تاثیر سیستم تغذیه و جایگاه بر شیوع بیماری ها در گوساله های شیری

مسائل بحث برانگیز در تغذیه گوساله شامل سطح تغذیه شیر و جایگاه انفرادی در مقابل گروهی است

مسائل بحث برانگیز در تغذیه گوساله شامل سطح تغذیه شیر و جایگاه انفرادی در مقابل گروهی است. این مطالعه در یک مزرعه با گاوهای پرتولید برای بررسی تاثیر تغذیه و جایگاه بر شیوع بیماری ها انجام شد.

گوساله‌ها (100 عدد) در تولد به یکی از دو روش تغذیه اختصاص داده شدند. گروه A از تولد به صورت گروهی پرورش یافتند و از طریق تغذیه اتوماتیک دسترسی آزاد به جایگزین شیر داشتند، با شیرگیری در 63 روزگی.

گوساله‌های گروهR  در ابتدا در جایگاه های انفرادی نگهداری شدند و با 2/5 لیتر جایگزین شیر از طریق سطل دو بار در روز تغذیه شدند تا سه هفتگی زمانیکه آنها به صورت گروهی نگهداری شدند و سه لیتر در روز جایگزین شیر را دو بار در روز دریافت کردند از طریق یک آبخوری گروهی تا زمان شیرگیری در 56 روزگی.

بطور کلی، 80 درصد گوساله‌ها در دوره 12 هفته پرورش حداقل یک بار دچار بیماری شدند. گوساله‌های گروهA  نسبت به گوساله های گروه R تعداد بیماری بیشتری داشتند (اسهال 3/86 درصد و پنومونی 5/8 درصد).

میزان شیوع شکست در انتقال ایمنی ارزیابی شده توسط غلظت کل پروتئین در 48 ساعت بعد از تولد 5/1 درصد بود. فرض شده بود که افزایش احتمال اسهال در گوساله‌های گروه A به احتمال زیاد به علت زندگی گروهی است، در حالیکه افزایش پنومونی به علت استفاده از یک سرپستانک مشترک است که انتقال عوامل بیماری زا را از یک گوساله به گوساله دیگر افزایش می‌دهد.

 دو نتیجه اصلی از این آزمایش گرفته می‌­شود:

اول، زندگی گروهی گوساله‌ها در سه هفته اول زندگی در شرایط نامناسب می‌تواند بطور معنی داری احتمال اسهال را افزایش دهد، بیشتر به علت افزایش انتقال عوامل بیماری زای روده ای.

دوم، درحالیکه سیستم­های تغذیه ای اتوماتیک امکان تغذیه سطوح بالای شیر را فراهم می‌کند، به نظر می‌رسد که آنها بطور معنی داری باعث افزایش احتمال پنومونی می­شوند اگر در یک محیط نامناسب مانند شرایط این آزمایش انجام شوند.

در استفاده از سیستم‌های تغذیه خودکار در چنین شرایط محیطی باید احتیاط کرد، یعنی فقط باید از آنها در سیستم‌هایی‌که جایگاه مناسب استفاده شود که خطر پنومونی را به حداقل می‌رساند.

علاوه بر این، ضروری است که سازنده های این دستگاه ها روش­‌هایی برای ضدعفونی سرپستانک‌­ها برای حداقل کردن انتقال بیماری ایجاد کنند.

 

گروه علمی شرکت آگرین تک

 

 

  • تعداد بازدید: 1028

دیدگاه ها

نظر شما پس از تایید مدیردر سایت نمایش داده می شود