اسیدهای صفراوی در خوراک کتوز و کبد چرب را کاهش می دهند

کبد چرب و کتوز مشکلات تغذیه ای متابولیک هستند که گاوهای پرتولید احتمال دارد بگیرند.

کبد چرب و کتوز مشکلات تغذیه ای متابولیک هستند که گاوهای پرتولید احتمال دارد بگیرند. افزودن اسیدهای صفراوی به خوراک می‌تواند از کبد چرب جلوگیری کند و آن را درمان کند، شیوع کتوز را کاهش و تولید شیر را افزایش دهد.

کبد چرب و کتوز در دوره پیرامون زایش عمدتا به علت تجمع میزان زیادی از کتون بادی‌ها ایجاد می­‌شوند که به علت متابولیسم ناقص چربی در کبد تولید می­‌شوند. شیوع بالایی این بیماری ها باعث ضرر زیادی می‌شود که حفظ سلامت کبد تنها راه مراقبت کامل از این بیماری ها است.

خصوصیات دوره انتقال در گاوهای شیری:

دوره انتقال از 21 روز قبل تا 21 روز بعد از زایش است. در این دوره، یک سری از تغییرات در نیازهای تغذیه‌ای دام، شرایط فیزیولوژیکی، و متابولیسم بدن ایجاد می‌­شود، که منجر به شیوع بالای بیماری­‌های متابولیک می­‌شود.

 تحقیقات نشان داد که حدود 60 درصد از گاوها کبد چرب دارند، 5 تا 10 درصد کبد چرب شدید و 30 تا 40 درصد کبد چرب خفیف دارند، که هر دو باعث شیوع بالای کتوز می‌­شود.

کبد چرب و کتوز به شدت سلامت و عملکرد شیردهی گاوها و همچنین رشد گوساله‌های آنها را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

مکانیسم کبد چرب و کتوز:

در اواخر آبستنی، به علت گسترش زیاد جنین و غدد پستان، تولید شیر و زایش، گاوها نیاز به میزان کافی خوراک برای تامین نیازهای انرژی و گلوکز دارند.

ولیکن به علت عدم مصرف کافی خوراک و کاهش حجم شکمبه، تعادل منفی انرژی می‌تواند ایجاد شود. در این شرایط گاوها از چربی بدن استفاده می‌کنند، بنابراین میزان زیاد NEFA وارد کبد می‌­شود.

سه اتفاق می تواند در مورد NEFA رخ دهد:

1-اکسیداسیون برای تولید انرژی

2-تولید مجدد چربی

3-کتوز

در گاوهای شیری، فعالیت لیپوپروتئین لیپاز و استراز کبدی که چربی را می‌شکنند عموما کم است، و بنابراین نمی‌تواند بطور موثری تجمع چربی در کبد را از بین ببرند.

در همان زمان، میزان VLDL ترشح شده توسط گاو خیلی بالا است، و چربی ها نمی‌توانند در زمان مناسب به خارج از کبد منتقل شوند که منجر به تجمع چربی در کبد می‌­شود.

علاوه بر این، کبد چرب بر عملکرد طبیعی کبد تاثیر می‌گذارد، و باعث می‌­شود تا کتون‌ها نتوانند به بیرون در زمان مناسب منتقل شوند، که منجر به کتوز می­‌شود. این علتی است که چرا کبد چرب و کتوز همزمان رخ می‌دهد.

اسیدهای صفراوی سلامت کبد را تقویت می کنند و تولید شیر را افزایش می‌دهند:

اسیدهای صفراوی دارای فعالیت های مختلف بیولوژیکی هستند که می‌توانند برای تضمین سلامت کبد گاو استفاده شوند.

1-اولا، آنها فشار روی کبد را کم می‌کنند، بنابراین NEFA و پیش سازهای گلوکز می‌توانند در زمان مناسب به انرژی تبدیل شوند، که مشکل تعادل منفی انرژی را حل می‌کند.

زمانیکه کبد سالم است، گاوهای شیری می‌توانند بیشتر بخورند و مواد مغذی را از خوراک بهتر جذب کنند و قابلیت هضم آنها افزایش یابد. در نتیجه تولید شیر افزایش می‌یابد.

2-دوما، اسیدهای صفراوی باعث می­‌شوند تا هپاتوسیت هاVLDL ترشح کنند و برای جلوگیری از تجمع زیاد چربی در کبد، چربی ذخیره شده در کبد را در زمان مناسب منتقل کنند.

3-سوما، زمانیکه فشار روی کبد کم شد، کتون‌­ها به خارج منتقل می‌­شوند که از گسترش کتوز جلوگیری می‌کند. بعد از استفاده از اسیدهای صفراوی متابولیسم مواد مغذی و کبد بهبود می‌یابد.

 

 

گروه علمی شرکت آگرین تک

  • تعداد بازدید: 1164

دیدگاه ها

نظر شما پس از تایید مدیردر سایت نمایش داده می شود