گذشته و آینده پروتئین سویا در تغذیه گوساله

تشویق تحقیقات بیشتر در مورد استفاده از پروتئین سویا در رژیم غذایی گوساله‌های جوان با آموختن از اشتباهات گذشته

موضوع این مقاله بررسی، تشویق تحقیقات بیشتر در مورد استفاده از پروتئین سویا در رژیم غذایی گوساله‌های جوان با آموختن از اشتباهات گذشته و اذعان به نتایج امیدوار کننده است، که هنگام استفاده از تکنیک‌های نوین برای فرآوری سویا استفاده می‌شود.

جایگزینی کامل یا نسبی پروتئین‌های شیر با سویا می‌تواند باعث افزایش نسبی کارایی اقتصادی جیره‌های گوساله شود و بر عملکرد گوساله نیز تاثیر منفی نگذارد.

متاسفانه، نتایج یافت شده در مقالات نشان می‌دهد که استفاده از پروتئین سویا در جیره گوساله‌های جوان معمولا رشد و سلامتی را کاهش می‌­دهد. اثر متقابل عوامل ضد تغذیه ای و پروتئین های آنتی ژنیک موجود در سویا در دستگاه گوارش واکنش‌های فیزیولوژیکی را ایجاد می‌کند که بر سیستم گوارشی و ایمنی گوساله‌ها تاثیر منفی دارد.

در این مقاله، اهمیت روش‌­های فرآوری مناسب سویا با بررسی مقالات منتشر شده در این زمینه که از محصولات مختلف بر پایه سویا در جیره گوساله‌ها استفاده کرده اند نشان داده می­‌شود.

روش‌­های سنتی مانند:

حرارت دادن، استخراج با اتانول، و جداسازی پروتئین می‌تواند نتایج مناسبی را ایجاد کند بطوریکه محصول نهایی حاوی حداقل یا بدون عوامل آنتی ژنیک و ضد تغذیه ای باشد.

اخیرا، روش‌­های فرآوری بیشتری مانند فرآوری میکروبی سویا عوامل ضدتغذیه ای و آنتی ژنیک را کاهش داده است، و همچنین می‌تواند کیفیت پروتئین سویا را با کاهش اندازه پپتیدها و با شروع آزادسازی ترکیبات بیواکتیو افزایش دهد. آزمایشاتی که در آنها پروتئین سویا با این روش فرآوری و به گوساله‌ها تغذیه شده است در ده سال گذشته در منابع افزایش یافته است، به علت نتایج مطلوبی که در گوساله‌ها و نیز دام‌های تک معده ای به دست آمده است.

تنوع زیاد محصولات حاصل از سویا و نرخ استفاده از آنها که در مقالات بسیار متنوع است این موضوع را مشکل می‌سازد تا بتوان از تاثیر استفاده از پروتئین سویا در گوساله‌های جوان نتیجه گرفت.

عوامل مختلفی در هر روش فرآوری سویا استفاده شده است که می‌تواند تاثیر عمده‌ای بر حذف کارآمد عوامل ضد تغذیه‌ای و پروتئین‌های آنتی ژنیک و بنابراین عملکرد گوساله‌ها داشته باشد.

با این حال، ما می‌توانیم تایید کنیم که روش­‌های فرآوری مشخصی می‌توانند کیفیت محصول را به عنوان جایگزین پروتئین شیر بهبود ببخشند.

سطح استفاده متوسط تا بالا از پروتئین ایزوله سویا یا کنسانتره پروتئین سویا استخراج شده با اتانول با حداقل یا بدون عوامل ضد تغذیه ای می‌تواند نتایج رضایت بخشی ایجاد کند.

علاوه بر این، مطالعات اندکی بر پایه سویای میکروبی یا تخمیر شده انجام شده است که نتایج امیدوار کننده‌ای برای این نوع از مواد خوراکی ایجاد کرده است.

روش‌­های فرآوری سنتی پروتئین سویا نمی توانند بطور کامل عوامل ضد تغذیه ای را حذف یا غیرفعال کنند و فقط قادر هستند که تولید پروتئین عبوری را که به روده کوچک می‌رسد افزایش دهند.

ولیکن، فرآوری میکروبی همچنین غلظت اسیدهای آمینه و پپتیدهای کوچک را افزایش می‌دهد، و باعث آزادسازی عوامل بیواکتیو ناشناخته می­‌شود که می‌تواند اثرات سودمندی بر ایمنی گوساله‌ها و سیستم گوارشی داشته باشد.

فرآوری میکروبی پروتئین های سویا در زمان شیرگیری و بعد از شیرگیری جایگزینی برای پروتئین‌های سویا است که به روش سنتی فرآوری شده اند، و می‌تواند احتمالا جایگزین پروئین شیر در جایگزین شیر شود. برای بررسی محصولات سویای جدید در رشد و سلامتی گوساله و تاثیرات بلند مدت آن تحقیقات بیشتری نیاز است.

بدون توجه به روش فرآوری و برای انواع روش­‌های فرآوری سویا منابعی که در آنها پروتئین سویا به عنوان جایگزین پروتیئن شیر استفاده شده باشد به تعداد کافی وجود ندارد.

علاوه براین، صنعت جدید پرورش گوساله می‌تواند از طرح­‌های آزمایشگاهی قابل اعتماد و بروز شده، افزایش تکرار در آزمایش­‌ها، و روش‌­های دقیق‌تر اندازه‌گیری قابلیت هضم استفاده کند.

تحقیقات بیشتر در مورد بهبود یا روش‌­های فرآوری جدید پروتئین سویا برای استفاده اقتصادی موثرتر از اجزاء خوراکی در برنامه‌های نوین پرورش گوساله توانایی زیادی برای ایجاد بهبود در صنعت پرورش گوساله دارد.

 

گروه علمی شرکت آگرین تک

 

  • تعداد بازدید: 1432

دیدگاه ها

نظر شما پس از تایید مدیردر سایت نمایش داده می شود