تاثیر تعادل منفی انرژی القا شده جیره ای بر رفتار تغذیه ای گاوهای شیری

چگونه رفتار تغذیه ای گاوهای شیری در واکنش به تعادل منفی انرژی القا شده از طریق جیره تغییر می‌کند

موضوع این مطالعه تعیین این موضوع بود که چگونه رفتار تغذیه ای گاوهای شیری در واکنش به تعادل منفی انرژی القا شده از طریق جیره تغییر می‌کند، و اینکه آیا این واکنش با توزیع اندازه ذرات وابسته است.

گاوهای هلشتاین چند شکم (30 عدد، روزهای شیردهی = 59 ، شکم زایش = 8/2)، با تولید شیر 44/6 کیلوگرم در روز، با جیره شیردهی (انرژی خالص شیردهی = Mcal/kg 1/66، 68 درصد علوفه، شامل 1/8 درصد کاه گندم) در طول دو هفته دوره پایه تغذیه شدند.

 برای ایجاد تعادل منفی انرژی، گاوها سپس برای سه هفته به یکی از دو جیره فرموله شده برای کاهش 20 درصدی در انرژی در دسترس برای تولید شیر (انرژی خالص شیردهی = Mcal/kg 1/58، 73 درصد علوفه، شامل17/2 درصد کاه گندم) مواجه شدند.

 این جیره ها یکسان بودند و فقط در اندازه ذرات کاه متفاوت بودند:

1- کاه با قطعات بلند (LS): کاه خرد شد با الک 10/2 سانتیمتر،

2- کاه با قطعات کوتاه (SS): کاه خرد شده با الک 2/54 سانتیمتر.

گاوها 25/6 کیلوگرم در روز در دوره پایه خوراک مصرف کردند. ماده خشک مصرفی در دوره آزمایش کاهش یافت، و ماده خشک مصرفی برای گاوهای با کاه کوتاه در مقایسه با گاوهای جیره با کاه بلند (23/1 در مقابل 22/5 کیلوگرم در روز) بیشتر بود.

در دوره پایه، میزان NEFA و BHBA بطور متوسط 27/0 و 71/0 میلی مول در لیتر بود. در دوره آزمایش، NEFA و BHBA بطور متوسط 0/34 و 1/04 میلی مول در لیتر بود، با اوج NEFA (63/0 میلی مول در لیتر) که 4 روز بعد از تغییر جیره اتفاق افتاد.

در دوره پایه، گاوها 42/3 کیلوگرم در روز شیر تولید کردند؛ و تولید شیر برای هر دو گروه در دوره آزمایش کاهش یافت (کاه کوتاه = 39 و کاه بلند = 37/8 کیلوگرم).

در دوره آزمایش در مقایسه با دوره پایه، گاوها زمان بیشتری صرف خوردن کردند (266/8 در مقابل 221/8 دقیقه در روز)، طول وعده های خوردن بیشتری داشتند (46/9 در مقابل 37/5 دقیقه در هر وعده)، و تعداد وعده های کمتری داشتند (7/1 در مقابل 7/7 وعده در روز).

در دوره آزمایشی، گاوها با جیره کاه بلند نسبت به گروه با کاه کوتاه زمان بیشتری صرف خوردن کردند (281/3 در مقابل 252/2 دقیقه در روز).

در دوره پایه گاوها بر علیه قطعات بزرگ (بالای 19 میلیمتر) جداسازی کردند، و برای قطعات متوسط (بین 8-19 میلیمتر) جداسازی نکردند، و به نفع قطعات کوتاه (بین 4 و 8 میلیمتر) و ریز (کمتر از 4 میلیمتر) جداسازی کردند. گاوها جداسازی برای قطعات بزرگ در جیره با کاه کوتاه را تغییر ندادند، اما جداسازی بر علیه قطعات بزرگ در جیره با کاه بلند افزایش یافت.

در جیره با کاه کوتاه گاوها جداسازی برای قطعات کوتاه و ریز را تغییر ندادند. در جیره با کاه بلند گاوها جداسازی برای قطعات کوتاه و ریز را افزایش دادند.

در دوره پایه، ارتباطی بین جداسازی خوراک و NEFA سرم مشاهده نشد. در دوره آزمایشی، غلظت بالاتر NEFA با جداسازی بیشتر به نفع قطعات کوتاه در هر دو جیره با کاه بلند و کاه کوتاه مرتبط بود.

علاوه بر این، غلظت NEFA بیشتر با جداسازی بیشتر به علیه قطعات بزرگتر در هر دو جیره با کاه کوتاه و بلند مرتبط بود. در دوره آزمایش، ارتباطی بین مشخصات خونی و تغذیه ای یافت نشد.

بطور کلی، گاوها رفتار جداسازی خوراک را در واکنش به تجربه دوره تعادل منفی انرژی القا شده تغییر می‌دهند و شدت تعادل منفی انرژی با گستردگی این تغییرات در جداسازی خوراک مرتبط است.

گاوهای شیری، در اوج شیردهی، در این مطالعه با موفقیت دچار تعادل منفی انرژی شدند با تغییر جیره از جیره شیردهی 1 به 2 با کاه زیاد و کاهش غلظت انرژی که در اندازه ذرات و مواد مغذی محدود شده متفاوت بودند.

در آن جیره‌ها در مقایسه با جیره پایه، گاوها زمان بیشتری صرف خوردن کردند، آرام تر خوردند، و تعداد وعده‌های کمتری داشتند.

همچنین، در آن جیره‌ها، گاوها به نفع قطعات کوچکتر و با انرژی بیشتر انتخاب کردند، در حالیکه برعلیه قطعات بلندتر و با انرژی کمتر انتخاب کردند.

برای گاوهایی که جیره آزمایشی با اندازه کاه بلندتر مصرف می‌کردند جداسازی بیشتر مشاهده شد. گاوها با میزان NEFA سرم بالاتر در دوره آزمایشی به نفع قطعات کوچکتر و با انرژی بیشتر انتخاب بیشتری کردند و بر علیه قطعات بلندتر و با انرژی کمتر جداسازی بیشتری کردند.

بطور کلی، این نتایج نشان داد که زمانیکه تعادل منفی انرژی توسط دام تجربه می­‌شود، گاوها ممکن است در تلاش برای مصرف قطعات با انرژی بیشتر نه فقط رفتار جداسازی خوراک خود را تغییر دهند، بلکه همچنین اندازه ای که رفتارشان را تغییر می‌دهند ممکن است مستقیما با شدت تعادل منفی انرژی که آنها تجربه می‌کنند مرتبط باشد.

 

گروه علمی شرکت آگرین تک

 

  • تعداد بازدید: 1127

دیدگاه ها

نظر شما پس از تایید مدیردر سایت نمایش داده می شود