نتایج موفق از سیستم های زندگی گروهی گوساله ها

برای جلوگیری از تماس گوساله ها با هم و کنترل شیوع بیماری ها، باید گوساله ها را به صورت انفرادی نگه داریم.

یافته های قبلی به ما می گویند که برای جلوگیری از تماس گوساله ها با هم و کنترل شیوع بیماری ها، باید گوساله ها را به صورت انفرادی نگه داریم. هچ های انفرادی گوساله ها تحت عنوان استاندارد طلایی پرورش گوساله شناخته می­شود. همچنین به منظور تشویق گسترش شکمبه و شیرگیری سریع، تشویق می گردید که مصرف شیر یا شیرخشک را محدود کنیم. در مقالات قبلی در مورد تفاوت پرورش گاوهای نر هلشتاین با گاوهای نژاد گوشتی صحبت کردیم ولیکن، بیایید سیستم پرروش گاوهای گوشتی را بررسی کنیم:

آنها خارج از آغل زایش می کنند. گوساله ها برای دریافت آغوز و شیر انتقالی از مادر چند بار در روز تغذیه می کنند. مصرف شیر فقط توسط توانایی تولید شیر مادر محدود می شود. گوساله های انگوس تا اخر هفته اول، 6 کیلو در روز و تا 6 هفتگی ده کیلو در روز شیر می­خورند. شیر چربی و پروتئین بالاتری از اکثر شیر خشک ها دارد. نرخ تلفات تا 6 ماه اول زندگی کمتر از 3 درصد است. کاملا مشخص است که این روش تغذیه تقریبا غیرممکن است تا تحت شرایط مرتع یا پرورشی امروزه انجام شود. ولیکن، در تلاش برای رسیدن به نتایج مفید این نوع پرورش در سیستم های دامپروری دام چه کارهایی می توانیم انجام دهیم. تحقیقات چندین دانشگاه و تجربیات گاوداری های شیری چندین عامل مهم را نشان داده است که تاثیر مثبتی بر رشد و آسایش گوساله دارند. گوساله ها نیاز دارند که به میزان کافی از شیر یا شیر خشک دسترسی داشته باشند. در بیشتر موارد، این به معنی این است که به اندازه 5/7 لیتر شیر یا 900 گرم ماده خشک شیر تغذیه شود.

زندگی گروهی گوساله ها مصرف شیر یا شیر خشک و استارتر را بهبود می بخشد. گوساله های جفت شده یا گروهی عملکرد بهتری بعد از شیرگیری دارند. آنها زمان بیشتری می خورند (تعداد وعده های بیشتر) و خوراک­های جدید را نسبت به گوساله های انفرادی بهتر قبول می کنند. همه مزارع انتقال موفقی از زندگی انفرادی به گروهی ندارند. مهمترین عوامل موفق در انتقال به زندگی گروهی در زیر آمده است. دو عامل اول زایمان و اغوز، بدون توجه به سیستم پرورش اهمیت دارند و به همین دلیل زیاد توضیح داده نمی­شود.

 

زایمان 

زمانیکه شروع می­شود، محیط باید برای گاو و گوساله تمیز و راحت باشد. گاوهای تحت تنش زودتر زایش می کنند و گوساله های آنها به میزان کافی انتی بادی جذب نمی کنند. محیط زایشگاه جایی است که جمعیت میکروبی دستگاه گوارش و تنفسی گوساله شکل می گیرد، و این موضوع تاثیر کوتاه و بلند مدت بر سلامت و رشد گوساله دارد. مهم است که باکتری های خوب خیلی زود در دستگاه گوارش گوساله مستقر شوند.

مطالعه کنید: سلامت و کارایی گوساله ها قبل از تولد شروع می شود

آغوز

این موضوع اهمیت فوق العاده دارد. آغوز باید هرچه سریعتر دوشیده شود تا غلظت ایمنوگلوبولین خون گوساله بهینه شود. اگر ممکن است، آغوز هر مادر را به گوساله خودش تغذیه کنید، چونکه گوساله گلبول های سفید مرتبط با شرایط خود را جذب می کند که باعث افزایش گسترش سطح ایمنی در گوساله می­شود. آغوز را با شرایط کاملا بهداشتی نگهداری کنید تا از رشد باکتری ها جلوگیری شود. آن را در ظرف­های تمیز نگه دارید، و سریعا آن را سرد کنید (4 درجه در 30 دقیقه) یا سریعا تغذیه کنید. جمعیت باکتریایی در عرض 20 دقیقه دو برابر می­شود، و جمعیت باکتریایی زیاد در آغوز (بیشتر از 100000 کلنی در هر میلی متر) یا خورده شده از طریق محیط جذبIgG  را کاهش می دهد.

 

پیش زمینه

بیشتر مزارع برای اطمینان از استفاده از آغوز و داشتن رفلکس خوب مکیدن، گوساله ها را به مدت 3 تا 14 روز به صورت جداگانه نگهداری و خوراک می دهند. همچنین می توان آنها را برای شروع زودرس بیماری گوارشی یا تنفسی راحت تر مشاهده کرد.

