خصوصیات ترکیب شیمیایی ملاس

مشخص کردن بهتر ترکیب ملاس چغندر و نیشکر، بررسی تفاوت‌های احتمالی آنها، و تعریف بهتر از این مواد خوراکی است

ملاس چغندر و نیشکر در جهان به عنوان یک محصول فرعی از استخراج شکر تولید می­شود و بطور گسترده‌ای در تغذیه دام­‌ها استفاده می­‌شود.

به علت ترکیب، آنها به عنوان منبع انرژی به نشخوارکنندگان تغذیه می‌­شوند.

ولیکن، ترکیب ملاس‌­ها به خوبی در منابع مشخص نشده است؛

* ترکیب آنها به نوع (نیشکر یا چغندر) یا میزان ماده خشک

* میزان کل قند محلول در آب

* پروتئین خام

* خاکستر محدود شده است. 

 موضوع این مطالعه مشخص کردن بهتر ترکیب ملاس چغندر و نیشکر، بررسی تفاوت­‌های احتمالی آنها، و تعریف بهتر از این مواد خوراکی است.

به همین منظور، 16 نمونه ملاس چغندر و 16 نمونه ملاس نیشکر از کل دنیا جمع گردید و برای ترکیب شیمیایی آنالیز شد.

ملاس نیشکر ماده خشک کمتری نسبت به چغندرقند داشت:

(76/8 در مقابل 78/3 درصد) و نیز پروتئین خام (6/7 در مقابل 13/5 درصد)، با حداقل میزان 2/2 درصد در ملاس نیشکر و حداکثر 15/6 درصد در ملاس چغندرقند.

میزان ساکارز بین ملاس چغندر و نیشکر متفاوت بود:

(60/9 در مقابل 48/8 درصد) اما حتی در ملاس نیشکر (39/2 تا 67/3 درصد) و ملاس چغندر تنوع بالا بود. گلوکز (5/3 درصد) و فروکتوز (8/1 درصد) یافت شده در ملاس نیشکر تنوع زیادی داشت.

ترکیب اسیدهای آلی نیز متفاوت بود:

اسید لاکتیک در ملاس نیشکر بیشتر از ملاس چغندر بود (6/1 در مقابل 4/5 درصد)، و از 1/6 تا 12/8 درصد ماده خشک در ملاس نیشکر متغیر بود.

DCAD تفاوت عددی داشت بین ملاس نیشکر و چغندر:

(7 در مقابل mEq/100 g of DM 66) و از 76- تا mEq/100 g of DM 155+ در ملاس نیشکر و از 0 تا mEq/100 g of DM 162+ در ملاس چغندر متغیر بود.

اطلاعات بدست آمده از این مطالعه تفاوت ترکیب بین منابع ملاس را مشخص می‌کند و پیشنهاد می‌کند که شناخت بهتر از ترکیب آنها باعث بهبود در جیره نویسی می­شود.

* مشخص کردن اینکه ملاس حاصل از نیشکر است یا چغندر مهم است اما برای بررسی دقیق توانایی تغذیه‌ای آنها کافی نیست.

همانطور که در چندین مطالعه گزارش شده است که در آن ملاس به رژیم‌های غذایی اضافه شده است، تعیین خاکستر، پروتئین، قندهای کل، و برخی از اجزای دیگر نشان دهنده شناسایی جزئی است اما برای توصیف چنین خوراک هایی کافی نیست.

ملاس منبع خوبی از قندهای قابل تخمیر است، اما سایر ترکیبات نیز با اثرات احتمالی بر وضعیت سلامتی یا عملکرد تولیدی در آن وجود دارند. علاوه بر این، از یک دیدگاه علمی، استفاده از ملاس که دارای میزان مشابه از قند و پروتئین است اما اسیدهای آلی یا مواد معدنی آن متفاوت است می‌تواند منجر به نتایج متفاوت شود.

بنابراین، نتایج این مطالعه مشخص می‌کند که حتما باید درک دقیق تر از ملاس و خصوصیات ملاس بررسی شود مخصوصا زمانیکه در خوراک دام استفاده می‌شود حتما باید کاملا آنالیز شود.

 

گروه علمی شرکت آگرین تک

 

 

  • تعداد بازدید: 4997

دیدگاه ها

نظر شما پس از تایید مدیردر سایت نمایش داده می شود