براورد ازمایشگاهی تاثیر آسیاب کردن بر تخمیر شکمبه ای خوراک های فیبری

سیستم های تغذیه متراکم برای تولید گوشت گاو بر اساس نسبت زیاد کنسانتره جایگزین علوفه بنا شده اند که می تواند منجر به ...

سیستم های تغذیه متراکم برای تولید گوشت گاو بر اساس نسبت زیاد کنسانتره جایگزین علوفه بنا شده اند که می تواند منجر به اختلالات گوارشی شود. با این حال، اندازه ذرات خوراک های مختلف فیبری نیز می تواند بر الگوی تخمیر شکمبه و در نتیجه عملکرد دام تأثیر بگذارد. تخمیر شش منبع فیبر (پوسته سویا، تفاله چغندر قند، تفاله پالم، پوسته یولاف، کنجاله یونجه و کاه جو) در دو فرم ارائه (غیر فرآوری شده و آسیاب) به صورت آزمایشگاهی مورد بررسی قرار گرفت. تولید بیشتر گاز هنگام استفاده از محصولات به صورت اسیاب به جز کاه جو ثبت شد. با این حال، مواد خوراکی بدون در نظر گرفتن فرم ارائه رتبه بندی تولید گاز مشابه داشتند. اندازه ذرات به طور قابل توجهی بر نسبت اسیدهای چرب فرار تأثیر نمی گذارد. تولید متان به عنوان شاخص بهره وری تخمیر، تفاوت عمده ای بین فرم های ارائه یا خوراک غیر علوفه ای در مقایسه با کاه نشان نمی دهد و بیشتر با مقدار تخمیر نسبت به تغییرات کیفی تخمیر مرتبط است. با توجه به سایر اجزای خوراک، مقایسه مواد خوراکی در تخمیر میکروبی شکمبه نه تنها به نسبت فیبر آنها بستگی دارد بلکه می تواند از طریق سطح پروتئین و چربی آنها نیز تحت تاثیر قرار گیرد.

در این مطالعه در مورد اثر فرم ارائه (غیر فراوری شده و اسیاب) و الگوهای تخمیر شش منبع فیبر پوسته سویا، تفاله چغندرقند، تفاله پالم، پوسته یولاف، کنجاله یونجه و کاه جو ارزیابی شد. مواد خوراکی در یک سیستم آزمایشگاهی، با استفاده از مایع شکمبه به دست آمده از میش های تغذیه شده با 5/0 کیلو یونجه و 5/0 کیلو کاه جو آزمایش شدند. همه مواد خوراکی به جز کاه جو تولید گاز بالاتری در فرم اسیاب داشتند. در میان مواد خوراکی، زمانیکه به شکل بدون فراوری انکوباسیون شدند، بیشترین حجم گاز برای تفاله چغندرقند بعد از 8 ساعت ثبت شد، در حالی که پوسته یولاف و کاه جو کمترین تولید گاز را داشتند. در طول بخش اول انکوباسیون، تولید متان در اسیاب بالاتر از بدون فراوری بود. در میان مواد خوراکی، بدون توجه به اسیاب کردن یا بدون فراوری، تولید متان در تفاله چغندر بالاترین بود. به طور مشابه، فرم ارائه از نظر کیفی بر تخمیر تأثیر نمی گذارد، زیرا هیچ تفاوتی در نسبت اسیدهای چرب فرار مشاهده نشد. اثر اندازه ذرات مواد خوراکی فیبری تأثیر عمده ای بر نرخ و میزان تخمیر میکروبی شکمبه ندارد.

اندازه ذرات خوراک های الیافی تأثیر عمده ای در میزان تخمیر میکروبی شکمبه آنها دارد اما نه بر نرخ آن، و بنابراین در هر دو نوع ارائه خوراک ها طبقه بندی یکسانی داشتند. بنابراین، پاسخ متفاوت آنها در استفاده از هضم در شرایط عملی در عوض به عوامل مرتبط با رفتار تغذیه حیوانات مربوط می شود که از توانایی این مطالعه در شرایط آزمایشگاهی خارج می شود که فقط pH شکمبه و سرعت عبور را بررسی می کند. از نظر روش، اسیاب خوراک ها به اندازه 1 میلی متر یک استاندارد معتبر در آزمایشات انکوباسیون آزمایشگاهی است، که مقایسه مواد خوراکی را تغییر نمی دهد. تخمیر مواد خوراکی الیافی غیر علوفه ای اثرات نسبت و ترکیب دیواره سلول آنها را برجسته می کند. با این حال، سایر اجزای غیر فیبری مانند سطح پروتئین و چربی نیز می توانند پاسخ را تعدیل کنند. تولید متان به عنوان شاخص بهره وری تخمیر تفاوت عمده ای بین فرم ارائه و بین خوراک های غیر علوفه ای در مقایسه با کاه نشان نداد و بیشتر با مقدار تخمیر مرتبط بود تا تغییرات کیفی در تخمیر.

 

گروه علمی شرکت اگرین تک

  • تعداد بازدید: 707

دیدگاه ها

نظر شما پس از تایید مدیردر سایت نمایش داده می شود