بررسی نقش احتمالی تریپتوفان در جایگزین شیر گوساله برای بهبود شیرگیری

آیا افزودن تریپتوفان می‌تواند به گوساله‌های شیری کمک کند تا با استرس شیرگیری مقابله کنند

تریپتوفان پیش ساز سرتونین است، کنترل کننده عصبی که در کنترل وضعیت عصبی دام­ها شرکت میکند. بررسی کردیم که آیا افزودن تریپتوفان می‌تواند به گوساله‌های شیری کمک کند تا با استرس شیرگیری مقابله کنند.

27 گوساله نر هلشتاین (48 روزه و 82 کیلو وزن) برای بررسی تاثیر افزودن تریپتوفان به میزان 4/5 گرم در روز در جایگزین شیر بر عملکرد و شاخص‌­های رفتاری پیرامون شیرگیری استفاده شدند.

تمام گوساله‌ها تغذیه یکسان دریافت کردند (6 لیتر در روز در 15 درصد ماده خشک از روز 1 تا 7، 4 لیتر در روز در سطح 15 درصد ماده خشک از روز 8 تا 14، و 2 لیتر در روز در سطح 15 درصد ماده خشک در یک بار تغذیه تا روز 21 تغذیه) و بطور کامل 22 روز بعد از شروع آزمایش (حدود 70 روزگی) شیرگیری شدند.

گوساله‌ها استارتر (19/3درصد پروتئین و 16/2درصد NDF) و علوفه خرد شده را به صورت اختیاری مصرف کردند. دام‌­ها هفتگی وزن کشی شدند، ماده خشک مصرفی روزانه اندازه گیری شد، رفتار خوابیدن با استفاده از شتاب سنج accelerometers در کل آزمایش اندازه گیری شد، و بررسی رفتار دام‌ها‌­ یک ساعت بعد از تغذیه صبح دو بار در هفته انجام شد.

افزودن تریپتوفان بر عملکرد گوساله‌ها یا مصرف شیر خشک و استارتر تاثیر نداشت، اما مصرف کاه تمایل به کاهش داشت (153 در مقابل 129 گرم در روز). مستقل از تیمارها، زمانیکه تغییرات در برنامه تغذیه جایگزین شیر اتفاق افتاد زمان خوابیدن، وعده های خوابیدن، و طول هر وعده کاهش یافت.

بطور مشابه و بدون تاثیر افزودن تریپتوفان، تغییر رفتار در طول مدت آزمایش اتفاق افتاد. تغییرات اصلی مشاهده شده در رفتار گوساله‌ها افزایش سر و صدا و زمان ایستادن یک ساعت بعد از تغذیه صبح در شیرگیری بود، اما مجددا این تغییرات از تیمارها مستقل بود.

پارامترهای اندازه گیری شده در سرم و پلاسما نشان دهنده افزایش تریپتوفان، kynurenine و نسبتkynurenine/Trp   بعد از تغذیه تریپتوفان به گوساله‌ها بود.

گرایش به کاهش گلوکز بعد از تغذیه در گروه تریپتوفان مشاهده شد. تغییری در شاخص‌­های تنش مانند کورتیزول و هاپتاگلوبین سرم مشاهده نشد. در نتیجه، افزودن 4/5 گرم در روز تریپتوفان در جایگزین شیر بین روزهای 48 تا 62 زندگی تاثیری بر عملکرد یا رفتار گوساله ها پیرامون شیرگیری نداشت.

تغییرات متوسط متابولیک بیان کننده بعضی از منافع در مصرف تریپتوفان یا تاثیر بر دفاع اکسیداتیو است، اما اثرات مستقیم مثبت برای کمک به گوساله‌ها برای مقابله با شرایط تنش مرتبط با کاهش سطح مصرف شیر یا شیرگیری تدریجی مشاهده نشد.

 

گروه علمی شرکت آگرین تک

 

  • تعداد بازدید: 1032

دیدگاه ها

نظر شما پس از تایید مدیردر سایت نمایش داده می شود