 

طراحی تسهیلات

فاکتورهای اصلی زهکشی مناسب، فضای کافی به ازای هر گوساله و تهویه مناسب هستند. کف مسطح و بدون زهکشی باعث خیس شدن بستر، تجمع کود و ادرار و آمونیاک بیش از حد در هوا می­شود. امکانات باید حداقل 930 سانتیمتر مربع مساحت بستر را برای هر گوساله فراهم کند. سیستم های تهویه هوای اجباری به منظور فراهم کردن منبع مداوم هوای تازه به داخل تاسیسات توصیه می شود. اندازه گروه را به کمتر از 25 گوساله به ازای هر پستانک شیردهی خودکار محدود کنید.

رژیم غذایی مایع با کیفیت بالا

در مقالات قبلی در مورد تاثیر جایگزینی نسبی شیر کامل با آغوز بر رشد و سلامتی گوساله ها صحبت شد. شیر یا جایگزین شیر می تواند مواد مغذی مورد نظر را با موفقیت تأمین کند. معمولاً فرض می شود شیر بهترین است. با این حال، حفظ کیفیت شیر از گاو به گوساله یک چالش است. تمام شیر، چه قابل فروش باشد و چه غیرقابل فروش، باید پاستوریزه شود. این امر نیاز به سرمایه گذاری قابل توجهی در پاستوریزه کننده و مخازن یخچال دار برای ذخیره شیر خام و پاستوریزه دارد. سپس یک سیستم برای انتقال شیر خنک و پاستوریزه شده از ذخیره سازی به محل تغذیه باید تولید شود. شیر غیرقابل فروش می تواند از نظر کیفیت و کمیت بسیار متفاوت باشد. اگرچه ممکن است گرانتر به نظر برسد، استفاده از جایگزین شیر با کیفیت بالا مطمئناً مدیریت را ساده تر می کند. اگر جایگزین کننده های شیر انتخاب شده باشند، باید از موادی استفاده کنند که در دمای تغذیه از 40 تا 43 درجه محلول شوند و محلول باقی بمانند. جایگزین های شیر که دمای مخلوط بالاتر را نیاز دارند عملکرد مناسبی ندارند. برای بهترین نتیجه، جایگزین کننده های شیر باید حداقل 25٪ پروتئین خام داشته باشند. درصد چربی بسته به شرایط محیطی متفاوت است.

 روش­های تغذیه ای

سیستم های مصرف آزاد شیر اسیدی شده به گوساله ها اجازه می­دهد که تمام شیر مورد نیاز را در هر وعده و در طول یک روز تغذیه کنند. عادت کردن به مصرف شیر اسیدی شده ممکن است برای گوساله های جوان زمان ببرد، اما آنها به سرعت مصرف خود را در هفته دوم افزایش می دهند. شیرگیری با کاهش تعداد سرپستانکهای تغذیه ای یا محدود کردن در دسترس یودن شیر در زمان مناسب انجام می­شود. مدیریت تغذیه ای یک هنر است که باید توسط مدیر گوساله دان یاد گرفته شود.

 

بهداشت

شیر یا جایگزین شیر برای گوساله ها عالی است، اما همچنین یک منبع عالی برای رشد باکتری ها است. بیشتر سیستم های تغذیه ای خودکار سیستم هایی دارند که بخشهای داخلی دستگاه را تمیز می کند و سرپستانک ها را در بین تغذیه گوساله ها ضدعفونی می کنند. مدیران موفق همچنین سرپستانک ها بطور روزانه و به صورت دستی تمیز می کنند. سیستم های تغذیه شیرهای اسیدی شده به کاهشpH  به کمتر از 2/4 نیاز دارند، که رشد بعضی از باکتری های مضر را محدود می کند. اگر این موضوع رشد باکتری ها را کاهش نداد، و اگر لوله ها و ظرفهای ذخیره سازی بطور مرتب تمیز نشد، رشد باکتریایی می تواند به سطح مشکل افرینی برسد. استفاده از اسید فرمیک مجاز نیست. در غلظت مورد نیاز برای اسیدی کردن شیر، اسید فرمیک بسیار خورنده است و می تواند باعث تحریک شدید پوست شود.

 

نیروی کار

سیستم های نگهداری گروهی نیاز به یک مدیر گوساله دان دارد که فردی باید باشد که به گوساله ها علاقه مند است و برای بررسی رفتار گوساله خیلی تیزبین است و تعهد به سیستم دارد. با سیستم های تغذیه خودکار، مدیران باید داده محور باشند و به نظافت دستگاه ها نظارت کنند. کاهش نیروی کار یکی از مزایای استفاده از تغذیه گروهی گوساله ها است. ولیکن، تعداد کارگر کمتر ولی ماهرتر نیاز است که ممکن است در هزینه یکسان باشند. ایده ال این است که شرایط کاری بهبود و گردش نیروی کار کاهش می یابد. این بحث نشان می دهد که موفقیت با سیستم های پرورش گروهی را نمی توان به یک عامل واحد نسبت داد. در صورت انتخاب سیستم های خودکار، پشتیبانی از سوی فروشنده تجهیزات و یا متخصص گوساله و تلیسه از یک شرکت شیر جایگزین یا یک مشاور خصوصی بسیار ارزشمند است. مزیت دیگر سیستم های پرورش گروهی این است: آنها مطمئناً رشد اجتماعی گوساله ها را ارتقا می بخشند، که این امر سازگاری با سیستم های شیردوشی روباتیک را افزایش می دهد.

مطالعه کنید: دیدگاه های رایج در امریکا در مورد جایگاه گوساله ها

گروه علمی شرکت اگرین تک

 

  • تعداد بازدید: 1462

دیدگاه ها

نظر شما پس از تایید مدیردر سایت نمایش داده می شود