تولید شیر مانند گاو خوراک خوردن مانند خوک-گسترش کارایی نیتروژن و تعادل اسیدهای آمینه برای گاوهای شیری

در حال حاضر اکثرا مقایسه انجام شده بین یک گاو شیری و یک قهرمان المپیک را شنیده اند.

در حال حاضر اکثرا مقایسه انجام شده بین یک گاو شیری و یک قهرمان المپیک را شنیده اند. در بسیاری از مقالات گاو به عنوان یک ورزشکار قهرمان توصیف شده است، که شیر زیادی تولید می کند و درصد مواد جامد شیر را نیز افزایش می دهد. اما آیا می توان این شگفتی متابولیکی را برای کارآیی بیشتر تشویق کرد؟ آیا ما می توانیم عملکرد گاوهایمان را به سطح بهترین ورزشکاران برسانیم؟ یک راز ممکن است در ضرب المثل قدیمی "شناور مانند پروانه، نیش زدن مانند زنبور عسل" نهفته باشد.

در حوزه تغذیه نیتروژن در گاوهای شیری، پروتئین خام جیره شاخص اصلی میزان نیتروژن در یک جیره مشخص است. اما مغالطه هایی وجود دارد و استفاده از پروتئین خام به عنوان شاخص وضعیت نیتروژن، دقیق نمی باشد. از آنجا که هر اسید آمینه دارای درصد نیتروژن خاص خود است که آن را تشکیل می دهد، و پروفایل اسید آمینه یک خوراک یا علوفه خاص ممکن است متفاوت از دیگری باشد، جذب هر اسید آمینه در یک سطح پروتئین خام می تواند بیشتر یا کمتر از حد پیش بینی شده توسط نیتروژن جیره باشد. برای بیشتر زمان در این قرن، صنعت تغذیه خوک از پروتئین خام به عنوان راهی برای اندازه گیری نیاز به نیتروژن فاصله گرفته است. در عوض، متخصصان تغذیه در حال تهیه جیره هایی با استفاده از مقادیر اسیدهای آمینه در خوراک های مصرفی حیوان هستند. با دهه ها تحقیق در مورد نیازهای رشد و تأمین مواد مغذی، این عمل دور از حدس نیست.

با نگاهی گذرا به نیازهای مواد مغذی خوک، شما می توانید صفحه به صفحه جداولی را پیدا کنید که میزان رشد، هضم روده ای و تراکم انرژی جیره ها را برای مراحل مختلف زندگی توصیف می کنند، که همگی برای دسترسی آسان به نیازهای اسیدهای آمینه انفرادی طراحی شده اند. صنعت پرورش خوک تغذیه نیتروژن را به معنای واقعی کلمه به یک علم تبدیل کرده است. پس کجا ما می توانیم از این روش در پرورش گاو شیری استفاده کنیم؟ می توان به تفاوت های آشکار گوارشی بین گاو و خوک اشاره کرد. شکمبه به طور معمول نیمی از پروتئین مورد نیاز گاو را تأمین می کند، چالش های منحصر به فردی در تعادل اسیدهای آمینه وجود دارد که پرورش دهندگان خوک هرگز نیازی به فکر کردن درباره ان ندارند. اما روش هایی برای مقابله با این مسئله وجود دارد. با پیشرفت در فن آوری و بهبود خصوصیات خوراک و نیازهای حیوانی، صنعت می تواند به تعادل در سطح اسیدهای آمینه نزدیک شود. در سال های اخیر تلاش شده است تا سیستم کربوهیدرات و پروتئین خالص کرنل(CNCPS)  از متابولیسم پروتئین و اسیدهای آمینه به جای استفاده از پروتئین خام استفاده کند. با استفاده از ساختار پویا و تکرار در CNCPS 7.0، جریان نیتروژن در گاو بهتر از نسخه های قبلی توصیف شده است.

مطالعه ای در آزمایشگاه با استفاده از رویکرد جدید با تمرکز ویژه بر کارایی نیتروژن انجام شد. چهار جیره غذایی فرموله شد، که تعادل اسیدهای آمینه و مقدار کلی نیتروژن در جیره ها متفاوت بود. اگرچه پروتئین خام از 13.5 تا 15.5 درصد متغیر بود، میزان تولید شیر در تیمارها تفاوتی نداشت، به طور متوسط 5/40 کیلو در روز و گاوهای تغذیه شده با جیره 13.5 درصد پروتئین کارآیی نیتروژن بیشتری داشتند. علاوه بر این، داده های حاصل از این آزمایش همراه با چندین مورد دیگر، اطلاعاتی را برای شروع محاسبه نسبت بهینه اسیدهای آمینه در رابطه با میزان انرژی جیره فراهم کرده است، دقیقاً مانند آنچه در تغذیه خوک انجام می شود.

شکل A1 رابطه قوی بین نسبت اسیدهای آمینه مورد نیاز به اسیدهای آمینه تأمین شده و انرژی قابل متابولیسم جیره را نشان می دهد. رابطه بین نسبت اسیدهای آمینه مورد نیاز به اسیدهای آمینه تأمین شده و پروتئین قابل متابولیسم (شکل B1) تقریباً مشهود نیست. هنگام ارزیابی این شکل، خطوط خط چین را مشاهده می کنید که به خط جامد و منحنی می پیوندد. با کمی محاسبه، نکته این روند این است که نرخ تغییر جدا از تولید است، که آن را نرخ مطلوب هر اسید آمینه در یک تراکم انرژی معین در جیره می داند. در جدول 1 میزان بهینه برای همه اسیدهای آمینه ضروری در هر مگاکالری انرژی قابل متابولیسم آورده شده است. طبق روال متداول انجام شده در تغذیه خوک، اگر نسبتی بین لیزین، محدودترین اسید آمینه برای خوک، و میزان مطلوب برای هر اسید آمینه ضروری ایجاد شود، برخی شباهت ها بین گاو و خوک وجود دارد. تلاش ها برای بهبود این میزان بهینه اسیدهای آمینه ضروری در دست انجام است.

در حال حاضر، یک مطالعه بزرگ در مرکز نشخوارکنندگان کرنل در حال انجام است، با این امید که این نسبت ها را تأیید کند یا آنها را بهبود بخشد. سه جیره، یکی با استفاده از نرخ های مشاهده شده در جدول 1، و دو جیره دیگر با استفاده از تغییر در هر نرخ، با استفاده از CNCPS 7.0 در حال تدوین هستند، با این امید که مدل را به حالت تجاری نزدیک کند. نتایج حاصل از این مطالعه، همراه با داده های کار قبلی، در نهایت می تواند اجازه دهد تغذیه گاوهای شیری به اندازه تغذیه خوک دقیق باشد، به ویژه هنگامی که صحبت نیتروژن می شود. با این کار می توان هزینه های خوراک را کاهش داد، کارایی نیتروژن را بهبود بخشید و وضعیتی مانند محمد علی کلی را برای گاو ورزشکار ایجاد آورد.

 

 

گروه علمی شرکت اگرین تک

  • تعداد بازدید: 598

دیدگاه ها

نظر شما پس از تایید مدیردر سایت نمایش داده می شود