تغییرات رفتاری مرتبط با تب در گاوهای دوره انتقال

گاوهای شیری اغلب بدون اینکه نشانه های کلینیکی بیماری را نشان دهند دچار تب می‌شوند

گاوهای شیری اغلب بدون اینکه نشانه های کلینیکی بیماری را نشان دهند دچار تب می‌شوند. هدف این مطالعه بررسی تغییر رفتارهای تغذیه ای، اجتماعی، و خوابیدن گاوهای مبتلا به تب اما بدون علامت های کلینیکی بیماری در مقایسه با گاوهای سالم است.

بعد از زایش، گاوهای شیری با شکم های مختلف در یک گروه 20 تایی قرار گرفتند. در بهاربند فری استال، گاوها به 12 آخور الکترونیک و دو آبخوری الکترونیک و 24 استال برای استراحت دسترسی داشتند.

رفتارهای تغذیه ای و اجتماعی با استفاده از آخورهای الکتریکی رکوردبرداری شد، و رفتار خوابیدن از طریق دیتا لاگرهای الکترونیکی متصل به گاوها اندازه گرفته شد.

دمای مقعد روزانه اندازه گیری شد، و تب زمانیکه دمای بدن بالای 39/5 درجه بود تعیین شد. تمام گاوها برای متریت هر سه روز بعد از زایش بررسی شدند، و سایر بیماری‌ها (مانند ورم پستان و کتوز) بر اساس پروتوکول‌های مزرعه تشخیص داده شدند.

گاوها با چند روز تب (8 عدد) و گاوها با یک روز تب (18 عدد) که علامت­‌های کلینیکی بیماری را نداشتند با گاوهای سالم مقایسه شدند (به معنی گاوهایی که بطور کلینیکی بیمار نبودند و اصلا دچار تب نشدند) در شکم یکسان (دسته بندی شده به صورت شکم اول در مقابل چند شکم).

رفتارهای تغذیه ای، اجتماعی، و خوابیدن مقایسه شد برای دو روز اول تب در گاوها با تعداد روز زیاد تب، و روز تب در گاوهایی که فقط یک روز تب داشتند.

گاوها در هر دو گروه دارای تب در مقایسه با گروه کنترل زمان کمتری خوراک خوردند (135 در مقابل 181 دقیقه در روز برای گاوها با چند روز تب، و 158 در مقابل 185 دقیقه در روز برای گاوهایی که یک روز تب داشتند).

گاوها با یک روز تب خوراک را با نرخ بالاتری خوردند (109 در مقابل 91 گرم در دقیقه) و تعداد جابه جایی کمتری در آخور داشتند (کنار زدن از آخور: 9/7 در مقابل 14/6 عدد در روز؛ و کنار زده شده از آخور: 11/1 در مقابل 15/9 عدد در روز) در مقایسه با گاوهای سالم.

بطور کلی، گاوها با تب تغییرات رفتاری از خود نشان دادند مانند کاهش زمان خوردن که با واکنش های بیماری مشاهده شده در سایر گونه ها مشابه بود.

گاوها با یک یا چند روز تب نسبت به گاوهای سالم زمان کمتری صرف خوراک خوردن کردند. این تغییرات رفتاری با بیان رفتارهای بیماری در واکنش ها به بیماری های حاد مشابه بود.

 

گروه علمی شرکت آگرین تک

 

  • تعداد بازدید: 1139

دیدگاه ها

نظر شما پس از تایید مدیردر سایت نمایش داده می شود