گاوهای نر هلشتاین کمک بزرگی به صنعت گوشت امریکا می کنند

اگر فکر می کردید که گاوهای نر هلشتاین در رتبه دوم اهمیت برای صنعت گاوداری قرار دارد، دوباره فکر کنید!

آنها بیش از 10 درصد از کل گوشت گاو ایالات متحده را تشکیل می دهند. آنها همچنین تقریباً یک سوم از کل محصولات گوشت گاو درجه یک کشور را تولید می کنند و آنها بیشترین سهم جمعیت دام خالص را برای گوشت گاو ایالات متحده دارا می باشند. اگر فکر می کردید که گاوهای نر هلشتاین در رتبه دوم اهمیت برای صنعت گاوداری قرار دارد، دوباره فکر کنید.

دن شفر، استاد برجسته علوم دامی در دانشگاه ویسکانسین گفت: "پرورش نژاد شیری برای تولید گوشت چیزی بود که شما تا حدودی بد می دانستید که اذعان کنید که ان را انجام داده اید." اما شفر در Four-State Dairy Nutrition and Management Conference به حضار گفت که سرانجام گاوهای نر هلشتاین اعتباری را که لیاقت دارند دریافت کردند. این به لطف برنامه های جدید تغذیه و مدیریت است که گوساله های نر را به دامهای تولید کننده گوشت تمیز و مناسب تبدیل می کنند.

ظهور برنامه های جدید تغذیه گوساله های نر روش­­های بسیار متفاوت تغذیه ای در مقایسه با روزهایی است که گاوهای نر شیری به طور عمده از علوفه و عمدتا مراتع تغذیه می­کردند. سن کشتار دام­ها گاهی به دو سال نزدیک می شد، و قیمت لاشه آنها غالبا کمی بهتر از قیمت گاوهای حذف شده بود.

از طرف دیگر حیوانات تغذیه شده با برنامه های جدید، از بدو تولد مدیریت می شوند تا هرچه سریعتر جیره های پرانرژی مصرف کنند. برخلاف گاوهای بومی، آنها نیازی به گذر از مرحله "رشد[1]" ندارند ، زیرا نیاز به کمک اضافی برای توسعه اندازه بدن مانند دام­های نژادهای گوشتی ندارند. گاوهای نر هلشتاین تغذیه شده با برنامه های جدید در انتهای پرورش، یک رژیم غذایی پر انرژی تغذیه می کنند که به آنها امکان می دهد با وجود رشد سریع اسکلتی، ماهیچه و مقداری چربی نیز اضافه کنند. گاوهایی که طبق این روش رشد می کنند طول سر کوتاه تر دارند.

شفر می گوید که نرهای هلشتاین می توانند خیلی سریع رشد کنند در یک جیره با انرژی بالا، که در وزنی حدود  100 کیلو شروع می شود. وی گفت: مقدار انرژی ایده آل برای جیره دوره پایانی Mcal NEg 62-65 در هر 100 کیلو ماده خشک است.

یک روش کارامد برای رسیدن به وزن فروش 650 تا 700 کیلوگرم در سن 14 ماهگی لازم است. این وزن و سن استاندارد کمپانی JBS است که یکی از بزرگترین خریداران گاوهای گوشتی در امریکا است. رسیدن به این سن و وزن باید در دستور پرورش گاوهای نر هلشتاین قرار بگیرد.

طبق نظر این شرکت بیش از 90 درصد گاوهای نر هلشتاین به شاخص کیفیتی 1، 2 و 3 میرسند، ماربلینگ مناسبی دارند، و به نرمی و طعم مناسب می رسند که نسبت به نرهای انگوس غیرقابل تشخیص است. هلشتاین همچنین نژاد پایدارتری است، با توجه به این موضوع که انها نژاد خالصی هستند، با درصد نسبتا بالای از همخونی و تنوع نژادی کم. در مقایسه با نژادهای گوشتی، گاوهای هلشتاین برش­های با کیفیت ثابتی از فیله و گوشت دنده دارند که این موضوع باعث می­شود تا محصول یکنواخت تر و قابل پیش بینی تر تولید شود.

 

تفاوت پرورش گاوهای نر هلشتاین با گاوهای نژاد گوشتی

شفر تفاوتهای مشخص در پرورش نرهای هلشتاین با گاوهای نژاد گوشتی بیان می کند:

مصرف اغوز:

در حالیکه گاوهای گوشتی از مادر خود اغوز دریافت می کنند، بسیاری از نرهای هلشتاین بدون دریافت اغوز فروخته می­شوند. از انجایی که تغذیه اغوز تاثیر مهمی در سلامت گوساله و بهبود عملکرد دام در کل زندگی دارد، می توان این انتظار را در پرورش گوساله های نر نیز داشت. باید سعی شود که روابط با دامداری های شیری گسترش یابد تا مصرف اغوز توسط گوساله ها تضمین شود.

شاخ سوزی و اخته کردن:

بیشتر نژادهای گوشتی بطور طبیعی بی شاخ هستند، اما نرهای نژاد شیری نیاز است که در اوایل تولد شاخ سوزی شوند برای تضمین اینکه به خودشان و دیگران در هنگام رشد صدمه نمی زنند. اخته کردن همچنین باید در مرحله قبل از شیرگیری انجام شود، زیرا اخته کردن در سن های بالاتر سخت است، و باعث کاهش قیمت دام می­شود.

عوامل محیطی:

نرهای هلشتاین پوشش ضعیف تری دارند و بنابراین تحمل کمتری به سرما دارند. انها برای رشد بهینه نیاز به شرایط جایگاه خشک و بستر عمیق دارند.

 درصد لاشه کمتر:

ماهیچه کمتر، چربی زیر پوستی کمتر، افزایش اندازه کبد، دستگاه گوارش بزرگتر و چربی حفره شکمی بیشتر همگی باعث کاهش درصد لاشه در هلشتاین شده است. اما خیلی از این موارد به معنی کاهش کمتر ارزش گوشت در زمان فراوری است. بسیاری از مشکلات صنعت گاو گوشتی در پرورش نرهای هلشتاین وجود ندارد. به همین دلیل امروزه پرورش نرهای هلشتاین به عنوان یک دام قابل اعتماد و یکنواخت در صنعت تولید گوشت شناخته می­شود.

 

گروه علمی شرکت اگرین تک



[1] grower

  • تعداد بازدید: 3834

دیدگاه ها

نظر شما پس از تایید مدیردر سایت نمایش داده می شود