیت خود دارند.

یک شاخص وجود دارد که می‌تواند خیلی خوب برای تخمین متوسط تولید سالیانه گله‌ها استفاده شود، و آنها میزان تولید شیر 10 هفته ای تلیسه‌ها در اولین شیردهی است.

نهایتا این موضوع گله‌هایی را که یک کار ایده آل در مورد آبستن کردن تلیسه‌های خود انجام داده اند را تنبیه می‌کند. همچنین عملکرد خوب تولیدمثلی و دام­‌های نابالغ ترکیبی خطرناک هستند.

این موضوع خیلی شدیدتر می‌­شود زمانیکه از اسپرم سکس استفاده می‌­شود، که تعداد بیشتری از دام‌­های ماده تولید می‌شوند. در بعضی از موارد، تلیسه‌های شکم اول نصف و یا حتی بیشتر از جمعیت یک گله را تشکیل می‌دهند. این مانند این است که شما یک دسته از بچه‌های مدرسه‌ای داشته باشید که هیچ وقت فارغ التحصیل نمی‌­شوند. شما فقط شهریه آنها را پرداخت می‌کنید، اما آنها هرگز حقوق دریافت نمی‌کنند.

این محقق اطلاعات از یک گله با 3200 گاو را نشان داد که سن اولین تلقیح آنها 40 روز به تاخیر افتاده بود، نهایتا سن اولین زایش آنها را به جای 22/5 ماه به 24 ماه رسانده بود.

نتایج به صورت زیر بود:

3/5 کیلو شیر بیشتر در روز در اولین شیردهی، و 20 درصد بهبود در نرخ آبستنی تلیسه‌ها.

علاوه بر رسیدن به تولید شیر بالاتر آنها قادر بودند که به علت بهبود موفقیت در آبستنی از اسپرم سکس استفاده کنند.

توصیه‌های ایشان در مورد بهترین زمان تلقیح تلیسه‌ها:

1-تمام دام‌­ها به یک ترازو نیاز دارند:

تلیسه‌ها برای زمان تلقیح و زایش باید وزن شوند. بهترین هدف زایش تلیسه‌ها در 85 درصد وزن بلوغ است یا 95 درصد وزن بلوغ در زمان آبستنی (260 روز) است متناسب با وزن اضافی گوساله و جفت.

 

2-پایه تصمیم‌های تلقیح بر اساس وزن و اندازه باشد نه سن:

وزن اسان ترین عامل اندازه گیری است. هشدار اینکه تلیسه‌ها نباید چاق باشند. اندازه بدن و نه فقط ارتفاع سخت تر است تا اندازه گرفته شود، اگرچه تکنولوژی‌های جدید انجام آن را عملی تر کرده است. سن می تواند برای تلقیح تلیسه‌ها استفاده شود، اما دامدارها باید مطمئن باشند که فرآیند پرورش تلیسه‌ها باعث تولید تلیسه‌های با وزن ایده آل در زمان تلقیح می­‌شود.

 

3-تمرکز بر رشد تلیسه :

متوسط افزایش وزن روزانه گله خود را بشناسید، و از آن برای تعیین سن ایده آل در اولین تلقیح استفاده کنید. تلاش برای صرفه جویی در هزینه رشد تلیسه ممکن است مانع از رشد باشد و نیاز به افزایش سن تلقیح داشته باشد. هدف نهایی شما باید این باشد که دام‌­های بالغ هرچه سریعتر زایمان کنند.

 

گروه علمی شرکت آگرین تک

 

مطالب مرتبط:

اندازه تلیسه ها را در طراحی جایگاه د رنظر بگیرید

تغذیه به صورت TMR در تلیسه

چه تعداد تلیسه نیاز دارید؟

  • تعداد بازدید: 7610

دیدگاه ها

نظر شما پس از تایید مدیردر سایت نمایش داده می شود