آب، باد، زمان و یک گاو، تمام چیزی است که برای خنک کردن گاوها در تابستان نیاز دارید

متوسط کاهش تولید شیر در تابستان نسبت به زمستان 4 درصد بود که بین مزارع تفاوت زیادی بود...

 متاسفانه علی رغم اطلاعات زیادی که در مورد خنک کردن گاوها منتشر شده است و دامدارها به این اطلاعات دسترسی دارند، فقط بخش کوچکی از دامداری ها از سیستم خنک کننده ای که دارند استفاده مناسب می کنند و نتایجی که باید را می گیرند. تفاوت های زیادی بین مزارع در تولید شیر و نرخ آبستنی در تابستان وجود دارد. برای مثال متوسط کاهش تولید شیر در تابستان نسبت به زمستان 4 درصد بود که بین مزارع تفاوت زیادی بود، مثلا از 20 درصد در بعضی از مزارع تا عدم تفاوت تولید شیر در مزارع دیگر. و نرخ آبستنی در تابستان نیز از 5 تا 40 درصد متفاوت بود.

 

چه چیزی باعث تفاوت بین مزارع در عملکرد گاوها در تابستان می شود؟

احتمالا بعضی از این تفاوت ها با محل جغرافیایی مزارع، نوع ساختمان و جایگاه و تراکم گاوها داخل ساختمان، و نیز نوع تغذیه و تاثیر تعداد دفعاتی که خوراک به گاوهای شیری توزیع می شود، مرتبط است. ولیکن، مهمترین عاملی که باعث تفاوت عملکرد گاوها در تابستان می شود، کیفیت خنک کردن است.

سوالی که مطرح می شود این است که منظور از کیفیت خنک کردن چه چیزی است، و جواب در 4 لغت نهفته است: آب، باد، زمان و گاو. در این مقاله تلاش می شود در مورد هر کدام از این 4 عامل و شرکت آنها در کیفیت خنک کردن توضیحاتی داده شود. فقط ترکیب مناسب این موارد با هم است که می تواند خنک کردن مناسبی را برای شما ایجاد کند.

آب

در این مقاله منظور ما آب آشامیدنی نیست اگرچه آن نقش مهمی در عملکرد گاوها در تابستان دارد. برای تامین نیاز گاوها، حداقل ده سانتیمتر آبخوری به ازاء هر گاو با آب تمیز و خنک در تابستان توصیه می شود. منظور از آب در این مقاله آب استفاده شده در فرایند خنک کردن است. ترکیب خیس کردن با تهویه مکانیکی بهترین راه برای خنک کردن گاوها است. تبخیر آب از بدن گاو اجازه می دهد تا حرارت 5 برابر بیشتر دفع شود از زمانیکه توسط تهویه یا خیس کردن به تنهایی دفع می گردد.

 

اما آیا ما گاوها را به خوبی خیس می کنیم؟

عوامل مختلفی بر کیفیت خیس کردن تاثیر می گذارند، که در این میان اندازه قطرات آب و اندازه سطح بدن دام که تحت تاثیر قرار می گیرد مهم هستند که به نوع آب پاش استفاده شده و فاصله بین آب پاش ها بستگی دارند.  قطرات خیلی کوچک نمی توانند به خز دام نفوذ کنند، که از تماس بین آب و پوست بدن دام جلوگیری می کند و بر خنک کردن تاثیر می گذارد. حتی وزش بادهای طبیعی عمود بر قطرات آب ممکن است آب را به طرفین منحرف کرده و گاو را خشک نگه دارد. دفعات خیس کردن نیز مهم است. مطالعات نشان دادند که هر 5 دقیقه خیس کردن در ترکیب با تهویه مکانیکی بیشترین تاثیر را دارد، بطوریکه خیس کردن در فاصله های بیشتر کیفیت خنک کردن را کاهش می دهد. بنابراین، اولین شرط برای رسیدن به خنک کردن مناسب رسیدن به خیس کردن مناسب است.

