چرا اسیدهای امینه خیلی مهم هستند؟

از آنجا که اسیدهای آمینه عناصر سازنده پروتئین هستند، درک این موضوع آسان است که چرا کمبود یک اسید آمینه می تواند تولید...

 از آنجا که اسیدهای آمینه عناصر سازنده پروتئین هستند، درک این موضوع آسان است که چرا کمبود یک اسید آمینه می تواند تولید پروتئین و تولید شیر را محدود کند. اما متخصصان تغذیه گاو شیری بیش از یک دهه است که می دانند آمینو اسیدها هستند در بسیاری از عملکردهای بیولوژیکی نقش دارد.

تا به امروز ، آنها بیش از 20 مورد از این عملکردها را شناسایی کرده اند، از تولید پروتئین تا تولیدمثل، رشد جنین، رشد، پاسخ به استرس، ایمنی و سلامتی، تولید شیر و رفتار. اسیدهای آمینه همچنین بیان ژن را تحت تأثیر قرار می دهند. به عنوان مثال، نشان داده شده است که متیونین بیش از 2600 ژن را تحت تأثیر قرار می دهد.

دانشمندان ده اسید آمینه ضروری را شناسایی کرده اند: آرژنین، هیستیدین، ایزولوسین، لوسین، لیزین، متیونین، فنیل آلانین، ترئونین، تریپتوفان و والین.

مارک هانیگان، متخصص تغذیه گاوهای شیری از ویرجینیا توضیح می دهد: تولید پروتئین توسط اسیدهای آمینه متعددی تنظیم می شود، بنابراین همه اسیدهای آمینه مورد نیاز هستند. اگر شما 120 گرم متیونین در جیره دارید و فقط به 80 گرم نیاز دارید، جیره ممکن است خوب به نظر برسد. اما سایر اسیدهای آمینه ممکن است محدود کننده باشند.

این همان چیزی است که تعادل اسیدهای آمینه را دشوار می کند. حتی موضوع چالش برانگیزتر این است که حداقل نیازهای روزانه اکثر اسیدهای آمینه ضروری هنوز بررسی نشده است. بنابراین این به نکته بیان شده توسط ون آمبورگ برمی گردد: شما به حداکثر مصرف ماده خشک و نشخوار نیاز دارید تا اطمینان حاصل کنید که گاوها می توانند خوراک مصرفی خود را به طور کامل هضم و استفاده کنند.

هانیگان می گوید: ما در جیره غذایی خود میزان زیادی اسیدهای آمینه داریم. فقط باید در استفاده از آنها کارآمدتر باشیم. اگر جیره ای با 16 درصد پروتئین خام تغذیه می کنیم، احتمالاً امکان زیادی برای بهبود عملکرد دام وجود ندارد. زیرا ما فقط کاهش سطح پروتئین را بدون توجه به موارد دیگر انجام می دهیم.

همانطور که برای صرفه جویی در هزینه و کاهش دفع نیتروژن، پروتئین خام را در جیره کاهش می دهید، تعادل اسیدهای آمینه از اهمیت بیشتری برخوردار می شود.

محققان همچنین می دانند که مصرف پروتئین در دوره انتقال، از یک یا دو هفته قبل از زایش، کاهش می یابد. جان اوسوریو، متخصص تغذیه از دانشگاه داکوتای جنوبی می گوید، این امر بدون در نظر گرفتن سطح پروتئین خام اتفاق می افتد و حدود چهار هفته پس از زایش به حالت طبیعی برمی گردد.

چندین مطالعه نشان داده است که افزودن متیونین در دوره انتقال باعث افزایش تولید شیر 3 تا 4 کیلوگرم در روز می شود. او می گوید: عملکرد و تولید شیر به راحتی قابل مشاهده است، اما چیزهای زیادی بیشتر از این وجود دارد. بسیاری از این موارد مربوط به عملکرد بهتر کبد و کاهش سرکوب سیستم ایمنی بدن است.

اوسوریو می گوید: عملکرد بیشتر کبد باعث کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو می شود که باعث بهبود عملکرد می شود. همچنین بیماری هایی مانند متریت و ورم پستان نیز شیوع کمتری دارند.

یک ازمایش که در دانشگاه ویسکانسین انجام شد مشکلات سلامتی کمتر، تولیدمثل بهتر و نرخ حذف کمتر را با افزودن متیونین مشاهده کرد. اگر گاوها مشکل سلامتی کمتر داشته باشند زودتر تلقیح و ابستن می شوند.

حتی در گاوها با تعداد یک یا بیشتر مشکلات سلامتی، افزودن متیونین به جیره گاوها باعث شد تا انها بطور متوسط نسبت به گاوهای گروه شاهد حداقل یک فحلی زودتر ابستن شوند،. نرخ حذف نیز با افزودن متیونین کمتر بود. حدود 18 درصد از گاوهای مصرف کننده متیونین فروخته شدند یا مردند تا انتهای دوره شیردهی، در حالیکه حدود 23 درصد گاوهای گروه کنترل گله را ترک کردند.

در ازمایشی دیگر که بر 300 گاو در ویسکانسین انجام شد، افزودن متیونین تاثیر عمیقی بر تلفات ابستنی در گاوهای شکم دو به بالا داشت. گاوهای گروه شاهد 20 درصد نرخ تلفات ابستنی بین روزهای 28 تا 61 بعد از تلقیح داشتند. گاوهای دریافت کننده متیونین فقط 6 درصد تلفات ابستنی در این دوره داشتند. تعداد مشابه از گاوها در هر دو گروه ابستن شدند. اما گاوهای درمان شده با متیونین جنین هایی داشتند که 22 درصد بزرگتر از گروه شاهد بودند. این اندازه بزرگتر احتمالا منجر به تلفات کمتر می شود.

در نهایت، محققین به تازگی به تحقیق در مورد تاثیر اسیدهای امینه بر سلامتی، اسایش و عملکرد گاوهای شیری پرداخته اند. تحقیقات بیشتر مخصوصا در گله های صنعتی برای درک کامل بیولوژی اسیدهای امینه مورد نیاز است.

در همین حال گاودارها نیاز است که تمام تلاش خود را برای حداکثر کردن ماده خشک مصرفی و نشخوار انجام دهند در حالیکه سطح تراکم و استرس را در گله های خودشان کاهش می دهند. اگر انها سطح پروتئین خود را کاهش می دهند، افزودن اسیدهای امینه و همچنین استفاده از مواد خوراکی با قابلیت هضم مشخص اهمیت زیادی می یابد. مایک ون امبورگ می گوید که همیشه ارزانتر بهتر نیست.

 

 

گروه علمی شرکت اگرین تک

  • تعداد بازدید: 1484

دیدگاه ها

نظر شما پس از تایید مدیردر سایت نمایش داده می شود