آیا شما هزینه واقعی برنامه پرروش گوساله خود را می دانید؟ ​

​هزینه کلی شما در پرورش گوساله عاملی مهم است، اما هنگامی خیلی مهم می شود که سود شما خیلی کم است ...

 هزینه کلی شما در پرورش گوساله عاملی مهم است، اما هنگامی خیلی مهم می شود که سود شما خیلی کم است. هزینه کلی خوراک یا هزینه خوراک به ازاء هر کیلو افزایش وزن شاخص های رایج هستند، ولیکن، این شاخص ها ممکن است گمراه کننده باشند زیرا آنها تصویر کلی را نشان نمی دهند. برای مثال، در این شاخص ها فقط هزینه خوراک بر اساس تغییر هزینه اقلام خوراکی بررسی می شود. ولیکن این محاسبه شامل تغییرات مرتبط مانند افزایش وزن گوساله، کارایی خوراک، سلامت و هزینه کارگری نیست. اگر شما این عوامل را به معادله اضافه کنید، جیره های با هزینه کمتر ممکن است در واقع در طولانی مدت پر هزینه تر باشند.

این نکات را پیگیری کنید تا بتوانید تصویر دقیقی از هزینه به ازائ هر کیلو افزایش وزن در برنامه پرورش گوساله خود داشته باشید:

 

جمع آوری اطلاعات

با محاسبه هزینه واقعی هر کیلو افزایش وزن، شما را در مورد عملکرد برنامه پرورش گوساله نسبت به فقط با آنالیز کردن هزینه خوراک برای هر کیلو افزایش وزن نتایج دقیق تری دارید.

برای بررسی هزینه واقعی رشد، وزن و قد گوساله را در زمان تولد و شیرگیری و اگر بتوانید یک بار نیز در طول مدت پرورش اندازه بگیرید. هزینه های تغذیه، شامل شیر خشک یا شیر پاستور شده، استارتر و علوفه است. هزینه های بیماری، شامل آنتی بیوتیک، درمان و کارگری که برای مراقبت از گوساله های بیمار استفاده شده است می باشد. هزینه تلافت (هزینه خود گوساله تلف شده، و هزینه بیماری قبل از تلف شدن مانند خوراک و درمان). هزینه کارگری، شامل زمانی است که برای نگهداری و مراقبت از گوساله های تازه متولد شده صرف می شود. بسیاری از دامداری ها اغلب در جداسازی هزینه های غیرتغذیه ای از گله شیری مشکل دارند. آنتی بیوتیک مشابه می تواند برای درمان گاوها و گوساله ها استفاده شود یا بستر کاه ممکن است برای گوساله ها و گاوهای خشک استفاده شود. اما، اگر شما بتوانید درصدی از این منابع را که برای گوساله ها مصرف می شود محاسبه کنید می توانید تصویر دقیق تری از هزینه پرورش گوساله داشته باشید.

 

محاسبه هزینه به ازاء هر کیلو رشد

مهم نیست که شما کدام شاخص ها را اندازه گیری می کنید، کلید موفقیت این است ک شما آنها را دائما اندازه گیری کنید. بهترین و آسان ترین روش محاسبه برای سیستم پرورش گوساله خود را تعیین کنید و سپس تا آنجا که می توانید اطلاعات قابل اندازه گیری جمع کنید.

هزینه هر کیلو رشد را طبق فرمول زیر حساب کنید:

 

کل تعداد گوساله ها ضرب در (کل هزینه ها + هزینه تلفات) = X

X تقسیم بر (رشد گروهی وزن ضرب در تعداد باقیمانده گوساله ها) = هزینه واقعی به ازائ هر کیلو رشد

(هزینه تلفات ارزش گوساله ای است که مرده است)

 

این کار را ماهانه انجام دهید بنابراین شما می توانید روش خود را به خوبی اصلاح کنید. هرچه هزینه افزایش وزن شما کمتر باشد، برنامه شما سودمندتر است. هزینه ها بر اساس محل دامداری، نژاد دام، سیستم جایگاه و ... خیلی می تواند متفاوت باشد. ایده ال این است که هزینه واقعی هر 450 گرم پرورش 3 دلار یا کمتر باشد.

