گاوهای خیس خنک تر هستند

ارزش آب در آسایش گاوها قابل تشخیص نیست. باید به خاطر داشته باشید که در زمان تنش حرارتی، آب نه تنها برای نوشیدن لازم است

ارزش آب در آسایش گاوها قابل تشخیص نیست. باید به خاطر داشته باشید که در زمان تنش حرارتی، آب نه تنها برای نوشیدن لازم است بلکه همچنین می‌تواند برای دفع حرارت نیز استفاده شود.

خنک کردن تبخیری مستقیم و غیرمستقیم می‌تواند در ترکیب با فن‌ها استفاده شود که بر دمای بدن تاثیر مستقیم دارند. هر کدام از این روش ها برای محیط های مختلف می‌توانند مفید باشند.

گاوها را خیس کنید:

اب پاش‌­ها به منظور خنک کردن تبخیری مستقیم گاوها استفاده می‌شود، با تبخیر آب از پوست دام‌ها و حرارتی که بطور مستقیم از سطح بدن دام دفع می­‌شود. این خیس شدن و خشک شدن متناوب پوست به طور موثری حرارت را از گاو به محیط منتقل می‌کند، و نرخ تنفس را اغلب خیلی سریع کاهش می‌دهد. مطمئن شوید که از میزان کافی آب برای خیس کردن کل پوست دام استفاده می‌کنید تا یک لایه از هوای گرم بین بدن دام و آب گیر نیافتد.

به خاطر داشته باشید که رطوبت و گرما از بین نمی‌روند و فقط به محیط منتقل می‌شوند. جابه جایی موثر هوا با سیستم تهویه به انتقال گرما و رطوبت به خارج از بهاربند کمک می‌کند.

برخی از متخصصین توصیه می‌کنند که به منظور جلوگیری از هدر رفتن آب، گاوها را زمانی که در مکان‌های کوچک تر قرار دارند خیس کنید، مانند زمانیکه در سالن انتظار شیردوش و مسیرهای برگشت از شیردوشی هستند. خنک شدن تبخیری مستقیم موثرترین راه در مناطق مرطوب است.

هوا را خیس کنید:

از سوی دیگر، خنک شدن تبخیری غیرمستقیم هوای اطراف گاوها را خنک می‌کند. این روش در مناطق خشک خیلی موثر است به علت کاهش زیاد دمای هوای اطراف دام که باعث انتقال گرما از بدن دام به خارج می­‌شود. جا به جایی مناسب هوا در این حالت نیز برای ایجاد هوای تازه مهم است.

این روش خنک کردن هوا را به داخل بهاربندها از طریق پدهای پوشیده شده از آب انتقال می‌دهد، و وقتی که آب تبخیر می­شود دمای هوای بهاربندها کاهش می‌یابد. پدها فضای ورودی هوا را محدود می‌کنند. روش دیگر مه پاش‌­ها هستند، بطوریکه مه با فشار بالا به داخل بهاربند انتقال می‌یابد و به بیرون بهاربند تبخیر می‌­شود.

از فن ها استفاده کنید:

ترکیب خیس کردن گاوها هر پنج دقیقه و فن‌ها دمای بدن را در یک بازه زمانی 20 دقیقه ای تقریبا دو درجه کاهش می‌دهد. استفاده از آب در سیستم خنک کردن تبخیری روش بسیار مناسبی برای خنک کردن خیلی سریع گاوها است.

 

گروه علمی شرکت آگرین تک

  • تعداد بازدید: 1213

دیدگاه ها

نظر شما پس از تایید مدیردر سایت نمایش داده می شود