نکات مثبت و منفی تغذیه شیر پاستور شده به گوساله ها

شیر کامل پاستور شده یکی از روش­های مختلفی است که برای تامین خوراک مایع گوساله ها استفاده می­شود این شیر کامل می­تواند...

شیر کامل پاستور شده یکی از روش­های مختلفی است که برای تامین خوراک مایع گوساله ها استفاده می­شود. این شیر کامل می­تواند از منابع مختلفی در گاوداری تامین شود، شامل شیر قابل فروش ذخیره شده در تانک شیر، شیر انتقالی، شیر ورم پستانی و یا سایر شیرهای غیرقابل فروش. درحالیکه تغذیه شیر قابل فروش به گوساله ها اغلب باعث کاهش سود دامدار می شود، پاستور کردن و تغذیه شیر غیرقابل فروش مخصوصا شیر حذفی می تواند روشی موثر و کم هزینه برای استفاده از سایر محصولات غیرقابل فروش باشد، به شرطی که به خوبی مدیریت شود.

چگونه پاستور کردن کار می کند

اولین نگرانی در زمان تغذیه شیر غیرقابل فروش به گوساله ها افزایش باکتری هایی است که در شیر وجود دارد. پاستور کردن شیر غیرقابل فروش به منظور کاهش آلودگی باکتریایی و محدود کردن شیوع بیماری هایی که می تواند از طریق شیر انتقال یابد توصیه شده است. پاستور کردن روشی است که شیر غیرقابل فروش را برای کاهش تعداد باکتری ها به مدت زمان خاص با دمای خاص مواجه می کند. جدول 1 دما و زمان مناسب برای پاستور کردن را نشان می دهد.

مهم است که به خاطر داشته باشیم که پاستور کردن استرلیزه کردن نیست. تحقیقات اخیر نشان داده اند که باکتری های باقیمانده بعد از پاستور این توانایی را دارند که در صورت مدیریت نامناسب در زمان نگهداری و تغذیه یا دمای نگهداری به سرعت تکثیر شوند و به میزان خطرناک برسند. علاوه بر این، پاستور کردن شیرهای خیلی آلوده این امکان را می دهد تا بعضی از باکتری های بیماری زا در طی فرایند پاستور کردن زنده بمانند.

انواع پاستور کننده ها

هر دو نوع پاستور کننده ها از یک تانک با یک المنت گرم کننده استفاده می کنند که شیر را گرم می کند. برای حذف بخش­های سرد در تانک شیر در بچ پاستوریزاسیون[1] از همزن استفاده می شود. این سیستم عموما شیر را برای مدت زمان طولانی تر در دمای کمتر در مقایسه با دمای بالا در زمان کوتاه گرم می کند. سپس، شیر خنک می­شود و می توان به گوساله ها داد.

مزایا

  • هزینه کم

معایب

  • مخازن بزرگ ممکن است چندین ساعت طول بکشد تا پاستور شوند.
  • تمیز کردن دستی

پاستور کننده های جریان مداوم[2] برای افزایش سریع دما، شیر را از داخل یک شبکه از لوله های داغ عبور می دهند. این سیستم با دمای بالا و زمان کوتاه می تواند به سیستم خنک کننده سریع برای تغذیه مجهز شود زمانیکه پاستوریزاسیون انجام شد.

مزایا

  • پاستوریزاسیون سریع
  • فرایند تمیز کردن اتوماتیک انجام می شود، با استفاده از یک سیستم مشابه با آنهایی که در سیستم شیردوش انجام می­شود.

معایب

  • گران است
  • نیاز به تامین آب گرم کافی دارد

راه حل تغذیه حجم بالای شیر خشک:

افزایش میزان شیر خشک تغذیه شده، و نیز افزایش سطح چربی شیر اجازه می دهد تا رشد و پرورش گوساله در فصل سرد حداکثر شود. تغذیه شیر خشک بیشتر به گوساله در سرما باعث افزایش مصرف انرژی می­شود، که انرژی بیشتری برای رشد و عملکرد سیستم ایمنی فراهم می کند. جدول 3 نشان می دهد که افزایش سطح تغذیه شیر خشک در روز انرژی در دسترس رشد را برای یک گوساله 40 کیلویی در دمای 10 درجه فارنهایت بطور معنی داری افزایش می­دهد.

استارتر گوساله

تغذیه استارتر با کیفیت بالا برای عملکرد بهتر و سلامت ماندن گوساله بدون توجه به فصل حیاتی است. مصرف استارتر گوساله در زمستان نه تنها باعث توسعه اولیه شکمبه می­شود، بلکه همچنین کمک می کند به گوساله ها تا از طریق مصرف بیشتر انرژی و افزایش فعالیت متابولیک تولید حرارت بیشتری در بدن کنند.

من فکر می کنم که افزایش سطح تغذیه شیر خشک و یا چربی شیر خشک منجر به کاهش مصرف استارتر می­شود؟

شیر خشک های قدیمی تر از چربی حیوانی به عنوان منبع اصلی چربی استفاده می کردند. تحقیقات انجام شده توسط دانشگاه مینه سوتا نشان داد که مصرف استارتر کاهش می یابد همانطورکه میزان چربی شیر خشک افزایش می یابد، یا حجم مصرف شیرخشک افزایش می یابد. در هوای سرد، استفاده از ترکیب مناسب چربی ها ممکن است سلامت گوساله، مصرف استارتر، و عملکرد را در مقابل استفاده تنها از چربی حیوانی بهبود ببخشد.

عوامل موثر بیشتری غیر از دما وجود دارند

اندازه بدن/ نژاد: گوساله های کوچک و نژادهای کوچک مانند جرزی نسبت به نژادهای بزرگتر نیازهای نگهداری بالاتری دارند. این دام­های کوچکتر نیاز دارند که به خوبی مدیریت شوند و در ماه های سرد زمستان بررسی شوند.

پوشش مو: گوساله ها می توانند به هوای سرد با پوشش موی زیاد سازگار شوند، اما نیاز دارند که برای حفظ دمای مرکز بدن حمایت بیشتری شوند. پوشش مو باید خشک شود، و برف، گل و مدفوع هرچه زودتر بعد از تولد از روی آن برداشته شود. استفاده از ژاکت گوساله به منظور عایق کردن گوساله های جوان مناسب است البته زمانیکه موها خشک و تمیز است.

جایگاه: گوساله ها باید در جایگاهی بدون الودگی و با تهویه مناسب باشند. بستر در زمستان باید عمیق باشد بطوریکه گوساله در آن فرو رود. در زمستان برای کمک به عایق شدن گوساله ها کاه بلند و خشک بستر مناسبی است.

آب: در زمستان توزیع آب گرم به گوساله ها برای هضم بهتر مواد مغذی و افزایش مصرف خوراک کمک می کند. گسترش یک برنامه برای توزیع آب گرم به گوساله ها بلافاصله بعد از تغذیه شیر، در حالیکه آنها هنوز ایستاده اند.

گروه علمی شرکت اگرین تک



 

[1] batch 

[2] Continuous flow pasteurization

  • تعداد بازدید: 1603

دیدگاه ها

نظر شما پس از تایید مدیردر سایت نمایش داده می شود