اثرات مدت زمان باقی ماندن در کاندیشنر در هنگام پلت کردن استارتر بر قابلیت هضم، تخمیر شکمبه ای، متابولیت های خون، و عملکرد گوساله های ماده هلشتاین

اثرات مدت زمان ماندن در کاندیشنر در طول فرآیند پلت کردن استارتر را بر مصرف، قابلیت هضم، تخمیر شکمبه ای، متابولیت

این مطالعه اثرات مدت زمان ماندن در کاندیشنر در طول فرآیند پلت کردن استارتر را بر مصرف، قابلیت هضم، تخمیر شکمبه‌ای، متابولیت های خونی، و رشد گوساله‌های شیری بررسی میکند.

30 گوساله ماده (40 کیلوگرم) به طور تصادفی به یکی از سه تیمار اختصاص داده شدند:

1- استارتر پلت شده با کاندیشنر برای صفر دقیقه (کنترل)

2- استارتر پلت شده با کاندیشنر برای دو دقیقه

3- استارتر پلت شده با کاندیشنر برای 4 دقیقه.

سه استارتر ترکیب یکسانی داشتند، و استارتر با 3 درصد کاه گندم خرد شده مخلوط شد و به صورت انفرادی به گوساله‌ها از 3 تا 70 روزگی تغذیه شد. تمام گوساله‌ها روزی 4 لیتر شیر پاستور شده دو بار در روز در ساعت‌­های 8 و 16 از 3 تا 50 روزگی می‌خوردند، که با 2 لیتر در روز تغذیه صبح از 51 تا 56 رزوگی ادامه یافت.

تمام گوساله‌ها در 56 روزگی از شیر گرفته شدند و تا 70 روزگی در مطالعه باقی ماندند. با افزایش زمان ماندگاری در کاندیشنر در پلت کردن برای صفر، 2 و 4 دقیقه، میزان نشاسته ژلاتینه شده استارتر بطور خطی از 14، 30 و 45% افزایش یافت.

 علاوه بر این، دوام و سختی پلت نیز با افزایش زمان کاندیشنر در زمان پلت کردن بطور خطی افزایش یافت. تغذیه خوراک پلت تهیه شده با زمان‌های مختلف کاندیشنر بر ماده خشک مصرفی، مصرف انرژی قابل متابولیسم، وزن نهایی، وزن شیرگیری، یا کارایی خوراک در کل مطالعه تاثیر نگذاشت.

ما تفاوتی در قابلیت هضم ماده آلی، NDF، و پروتئین خام در دوره شیرگیری (روزهای 49-56) و بعد از شیرگیری (روزهای 63 تا 70) مشاهده نکردیم؛ ولیکن، با افزایش زمان ماندگاری در کاندیشنر قابلیت هضم ماده خشک و نشاسته بعد از شیرگیری افزایش یافت.

در متوسط افزایش وزن روزانه یا نرخ رشد ارتفاع هیپ، ارتفاع جدوگاه، و دور سینه تفاوتی مشاهده نشد. پروفایل اسیدهای چرب شکمبه با پلت کردن تحت شرایط مختلف ماندن در کاندینشر تفاوتی نداشت.

غلظت آمونیاک شکمبه برای گوساله‌های مصرف کننده استارتر 4 دقیقه در کاندیشنر در مقایسه با گروه کنترل در دوره بعد از شیرگیری تمایل به کاهش داشت. متوسط افزایش وزن روزانه بعد از شیرگیری (روز 57 -70) برای گوساله های مصرف کننده تیمار 4 دقیقه در مقایسه با گروه کنترل بیشتر بود.

بطور کلی، زمان کاندیشن در فرآیند پلت کردن استارتر نشاسته ژلاتینه شده، دوام و سختی پلت را افزایش داد اما تاثیری بر مصرف خوراک، کارایی خوراک، و رشد اسکلتی در 70 روز اول زندگی نداشت. افزایش زمان کاندیشن کردن در دوره پلت افزایش وزن روزانه را کردن بهبود بخشید اما وزن نهایی گوساله‌ها بین تیمارها شبیه بود.

زمان کاندیشن کردن در زمان پلت کردن استارتر ژلاتینه شدن نشاسته، دوام و سختی پلت را افزایش داد اما بر مصرف، کارایی خوراک، و رشد اسکلتی در 70 روز اول زندگی تاثیری نداشت.

افزایش زمان ماندگاری در کاندیشن از 0 به 4 دقیقه فقط افزایش وزن بعد از شیرگیری را بهبود بخشید، ولیکن، وزن بدن نهایی بین تیمارها مشابه بود.

ما غلظت پایین‌تر آمونیاک را زمانیکه گوساله‌ها پلت با کاندیشن 2 و 4 دقیقه مصرف می‌کردند در مقایسه با گروه کنترل مشاهده کردیم. بطور کلی، افزایش زمان ماندگاری در کاندیشنر قابلیت هضم ماده خشک و نشاسته را پیرامون شیرگیری افزایش داد، اما تاثیر آن بر رشد گوساله‌ها مشاهده نشد.

ولیکن، این آزمایش به لحاظ تعداد دام برای هر تیمار تعداد کمی داشت، بنابراین تفاوت ها در عملکرد رشد گوساله‌ها ممکن است با تعداد بیشتری دام برای هر تیمار بیشتر قابل مشاهده باشد.

 

گروه علمی شرکت آگرین تک

 

  • تعداد بازدید: 502

دیدگاه ها

نظر شما پس از تایید مدیردر سایت نمایش داده می شود