تنش حرارتی اواخر شیردهی عملکرد دخترها و نوه های گاوهای شیری را در کل دوره زندگی به خطر می اندازد

داده‌های مطالعات تنش حرارتی در اواخر آبستنی انجام شده در ده سال متوالی در فلوریدا جمع و آنالیز شد برای بررسی این فرضیه

داده‌های مطالعات تنش حرارتی در اواخر آبستنی انجام شده در ده سال متوالی در فلوریدا جمع و آنالیز شد برای بررسی این فرضیه که تنش حرارتی مادر در اواخر آبستنی عملکرد نتاج آنها را در طول نسل‌های مختلف به خطر می‌اندازد، و نهایتا سودمندی صنعت گاو شیری آمریکا را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

گاوهای چند شکم آبستن خشک در طول 46 روز آخر آبستنی و در کل دوره خشکی خنک شدند (سایه بان در بهاربند، فن و آب پاش، 196 عدد) یا خنک نشدند (فقط سایه بان، 198 عدد).

بعد از جمع آوری اطلاعات، رکوردهای 156 گوساله ماده (نسل اول) که از گاوهای خنک شده(CLF1, n = 77)  یا خنک نشده(HTF1, n = 79) متولد شده بودند و 45 گوساله ماده (نسل دوم) که از گاوهایCLF1(CLF2, n = 24)  یاHTF1 (HTF2, n = 21)  متولد شدند برای آنالیز استفاده شدند.

رخدادهای دوره زندگی و تولید شیر روزانه برای سه شیردهی از دخترها و نوه ها به دست آمد.

 داده‌های تولید شیر، عملکرد تولیدمثلی، و عمر تولیدی با استفاده از رویه هایMIXED  وGLIMMIX  آنالیز شد، و طول عمر با استفاده از رویه‌هایPHREG  و  LIFETESTآنالیز شد.

تولید شیر دام­‌هایHTF1  در مقایسه با دام‌­های CLF1 در شیردهی اول (2/2 کیلوگرم در روز)، دوم (2/3 کیلوگرم در روز)، و سوم (6/5 کیلوگرم در روز) کاهش یافت.

بیشتر دام­‌هایHTF1  قبل از اولین زایش حذف شدند، و عمر تولید و طول عمر دام­‌هایHTF1  نسبت به دام‌هایCLF1  کاهش یافت (4/9 در مقابل 11/7 ماه).

نوه‌های(HTF2 متولد شده از HTF1 نسبت به نوه‌های(CLF2 متولد شده از CLF1 در اولین شیردهی (1/3 کیلوگرم در روز) شیر کمتری تولید کردند. بیشتر دام‌­هایHTF2  نسبت به دام­‌های CLF2 قبل از اولین تلقیح حذف شدند، ولیکن عمر تولیدی و طول عمر بین دام­‌های HTF2وCLF2  متفاوت نبود.

سپس آنالیزی اقتصادی بر اساس تعداد روزهای تنش حرارتی، وضعیت گاوهای خشک و ضعیف شدن عملکرد طول عمر دخترها و تولید شیر آنها انجام شد.

در مجموع و در آمریکا، ضرر اقتصادی برای هزینه بیشتر پرورش تلیسه، کاهش عمر تولیدی، و کاهش تولید شیر نتاج نسل اول به میزان 134، 90 و 371 میلیون دلار در سال برآورد شد.

بطور خلاصه، تنش حرارتی اواخر آبستنی حداقل بر دو نسل بعدی دام­‌ها تاثیرات منتقل شونده دارد. تهیه وسایل کاهنده تنش حرارتی برای گاوهای خشک برای حفظ تولید شیر مادرها و جلوگیری از کاهش تولید شیر دخترهای آنها لازم است.

تنش حرارتی مادری در اواخر دوره خشکی بقا و تولید شیر را برای حداقل سه دوره شیردهی کاهش می‌دهد.

در نتیجه، متوسط گاوهای شیری آمریکا 5 ماه طول عمر تولیدی کوتاه تر داشتند، و بطور متوسط 120 کیلوگرم شیر در سال از دست می‌دهند اگر زمانیکه در حال گسترش در رحم هستند با تنش حرارتی مواجه شوند.

ضرر سالیانه برای صنعت گاو شیری در مورد گاوهای رشد یافته در تنش حرارتی در رحم، شامل کاهش تولید شیر در شیرواری‌های متعدد، کاهش طول عمر تولیدی، و هزینه بیشتر پرورش تلیسه، حدود 595 میلیون دلار است اگر گاوهای خشک خنک نشوند.

علاوه بر این، به نظر می‌رسد که تنش حرارتی دوره خشکی اثرات منتقل شونده بر بقا و تولید نتاج نسل دوم دارد. خنک کردن گاوهای خشک نه تنها برای جلوگیری از کاهش تولید شیر مادر در شیردهی های بعدی، بلکه همچنین برای تضمین بقا و تولید بهینه دخترهای نسل اول و نسل دوم آنها ضروری است. 

 

گروه علمی شرکت آگرین تک

  • تعداد بازدید: 477

دیدگاه ها

نظر شما پس از تایید مدیردر سایت نمایش داده می شود