واکنش های تولیدی به کولین و متیونین محافظت شده افزوده شده در دوره انتقال برای گاوهای یک و چند شکم متفاوت است

واکنش‌های تولیدی به تغذیه متیوین و کولین محافظت شده در دوره انتقال می‌باشد

موضوع این مطالعه بررسی واکنش‌های تولیدی به تغذیه متیوین و کولین محافظت شده در دوره انتقال می‌باشد. 54 گاوها هلشتاین (25 شکم اول و 29 چند شکم) در طرح بلوک کاملا تصادفی با آرایش 2 × 2  فاکتوریل استفاده شدند. گاوها بر اساس زمان تقریبی زایش و شکم زایش بلوک بندی شدند و به یکی از 4 تیمار اختصاص داده شدند:

1- جیره کنترل (بدون متیونین و کولین محافظت شده)

2- جیره حاوی کولین محافظت شده

 (13 گرم در روز یون کولین)؛

3- جیره حاوی متیونین محافظت شده

 (9 گرم در روزdl-methionine  قبل از زایش، 13/5 گرم در روزdl-methionine  بعد از زایش)؛

4- جیره حاوی متیونین و کولین محافظت شده.

 تیمارها یک بار در روز به صورت سرک از سه هفته قبل تا 5 هفته بعد از زایش تغذیه شدند. ماده خشک مصرفی و تولید شیر به صورت روزانه، و نمونههای شیر هفته ای یک بار جمع شدند.

داده‌ها برای گاوهای یک شکم و چند شکم جداگانه آنالیز شدند، با استفاده از رویه داده‌های تکرار شدهmixed model  که شامل اثرات تصادفی گاو و بلوک و اثرات ثابت کولین، متیونین، هفته، و اثرات متقابل آنها بود؛ هفته به عنوان عامل تکرار شونده استفاده شد.

وزن اولیه و تولید شیر دوره قبل به عنوان کوواریت در روش آماری برای گاوهای چند شکم وارد شد. تغذیه کولین محافظت شده بدون متیونین محافظت شده تولید شیر را در گاوهای چند شکم به میزان 8/7 کیلوگرم در روز افزایش داد، اما این افزایش مشاهده نشد زمانیکه کولین محافظت شده به همراه متیونین محافظت شده تغذیه شد.

در گاوهای چند شکم، تغذیه متیونین محافظت شده غلظت چربی شیر را افزایش داد و تمایل به افزایش تولید چربی شیر داشت.

به این علت، متیونین محافظت شده شیر تصحیح شده را به میزان 2/8 کیلوگرم در روز در هفته دوم بعد از زایش افزایش داد، و این افزایش تا هفته 5 بعد از زایش ادامه یافت.

در مقابل، متیونین محافظت شده بر تولید و غلظت چربی شیر در گاوهای شکم اول تاثیر نداشت. تغذیه کولین محافظت شده تولید شیر را در گاوهای شکم اول حدود 3/5 کیلو بدون توجه به افزودن متیونین محافظت شده افزایش داد، که مخالف با یافته ها در مورد گاوهای چند شکم بود، که کولین محافظت شده تولید شیر را افزایش داد فقط زمانیکه متیونین محافظت شده استفاده نشد.

این نتایج نشان داد که واکنش‌ها به کولین محافظت شده در دوره انتقال ممکن است به استفاده از متیونین محافظت شده وابسته باشد.

مشاهدات همچنین ثابت کرد که گاوهای یک و چند شکم به میتوین و کولین محافظت شده افزوده شده به جیره به صورت انفرادی یا همراه با هم در دوره انتقال بطور متفاوت واکنش نشان می‌دهند.

این تفاوت در واکنش می‌تواند با تفاوت‌های ذاتی در احتیاجات کولین و متیونین گاوهای یک شکم در مقابل گاوهای چند شکم توضیح داده شود، یا با تفاوت در سطح تولید شیر بین دو گروه (36 در مقابل 25 کیلوگرم شیر تصحیح شده در روز).

ولیکن، گاوها در این مطالعه تعادل منفی انرژی شدید را (بطور متوسط 6/6- و 5- مگاکالری در روز برای گاوهای چند شکم و یک شکم) تجربه نمی‌کردند، که احتمالا بر واکنش آنها به متیونین و کولین محافظت شده تاثیر می‌گذارد.

مطالعه نشان داد که گاوهای تک و چند شکم احتیاجات مختلفی برای کولین و متیونین دارند.

تهیه مکمل متیونین محافظت شده در دوره انتقال تاثیر مثبت کلی بر غلظت چربی شیر در گاوهای چند شکم دارد. تغذیه کولین محافظت شده تولید شیر را در گاوهای چند شکم فقط در زمان نبود متیونین محافظت شده افزایش می دهد، در حالیکه کولین محافظت شده تاثیر مثبتی بر تولید شیر گاوهای شکم اول بدون توجه به متیونین محافظت شده داشت.

کمبود تاثیر متیونین محافظت شده بر غلظت پروتئین شیر برای گاوهای شکم اول پیشنهاد می‌کند که توصیه فعلی NRC (2001) برای میزان متیونین جیره ممکن است برای گاوهای شکم اول در دوره انتقال خیلی بالا باشد.

ولیکن چون گاوها در این مطالعه تعادل منفی انرژی شدید را تجربه نکردند (متوسط 6/6- و 5- برای گاوهای چند شکم و یک شکم)، واکنش‌ها به متیونین و کولین محافظت شده ممکن است کمتر نشان داده شده باشد.

مطالعات بیشتر برای اثرات متقابل احتمالی بین شکم و افزودن کولین و متیونین محافظت شده در دوره انتقال مورد نیاز است.

 

گروه علمی شرکت آگرین تک

 

  • تعداد بازدید: 872

دیدگاه ها

نظر شما پس از تایید مدیردر سایت نمایش داده می شود