4 نکته برای مقابله با تنش حرارتی در گاوهای شیری

انواع مختلفی از تنش ها در گله های شیری وجود دارد. عوامل بیماری زا، محیطی، چالش‌های متابولیک و جابه جایی تنش‌های

انواع مختلفی از تنش ها در گله های شیری وجود دارد. عوامل بیماری زا، محیطی، چالش‌­های متابولیک و جابه جایی تنش‌های رایجی هستند که در گله های شیری رخ می‌دهند. تغذیه نیز یکی از این چالش­‌ها است که در گله ها رایج است.

ارتباط بین تغذیه و فیزیولوژی در این چالش­‌های تولیدی مشخص تر شده است، و اطلاعات بیشتری به دست آورده ایم که چگونه می‌توانیم با این چالش‌­ها مقابله کنیم.

در ماه های تابستان تنش حرارتی در بعضی از مناطق جهان غیرقابل جلوگیری است و اتفاق می‌افتد، که بر گله‌های شیری و گوشتی تاثیر می‌گذارد. نژادهای شیری عموما به تنش حرارتی حساس هستند به این علت که آنها به علت ماده خشک مصرفی بالاتر حرارت متابولیک بیشتری تولید می‌کنند.

 

در طول تنش حرارتی، فیبر جیره می‌تواند کاهش یابد، اما مهم است که این کاهش به اندازه ای نباشد که تاثیر منفی بر شکمبه بگذارد.

تنش حرارتی اغلب با افزایش نرخ تنفس مشخص می‌­شود که همچنین با کاهش ماده خشک مصرفی همراه است، که باعث کاهش تولید شیر می­‌شود. این مشکلی چند فاکتوره است که کاهش مصرف خوراک به نوبه خود باعث تغییر در هموستازی گلوکز و چربی می‌شود که منجر به کاهش بیشتر ماده خشک مصرفی می­‌شود.

مشکل است که بتوان تنش حرارتی را شکست داد اما روش‌­های تغذیه‌ای وجود دارد که می تواند باعث کاهش تاثیر تنش حرارتی شود.

رفتار خوراک خوردن همچنین با تنش حرارتی تحت تاثیر قرار می‌گیرد. گاوهای شیری معمولا خوراک را در دفعات زیاد و با وعده های کوچکتر می‌خورند و زمان کمتری می‌خوابند. نشخوار کاهش می‌یابد و تولید اسیدهای چرب تغییر می‌کند که باعث کاهش نسبت استات به پروپیونات می‌شود که احتمالا منجر به تاثیر منفی بر تولید چربی شیر می‌­شود.

بعضی از نکات تغذیه ای برای مقابله با تنش حرارتی:

مدیریت سطح علوفه:

تخمیر فیبر در شکمبه مقادیر زیادی گرمای متابولیکی تولید می‌کند. در زمان تنش حرارتی، فیبر می‌تواند در جیره کاهش یابد، اما مهم است که این کاهش به اندازه ای نباشد که باعث تاثیر منفی بر شکمبه شود.

مراقب نسبت چربی به پروتئین شیر باشید. میزان کمتر از 1/2 نشانگر این است که فیبر کافی در جیره وجود ندارد، تولید استات کاهش یافته است و بنابراین اثرات منفی بر تولید چربی شیر و احتمالا نشانه های اسیدوز مشاهده می‌­شود.

احتیاجات انرژی را تامین کنید:

برای یک گاو 650 کیلوگرمی شیری که 36 کیلوگرم شیر تولید می‌کند در دمای 35 درجه نسبت به دمای 15 درجه، حدود 22 درصد انرژی بیشتر نیاز است.

این اختلاف نیاز انرژی به سختی جبران می‌شود مخصوصا که گاوها کاهش مصرف خوراک نیز دارند. تغذیه چربی محافظت شده شکمبه‌ای به متخصصین اجازه می‌دهد که غلظت انرژی جیره را بدون تاثیر بر تخمیر شکمبه‌ای افزایش دهند.

پروتئین را فراموش نکنید:

عملکرد شکمبه در تنش حرارتی بهینه نیست. در نتیجه، تولید پروتئین میکروبی نیز تحت تاثیر واقع می­‌شود. پروتئین عبوری می‌تواند برای افزایش تولید پروتئین قابل متابولیسم و کمک به تامین احتیاجات پروتئین دام تغذیه شود.

مراقب اسیدوز باشید:

کاهش مصرف خوراک اشتهای دام برای مصرف کربوهیدرات های سریع التخمیر را افزایش می‌­دهد. این موضوع در کوتاه مدت جواب می‌­دهد، اما در بلند مدت می‌تواند منجر به اسیدوز شود اگر به خوبی مدیریت نشود. استفاده از بافرها، افزودنی های پری یا پروبیوتیک برای مدیریت شرایط شکمبه و جلوگیری از تاثیر منفی بر تخمیر باکتریایی فیبر لازم است.

بازار دامی در جهان برای حفظ قیمت خوراک و حداکثر کردن عملکرد گله‌های شیری فشار می‌آورد.

تنش حرارتی چالشی است که در دنیا ایجاد و ماندگار شده است و می‌تواند در بسیاری از نقاط جهان که قبلا وجود نداشته است نیز ایجاد شود. مدیریت تنش حرارتی همیشه مشکل است، اما تغذیه نقش مهمی در کاهش آسیب‌های تولیدی و سلامتی گاوهای شیری در تنش حرارتی دارد.

این روش­‌های تغذیه ای همراه با سایر روش­‌های مدیریتی مانند تهویه ساختمان، به متخصصین تغذیه اجازه می‌دهد تا برای مقابله با تنش حرارتی در ماه‌های گرم سال آماده شوند.

 

گروه علمی شرکت آگرین تک

  • تعداد بازدید: 1329

دیدگاه ها

نظر شما پس از تایید مدیردر سایت نمایش داده می شود