برای صرفه جویی در هزینه، بر تغذیه تلیسه ها تمرکز کنید

گوساله ها و تلیسه ها برای رشد به مواد مغذی نیاز دارند. اگرچه به نظر می رسد این جمله دانش مشترک باشد، اما ...

گوساله ها و تلیسه ها برای رشد به مواد مغذی نیاز دارند. اگرچه به نظر می رسد این جمله دانش مشترک باشد، اما به کار بردن آن در برنامه های پرورش گوساله کار آسانی نیست. مواد مغذی ارزشمند هستند، به این معنی است که تغذیه مواد مغذی اضافی هزینه زیادی دارد. مواد مغذی چه به شکل جایگزین شیر، استارتر گوساله، مواد معدنی یا علوفه باشد، همه آنها هزینه دارند. پرورش تلیسه به روشی مقرون به صرفه نیازمند تمرکز بر استراتژی هایی است که به جای توجه به هزینه های خوراک روزانه، هزینه های هر کیلوگرم افزایش وزن را کاهش دهد.

در اینجا سه زمینه برای دستیابی به کارایی مناسب هزینه در پرورش تلیسه بیان می شود:

1- گوساله ها برای رشد سریعتر به مواد مغذی بیشتری احتیاج دارند.

رشد و متوسط افزایش وزن روزانه اساساً به میزان انرژی و پروتئین دریافتی گوساله بستگی دارد. گوساله ها برای دستیابی به نرخ رشد مشخص شده در استاندارد طلایی دو برابر شدن وزن تولد زمان از شیر گرفتن و داشتن 55 درصد وزن بلوغ در اولین تلقیح، نیاز به مصرف مقادیر زیادی مواد مغذی دارند. یکی از چالش های دریافت مواد مغذی کافی در گوساله، مصرف آن است. گوساله های جوان فقط مقدار کمی خوراک جامد مصرف می کنند و ممکن است همیشه مواد مغذی کافی برای حفظ یا دستیابی به سرعت رشد هدف را مصرف نکنند.

2- کارایی همه خوراک های مصرفی یکسان نیست

قابلیت هضم و در دسترس بودن مواد مغذی برای خوراک های مختلف بسیار متفاوت است. به عنوان مثال، مواد مغذی موجود در شیر برای رشد گوساله بسیار در دسترس تر از مواد مغذی موجود در استارتر گوساله است. بنابراین، اگر گوساله 1 کیلو شیر مصرف کند، ضریب تبدیل بسیار بهتری نسبت به گوساله مصرف کننده 1 کیلو استارتر با کیفیت بالا خواهد داشت.

همچنین، تغذیه غلات منجر به بهبود کارایی خوراک در هر کیلو افزایش وزن در مقایسه با علوفه می شود. به یاد داشته باشیم که کارایی رشد برای خوراک های مختلف هنگام صحبت از تلیسه پس از شیرگیری و دوره رشد بسیار مهم است. مشکل این است که خوراک هایی با کارایی کمتر، اغلب ارزانتر هستند. خوراک های با بازده پایین هستند که مشخص می کنند که تعیین هزینه هر کیلو رشد مهم است.

به عنوان مثال، دو تلیسه داریم که روزانه 6 کیلو خوراک می خورند. تلیسه اول از رژیم غذایی تغذیه می کند که اجازه می دهد روزانه 900 گرم وزن اضافه کند و هزینه آن 160 دلار در هر تن است. تلیسه دوم به همان مقدار غذا می خورد، اما جیره ای با کیفیت بالاتر با قابلیت هضم و غلظت مواد مغذی بیشتر اجازه می دهد روزانه 1 کیلو وزن اضافه کند. حتی اگر رژیم غذایی برای تلیسه دوم 175 دلار به ازای هر تن هزینه داشته باشد، ارزانتر خواهد بود (0.533 دلار در هر پوند افزایش وزن برای تلیسه اول در مقایسه با 0.525 دلار در هر پوند افزایش وزن تلیسه دوم) برای تغذیه تلیسه ها برای رسیدن به اندازه 55 درصد از وزن بلوغ در زمان تلقیح.

3. سن مهم است

تلیسه ها در تمام دوره رشد با سرعت یکسان رشد نمی کنند. تلیسه های جوانتر می توانند رشد اسکلتی و عضلانی سریعتری از تلیسه های مسن تر داشته باشند. هنگامی که تلیسه ها به بلوغ می رسند، سرعت رشد اسکلتی آنها بسیار کم می شود. به دلیل این منحنی رشد طبیعی، استفاده از فرصت افزایش نرخ رشد در اوایل زندگی تلیسه می تواند هم برای نرخ رشد کلی و هم برای کاهش هزینه ها برای دستیابی به هر کیلو رشد مفید باشد.

پرورش تلیسه تعادل بین تغذیه و اقتصاد است. تلیسه ها باید از جیره غذایی تغذیه کنند که مواد مغذی کافی برای رشد و سلامت آنها فراهم کند. اما، هزینه های دستیابی به این دستاوردها نیز مورد توجه است. استفاده از جیره های غذایی و استراتژی های تغذیه ای برای کاهش هزینه هر کیلو رشد، نقش مهمی در ایجاد برنامه کارآمد رشد تلیسه های شیری دارد.

 

گروه علمی شرکت اگرین تک

  • تعداد بازدید: 907

دیدگاه ها

نظر شما پس از تایید مدیردر سایت نمایش داده می شود