 

سایر عواملی که باید در نظر بگیرید:

زمانیکه هزینه هر کیلو رشد گوساله برررسی می کنید، این شرایط را در نظر بگیرید:

بین تولد و شیرگیری گوساله قد دام را برای بررسی رشد اندازه بگیرید. افزایش وزن بدون افزایش قد می تواند علامتی باشد که جیره باید اصلاح شود.

هزینه های درمان و کارگری را بررسی کنید. هزینه درمان گوساله ها می تواند خیلی سریع زیاد شود. بطور مشابه، نیروی کار بیشتری باید مراقب گوساله ها باشند که می توانستد در جای دیگری از مزرعه کار کنند. زمانکیه می خواهید هزینه نیروی کار را برای درمان در نظر بگیرید، ممکن است معنی دار شود این موضوع برای محاسبه هزینه های درمان زمانی که تعداد گوساله های بیشتری از حالت نرمال را درمان می کنید. تصمیم بگیرید که می خواهید هزینه کارگری درمان را در هزینه درمان یا هزینه کارگری در نظر بگیرید و بطور مداوم این کار را انجام دهید.

هزینه الکترولیت ها را به عنوان هزینه درمان در نظر بگیرید. هزینه الکترولیت ها اغلب اشتباها در هزینه خوراک محاسبه می شوند، اما آنها هزینه درمانی هستند. اگر شما الکترولیت ها را به صورت روزانه برای تمام گوساله ها استفاده می کنید مانند زمان تنش حرارتی می توانید آن را جزئ هزینه های خوراکی بیاورید.

 

شاخص های بهبود

زمانیکه هزینه واقعی را به ازائ هر کیلوگرم افزایش وزن محاسبه می کنید، می توانید تشخیص دهید که آیا محلی برای پیشرفت وجود دارد. اهدافی را برای سیستم پرورش گوساله خود انتخاب کنید و هزینه های خود را با آن مقایسه کنید. آیا هزینه های شما برای هر کیلوگرم افزایش وزن ثابت است یا هر ماه کاهش می یابد؟ اگر در حال افزایش است، چه چیزی تغییر کرده است که باعث ان شده است؟ آیا روشی برای کاهش ان وجود دارد؟ چه کاری می توانید ماه بعد انجام دهید تا آن را کاهش دهید؟ هزینه واقعی افزایش وزن می تواند به شما همچنین کمک کند تا دو سیستم تغذیه ای را با هم مقایسه کنید، اگر شما تغییری ایجاد کرده اید. برای مثال، اگر شما از شیر پاستورشده به شیر خشک رفته اید، چگونه بر هر کیلوگرم رشد تاثیر می گذارد؟ مطمئن شوید که هزینه تولید شیر پاستور یا قیمت حال حاضر شیر را در نظر گرفته اید. اگر شما خوراک های گران تر مصرف می کنید، چه کاری باید انجام شود تا این تغییر را برای شما سودمند کند؟ اگر شما می خواهید دو سطح شیر یا شیر خشک را مقایسه کنید بررسی کنید که آن چه منفعتی به شما می رساند که هزینه را جبران کند.

 

تمرکز بر تغذیه

اگر شما افزایش سطح تغذیه دام را در نظر دارید، هزینه های تغذیه بیشتر می تواند با رشد بیشتر دام جبران شود. علاوه بر این، هر زمان که سطح تغذیه افزایش می یابد، شما می توانید سلامت کلی گوساله را نیز افزایش دهید. اگر شما فقط نیازهای نگهداری گوساله را تامین کنید، یا آنها به آرامی رشد کنند، خطر مرگ و بیماری افزایش می یابد. تغذیه جیره های با کیفیت می تواند هزینه تلفات و بیماری را کاهش دهد و رشد دام را افزایش دهد که باعث می شود تا انها زودتر به مرحله تولید شیر برسند. هزینه خوراک بخش عمده ای از هزینه واقعی هر کیلوگرم افزایش وزن است. ولیکن، تغذیه می تواند بر سایر هزینه ها مانند تلفات، بیماری، کارگر، و کارایی خوراک تاثیر بگذارد. تغذیه بهتر اغلب زمانی موثر است که شما تمام هزینه های دیگر را محاسبه کنید. با مشاوران در منطقه خود مشورت کنید و هزینه پرورش خود را با آنها مقایسه کنید.

گروه علمی شرکت اگرین تک

 

  • تعداد بازدید: 2052

دیدگاه ها

نظر شما پس از تایید مدیردر سایت نمایش داده می شود