سه استراتژی در گاو خشک برای افزایش کیفیت شیر

گاوهای شیری در دوره خشکی بیشتر در معرض عفونت های داخل پستان جدید هستند. گاوها دو یا سه هفته پس از خشک شدن و ...

گاوهای شیری در دوره خشکی بیشتر در معرض عفونت های داخل پستان جدید هستند. گاوها دو یا سه هفته پس از خشک شدن و دو تا سه هفته قبل از زایش در معرض خطر هستند. عفونت های داخل پستان جدید که در این بازه زمانی ایجاد شده است منجر به عفونت های انتقال دهنده به شیردهی بعدی می شود که منجر به افزایش احتمال ابتلا به ورم پستان بالینی، کیفیت پایین شیر، کاهش تولید و حذف زودهنگام گاو از گله می شود. پیشگیری می تواند تأثیر مهمی بر سود گاودار داشته باشد. برآورد شده است که موارد ورم پستان در طی 30 روز اول شیردهی بیش از 400 دلار برای هر گاو هزینه دارد.

سه استراتژی گاو خشک که می تواند به کاهش خطر عفونت های داخل پستان جدید در دوره خشکی کمک کند شامل کاهش قرار گرفتن انتهای پستانک در معرض باکتری، استفاده از درمان گاو خشک و تقویت مکانیسم های دفاعی ایمنی میزبان و پستان است.

قرار گرفتن در معرض باکتری در انتهای پستانک را کاهش دهید

گاوهای خشک و تلیسه ها نزدیک زایش باید تمیز و خشک نگه داشته شوند تا راحتی گاو حفظ شود و تعداد باکتری ها به حداقل برسد. باکتری های ایجاد کننده ورم پستان، مانند کلی فرم ها و  streps محیطی، به تعداد زیاد در کود دام وجود دارند. این باکتری ها به سرعت در جایگاه گاو خشک به خصوص در صورت تراکم بالا یا شرایط گرم محیط رشد می کنند. فضای کافی برای استراحت فراهم کنید و فری استال ها را تمیز، خشک و به خوبی نگهداری کنید تا تعداد باکتری ها کاهش یابد. تهویه مناسب و کاهش گرما به بهبود مصرف ماده خشک کمک می کند. کنترل تجمع گرما و رطوبت تعداد باکتریها را بیشتر کاهش می دهد.

استفاده از درمان گاو خشک

تزریق درمان گاو خشک (DCT) در زمان خشک کردن یک روش مدیریتی کاملاً ثابت است که برای بهبود عفونت های داخل پستان تحت بالینی موجود و جلوگیری از عفونت های جدید به کار رفته است. مطالعات منتشر شده نشان داده است که تقریباً 95% گاوهایی که در حین خشک کردن به صورت تحت بالینی آلوده شده اند، به باکتری های گرم مثبت (staphs و streps محیطی) آلوده شده و کمتر از 5% به باکتری های گرم منفی (کلی فرم) آلوده هستند. از آنجا که عفونت های گرم منفی معمولاً در دوران شیردهی خود درمانی می شوند، عفونت های گرم مثبت هدف DCT هستند. یک گزینه ایده آل در زمان خشک کردن، درمانی است که در برابر باکتریهای گرم مثبت بسیار موثر باشد.

مکانیسم های دفاعی میزبان و پستان را تقویت کنید

بهینه سازی عملکرد سیستم ایمنی بدن برای سلامت گاو حیاتی است. تراکم بیش از حد در دوره خشکی نه تنها منجر به افزایش کود درون جایگاه می شود، که خطر ورم پستان را افزایش می دهد، بلکه بر فضای اخور و فضای بستر نیز تأثیر می گذارد. فضای اخور حیاتی تر است. از مصرف ناکافی خوراک قبل از زایش باید خودداری شود، زیرا تعادل منفی انرژی قبل از زایش می تواند منجر به کبد چرب، کتوز و بیماری های عفونی مانند ورم پستان بعد از زایش شود. آب تمیز، تازه و موجود نیز برای سلامت گاو حیاتی است. وضعیت سر پستانک نیز یک عامل خطر برای ایجاد عفونت های داخل پستان جدید در دوره خشکی است. Hyperkeratosis  سر پستانک ها را مستعد تجمع باکتریایی می کند. علاوه بر این، پستانک هایی که ترک خورده اند 1.8 برابر خطر بیشتری برای ایجاد عفونت های داخل پستان جدید در دوره خشکی دارند. بسیاری از گاوهای پرتولید نیز در دوره خشکی به دلیل تأخیر یا شکست در تشکیل پلاگین کراتینه مناسب، در معرض عفونت های داخل پستان جدید هستند. پلاگ کراتین در دوره خشکی در کانال پستانک ایجاد می شود و دفاع طبیعی گاو در برابر حمله باکتریایی است. برای کمک به مبارزه با این عوامل خطرساز در سر پستانک، درزگیرهای داخلی پستانک internal teat sealants  در هنگام خشک شدن به درون پستانک ها تزریق می شوند تا پلاگ کراتین را شبیه سازی کنند. internal teat sealants به عنوان یک مانع فیزیکی داخلی بی اثر برای جلوگیری از حمله باکتری ها در این بازه زمانی عمل می کنند. مطالعات نشان داده است که، با استفاده از DCT یا بدون آن، یک internal teat sealants به کاهش خطر توسعه عفونت های داخل پستان جدید گاو در دوره خشکی کمک می کند.

همچنین می توانیم از طریق واکسیناسیون ایمنی را نسبت به عوامل بیماری زا ورم پستان گرم منفی افزایش دهیم. واکسن های آنتی ژن اصلی برای کمک به کاهش ورم پستان ناشی از E. coli، در صورت استفاده در دوره خشکی، قبل از زایش و در اوایل شیردهی، برچسب گذاری شده اند. برای ایجاد حداکثر محافظت در برابر ورم پستان کلی فرمی در بالاترین دوره خطر - 100 روز اول پس از زایش - سه دوز واکسن در فواصل چهار تا شش هفته توصیه می شود.

در بین واکسن های آنتی ژن تنوع در سطح اندوتوکسین وجود دارد. در فرآیند تولید واکسن های گرم منفی، اندوتوکسین ها از دیواره سلولی باکتریایی خارج می شوند. سموم اندوتوکسین می توانند باعث ایجاد تب، کم اشتهایی، افسردگی، شوک، سقط جنین و حتی مرگ شوند. به دنبال واکسنی باشید که مخصوصاً اندوتوکسین کمی داشته باشد. واکسن های ما سطح اندوتوکسین را روی بطری چاپ می کنند تا شما را از ایمنی محصول اطمینان دهند. با دامپزشک مشورت کنید تا یک برنامه مدیریت گاو خشک ایجاد کند که چالش باکتریایی را به حداقل برساند، از DCT استفاده کند و ایمنی گله را در دوره خشکی به حداکثر برساند.

 

 

گروه علمی شرکت اگرین تک

  • تعداد بازدید: 1246

دیدگاه ها

نظر شما پس از تایید مدیردر سایت نمایش داده می شود