رقابت در بهاربندها

گاوهایی که بر سر منابعی مانند غذا، اب، و محل استراحت رقابت می کنند تحت تنش بیشتری هستند و ممکن است تولید خود را کاهش ...

 گاوهایی که بر سر منابعی مانند غذا، اب، و محل استراحت رقابت می کنند تحت تنش بیشتری هستند و ممکن است تولید خود را کاهش دهند و سلامتی را به علت رقابت از دست بدهند.

تحقیقات نشان دادند که گاوها اغلب خوراک خود را در 3 تا 5 ساعت در روز مصرف می کنند، که ان را بین 7 تا 12 وعده انجام می دهند (DeVries, T, 2019). افزایش مصرف ماده خشک می تواند از طریق افزایش تعداد وعده های مصرف خوراک در یک زمان طولانی تر در اخور بودن ایجاد شود. ولیکن، زمانیکه گاوها باید در اخور خوراک رقابت کنند، تحقیقات نشان دادند که انها در تعداد وعده های کمتر با اندازه بزرگتر با کاهش زمان مصرف خوراک می خورند. مخالف با انچه که شما می خواهید تا گاوها مصرف خوراک خود را حداکثر کنند و این می تواند به مصرف خوراک نامنظمslug feeding  منجر شود.

چه چیزی می تواند باعث رقابت در اخور شود؟ اولین و ساده ترین مطلب نگاه کردن به فضای اخور است. در حالیکه برای مدت خیلی طولانی میزان فضای مناسب اخور 60 سانتمیمتر برای هر گاو در نظر گرفته می شد، اگر مدت زمان کوتاهی وقت بگذاریم تا گاوهای جدید را نگاه کنیم متوجه می شویم که انها کمی پهن تر از ان هستند. برای تمام گاوها در یک گروه که بتوانند به راحتی در یک زمان خوراک مصرف کنند، فضای اخور مورد نیاز حدود 70 تا 75 سانتیمتر است.

فضای اخور تنها موردی نیست که در این موضوع مطرح می شود. این حالت ترکیبی از فضای اخور، طراحی اخور، در دسترس بودن خوراک، و دسترسی به خوراک، همراه با مدیریت خوراک دادن است. سطح اخور نیاز است که به راحتی تمیز شود و تمیز باشد. سیلو اسیدی است و می تواند سطح سیمانی اخور را از بین ببرد. سطح اخورهایی از کاشی، پلی اتیلن، استیل و حتی ترکیبی از بتون های خاص به اسید مقاوم هستند و سطح اخور را بعد از سالها استفاده صاف نگه می دارند. مرز بین خوراک و دام که می تواند ترکیبی از ستون و نرده یا گردن گیر باشد باید به دام اجازه بدهد تا دسترسی اسانی به خوراک موجود در جلوی انها داشته باشد. گاوها می توانند 225 کیلو فشار به دیواره اخور وارد کنند تا به خوراک برسند، در حالیکه فقط 102 کیلوگرم فشار می تواند باعث ایجاد اسیب بافتی به گردن و شانه های انها شود. اگر شما طراحی نرده و پایه دارید، احتیاج است که نرده به اندازه کافی بلند و به سمت جلو باشد تا دام ها به راحتی بتوانند برای رسیدن به خوراک به زیر ان بروند. بلندی نرده اغلب 120 سانتیمتر است و 10 تا 20 سانتیمتر به سمت جلو از محل خوراک است. گردن گیرها برای دسترسی اسان و راحت به خوراک باید 15 تا 20 درجه اریب باشند. خوراک نیاز است که در دسترس دام باشد و گاوها نیاز است که حداقل 21 ساعت در روز دسترسی به خوراک داشته باشند. توزیع چندین باره خوراک در روز همچنین فعالیت مصرف خوراک را تحریک می کند. هل دادن خوراک، بخصوص در دو ساعت اول تغذیه و یا بعد از شیردوشی، برای حفظ خوراک قابل دسترس دام در اخور مورد نیاز است.

در نظر داشته باشید که یکی از مهمترین مواد خوراکی برای گاوهای شیری اب است. اب 87 درصد شیر را تشکیل می دهد، و اب نوشیدنی 80 تا 90 درصد کل اب مورد نیاز دام را تامین می کند. اب خوری های فری استال یا بهاربندها باید برای نوشیدن فضای باز زیادی داشته باشند، و اب را در سطح حدود 60 تا 80 سانتیمتری زمین فراهم کنند، و عمقی حداقل 5/7 سانتیمتر داشته باشند، و ظرفیت 30 تا 50 لیتر اب داشته باشند، و زمانیکه دو یا تعداد بیشتری گاو همزمان اب می خورند نیاز است که حداقل نرخ پر شدنی معادل 10 لیتر در دقیقه داشته باشد. تهیه حداقل 5/8 تا 10 سانتیمتر طول ابخوری برای هر گاو در گروه، با حداقل دو ابخوری برای هر گروه، و قرار گرفتن در فاصله حداقل 18 تا 24 متر از هم لازم است. یک مطالعه نشان داد که فری استال که سه تقاطع[1] داشت و در هر تقاطع دارای یک ابخوری بود، 42 درصد از مصرف اب در تقاطع مرکزی بود، 32 درصد در مسیر خروج و برگشت از سایه بان، و 25 درصد در قسمت انتهایی سایه بان بود(Brouk, M. et al, 2001 and 2002). این موضوع باعث ایجاد ترافیک بیشتر در مرکز جایگاه نسبت به هر انتهای جایگاه شده بود.

اگر طراحی یا مدیریت ساختمان گله شما محدود کننده دسترسی گله به منابعی مانند اب و خوراک است، شما ناگریز در حال محدود کردن تولید خود هستید. زمانیکه رقابت مانند یک مسابقه فوتبال بزرگ می شود، نشان دهنده عدم مدیریت مناسب گله است.

 

گروه علمی شرکت اگرین تک



[1] crossovers  

  • تعداد بازدید: 1249

دیدگاه ها

نظر شما پس از تایید مدیردر سایت نمایش داده می شود