باد

تبخیر مناسب آب از سطح بدن گاو، بخصوص در مناطق مرطوب نیاز به تهویه گاوها در شدت زیاد دارد. تهویه مکانیکی در سرعتی برابر با 3 متر در ثانیه، زمانیکه با خیس کردن هر 5 دقیقه ترکیب می شود، بهترین حالت خنک کردن است. توصیه می شود که هر گله شیری یک بادسنج داشته باشد و فن ها را در سالن انتظار شیردوش، آخور، و محل استراحت طبق سرعت باد ایجاد شده قرار دهد. همچنین با توجه به عملکرد فن ها، ممکن است بادهای جانبی طبیعی تأثیر عمده ای بر کیفیت تهویه داشته باشد. این بادها ممکن است سرعت باد تولید شده توسط فن ها را در امتداد آخور، سالن انتظار یا منطقه استراحت به نصف کاهش دهد. برای جلوگیری از تأثیر منفی بادهای متقاطع طبیعی در تابستان، محل ورود آنها را مسدود کنید.

گاو

عاملی است که مهمترین نقش را دارد. هر چیزی که قبلا گفته شد برای این است که اجازه دهد تا گاوها خنک شوند، با این حال، آیا ما مطمئن هستیم که یک گاو در زمان مناسب و در محل مناسب برای خنک شدن حضور داشته باشد، که برای آن سرمایه گذاری کرده ایم و خیلی کار کردیم؟ حضور داشتن گاو در منطقه خنک کننده به نظر مهمترین عامل تعیین کننده کیفیت خنک کردن و مهمترین دلیل تفاوت ها در واکنش گاوها به خنک کردن است. این موضوع مخصوصا برای گله هایی که گاوها را در آخور خنک می کنند مهم است، جایی که خنک کردن بدون بستن و نگه داشتن گاوها انجام می شود و مطمئن شوید که گاوها زمانیکه سیستم خنک کننده کار می کند در محل حضور دارند. حتی زمانیکه ما گاوها را در آخور در زمان خنک شدن می بندیم، کیفیت خنک کردن می تواند بین گاوها متفاوت باشد، اینکه گاو در مناطقی با پوشش خنک کننده بهتر یا کمتر که از محل فن یا آبپاش دور یا نزدیک هستند قرار گرفته باشند. همین قواعد برای خنک کردن در سالن انتظار وجود دارد، جاییکه درجه خنک کردن می تواند از یک گاو به گاو دیگر در همان محل متفاوت باشد، بسته به جایی که گاوها ایستاده اند.

تا این مرحله، می توان درک کرد که عوامل مختلفی وجود دارند که می توانند بر کیفیت خنک کردن و در نتیجه نحوه برخورد مزرعه با استرس گرمایی گاوهای شیری در تابستان تأثیر بگذارند. کاملا واضح است که تنها با ترکیب مناسب همزمان از کلیه فاکتورهای ذکر شده می توان نتیجه مورد انتظار و بازگشت سرمایه گذاری در سیستم خنک کننده گاو را به دست آورد.

اخیرا استفاده از یک فن آوری ساده و ارزان قیمت برای نظارت بر تغییرات روزانه دمای بدن گاو ایجاد شده است، با استفاده از دیتالاگرهایی که دمای داخل واژن را اندازه می گیرند. استفاده از این دماسنج ها برای ارزیابی کارایی سیستم خنک کننده و مدیریت مزرعه بسیار توصیه می شود. توصیه می شود حداقل 5 دستگاه را در یک زمان برای یک گروه گاوها استفاده کنید (10 دستگاه بهتر است). این اطلاعات به ما نشان می دهد که آیا گاوها به اندازه کافی خنک شده اند، و تغییر زیاد بین گاوها علامت آن است که خنک کردن یکنواخت نیست و جایی برای بهبود وجود دارد.

اگر سیستم خنک کننده به خوبی کار کند و نتایج مناسبی داشته باشد، هزینه ای که برای آن شده است در دو سال بر می گردد و سود خیلی خوبی برای دامدار دارد. از سوی دیگر، گاوداری هایی که هزینه زیادی برای نصب و استفاده از سیستم خنک کننده کرده اند و نتوانستند نتایج خوبی بگیرند، به علت کاهش عملکرد دام و هزینه سنگین نصب سیستم خنک کننده سود خود را از دست می دهند. بطور کلی، مهم است که گاوها را در تابستان خنک کنید اما نیاز است که به منظور بهبود تولید شیر و باروری و رسیدن به سود اقتصادی از این فرایند، این کار را به خوبی انجام دهید.

 

گروه علمی شرکت اگرین تک

  • تعداد بازدید: 1833

دیدگاه ها

نظر شما پس از تایید مدیردر سایت نمایش داده می شود