سلامت و کارایی گوساله ها از قبل از تولد شروع می شود

قبل از اینکه حتی گوساله‌ها متولد شوند، اتفاقاتی که در زمان ابستنی اتفاق می‌افتد

قبل از اینکه حتی گوساله‌ها متولد شوند، اتفاقاتی که در زمان آبستنی اتفاق می‌افتد می‌تواند توانایی آنها را در رشد، فرآیند کردن مواد مغذی، مقاومت به بیماری‌ها، و تولید شیر بطور دائم تغییر دهد. و آنها حتی می‌توانند این نواقص را به فرزندان خود نیز منتقل کنند.

Geoffrey Dahl پروفسور دانشگاه فلوریدا، مطالعاتی را که توسط تیم ایشان درباره سلامت و کارایی گوساله ها قبل از تولد، انجام شده است در سمینار 2020 غرب کانادا ارائه داده است.

نشان داده شده است که عوامل داخل رحمی بر گسترش جنین و عملکرد بعدی آنها در زندگی تاثیر می‌گذارد:

تغذیه:

در مقایسه با بیشتر گاوهای گوشتی، تغذیه گاوهای شیری عموما خیلی تخصصی تر است که باعث ایجاد رابطه زیاد بین تغذیه و تولید شیر می­‌شود. اگر کمبودهای تغذیه ای زیادی اتفاق بیافتد، گوساله‌های کوچک با وزن تولد پایین احتمالا هرگز به رشد و عملکرد مناسب در مقایسه با هم گله‌ای های نرمال خود نمی‌رسند.

اما Dahl بیان می‌کند که پیچیدگی های تغذیه ای وجود دارد که حتی در مادرهایی که دارای تغذیه خوب هستند نیز ممکن است بر جنین ها تاثیر بگذارد.

یکی از موثرترین مواد کولین است. تحقیقات بر افزودن کولین به گاوهای آبستن (برای سه هفته قبل تا سه هفته بعد از زایش) نشان داد که سود دوگانه نصیب دامدار می‌­شود هم بهبود عملکرد گوساله و سلامت آن و هم افزایش تولید شیر مادر.

در یک مطالعه که اخیرا انجام شده است، گوساله‌هایی که مادرهای آنها کولین مصرف کرده اند بطور معنی داری در 24 روز اول تولد نرخ ماندگای بیشتری داشتند؛ زمانیکه دچار بیماری بودند شیوع تب را کاهش دادند؛ و تا 300 روز بعد از تولد نرخ افزایش وزن بیشتری داشتند؛ و مصرف استارتر را قبل از شیرگیری افزایش دادند.

چالش‌­های بیماری:

زمانیکه مادرها در اواخر آبستنی بیمار می‌­شوند، ممکن است این تغییرات در ایمنی را به فرزندان خود منتقل کنند.Dahl توضیح می‌دهد در دو مطالعه گاوهای اواخر آبستنی در 50 روز قبل از زایش با لیپوپلی ساکاریدهای (LPS)حاصل از اشرشیاکلی به چالش کشیده شدند.

این تکنیک عموما برای اندازه گیری واکنش های ایمنی استفاده می­‌شود.

گوساله‌های حاصل از گاوهای دچار چالش شده با LPS، و گوساله‌های حاصل از گروه کنترل، با میزان مشابه LPS در سن 240 روزگی آلوده شدند.

گوساله‌هایی که در رحم مادر دچار چالش شده بودند مدت زمان بیشتری دچار تب بودند، و بیان بیشتری از نشانه‌های کلینیکی بیماری را داشتند، در مقایسه با گوساله هایی که در رحم دچار چالش ایمنی نشده بودند.

Dahl نتیجه گرفت که افزایش شدت واکنش‌های ایمنی باعث ایجاد چالش‌­های بیماری در تلیسه‌ها می‌­شود برای تقسیم کردن مواد مغذی به خارج از مسیر رشد و تولید، درحالیکه مقاومت آنها نیز به بیماری زیاد نمی‌­شود. این نتایج می‌تواند نشان دهنده افزایش خطر بر کاهش عملکرد گوساله‌ها برای طولانی مدت باشد.

تنش حرارتی:

Dahlو تیم تحقیقاتی ایشان اثرات تنش حرارتی در رحم را بر عملکرد جنین چندین سال است که مورد بررسی قرار داده اند. آنها یافتند که تنش حرارتی اواخر زایش در مادرها توانایی دام را در تقسیم بندی مواد خوراکی و اکسیژن به سمت جنین تغییر می‌دهد، که باعث کوتاه شدن طول دوره آبستنی و کاهش وزن تولد می­‌شود.

ما متوجه شدیم که وزن تولد پایین تر از زمان قطع شیر تا بلوغ ادامه دارد. اگرچه این گوساله‌ها کمبود وزن خود را به تدریج تا زمان زایش جبران می‌کنند، بیشتر افزایش وزن در سال دوم زندگی به جای افزایش بافت ماهیچه ای، به علت تجمع چربی است.

نتایج:

تلیسه‌های کوتاه‌تر و چاق‌تر که سطح انسولین بالاتری دارند و توانایی کمتری در فرآیند کردن انسولین دارند.

آنها همچنین گلوکز را با سرعت بیشتری فرآوری می‌کنند. هر دوی این فرآیندها منجر به کاهش توانایی تبدیل مواد مغذی به شیر می‌شود.

به عنوان یک نتیجه کلی، اولین تولید شیر توسط تنش حرارتی در دوره جنینی کاهش می‌یابد. کاهش تولید شیر همچنین حتی تا دومین و سومین شکم ادامه می‌یابد. 

علاوه بر این، محققین دانشگاه فلوریدا یافتند که تنش حرارتی گوساله‌ها در زمان جنینی باعث کاهش انتقال ایمنوگلوبولین از آغوز می­‌شود.

آنها تعیین کردند که این موضوع مربوط به کیفیت آغوز نیست، بلکه به علت بسته شدن سریع­تر مکانیسم‌های جذب در دستگاه گوارش است.

این کاهش وضعیت ایمنی باعث سلامتی کمتر و تلفات بیشتر گوساله‌ها در هنگام رشد می‌شود. علاوه بر این، Dahl می‌گوید که شواهدی وجود دارد که آسیب های ایجاد شده توسط تنش حرارتی در رحم می‌تواند شرایط برنامه ریزی اپی ژنتیک ایجاد کند که باعث کاهش عملکرد حداقل در دو نسل بعدی می‌شود.

تعجب آور اینکه بیشتر این تاثیر محیط رحمی بر جنین‌ها در سه ماه آخر آبستنی اتفاق می افتد، در حالیکه ما پیش بینی می‌کردیم که تاثیر بیشتر در گسترش جنین در دوره های اول رشد اتفاق بی‌افتد.

تمام این نتایج بر اهمیت مدیریت دوره خشکی تاکید می‌کند، نه تنها برای اهمیت و تاثیر بر مادر، بلکه مهمتر از آن، برای بهبود و تاثیر مثبت بر گوساله‌ها برای ادامه زندگی آنها.

گروه علمی شرکت آگرین تک

  • تعداد بازدید: 1931

دیدگاه ها

نظر شما پس از تایید مدیردر سایت نمایش داده می شود