چربی اشباع به صورت تری گلیسیرید باعث کاهش قابلیت هضم و کاهش عملکرد گاوهای شیری در مقایسه با نمک های کلسیمی اسیدهای چرب می شود

دو مورد از محبوب ترین مکمل های اسید چرب محافظت شده در شکمبه در جیره گاوهای شیری نمک های کلسیمی اسیدهای ...

دو مورد از محبوب ترین مکمل های اسید چرب محافظت شده در شکمبه در جیره گاوهای شیری نمک های کلسیمی اسیدهای چرب روغن پالم (CSFA) و اسیدهای چرب اشباع پریل (SFA) هستند. اهداف این مطالعه تعیین اثرات مکمل SFA به شکل تری گلیسیرید (TSFA) نسبت به CSFA بر عملکرد، کارایی و قابلیت هضم جیره گاوهای شیری پرتولید است. بیست و هشت (14 گاو در هر گروه) گاو چند شکم در یک جیره پایه مکمل شدند با 12 گرم در کیلوگرم) TSFA 350 گرم در هر گاو در روز - حاوی 980 گرم در کیلوگرم چربی در روز؛ 3/882 گرم در کیلوگرم SFA) یا 14 گرم در کیلوگرمCSFA  (440 گرم در روز، حاوی 800 گرم در کیلوگرم چربی؛ 566.4 گرم در کیلوگرم SFA). مقادیر مکمل در جیره با توجه به محتوای چربی مکمل ها بالانس شد. نمونه های شکمبه برای اندازه گیری غلظت آمونیاک و اسیدهای چرب فرار و نمونه های مدفوع برای اندازه گیری قابلیت هضم گرفته شد. گاوهای مصرف کننده CSFA تولید شیر بالاتر (47.6 در مقابل 46.2 کیلوگرم در روز؛ P <0.0001) و 7/4% شیر تصحیح شده (FCM؛ 44.7 در مقابل 42.7 کیلوگرم در روز؛ P = 0.02) بالاتر نسبت به TSFA تولید کردند. هیچ تفاوتی در میزان چربی شیر گاوها مشاهده نشد، اما میزان پروتئین شیر در TSFA بیشتر از گاوهای CSFA بود. تولید چربی و پروتئین مشابه بود، اما تولید لاکتوز در گاوهای TSFA بیشتر بود. هیچ تفاوتی در مصرف ماده خشک یا کارایی بین گروه ها وجود نداشت. غلظت آمونیاک شکمبه بین گروه ها مشابه بود، در حالی که غلظت استات و نسبت استات:پروپیونات برای گاوهای مصرف کننده CSFA بیشتر از گاوهای مصرف کننده TSFA بود. قابلیت هضم ماده خشک (P <0.0007) و ماده آلی (P <0.0003)، چربی(P <0.0001) ، NDF و (P = 0.02) ADF در TSFA در مقابل گاوهای CSFA کمتر بود. در نتیجه، گاوهای مصرف کننده مکملCSFA  %3 شیر بالاتر و 4.7% FCM بالاتر از گاوهای TSFA تولید کردند. با این حال، مکمل TSFA میزان پروتئین شیر را کاهش نمی دهد. قابلیت هضم تمام اجزای جیره در گاوهای TSFA کمتر بود، که احتمالاً به دلیل تأثیرات درجه اشباع و فرم تری گلیسیرید مکمل TSFA بود. با توجه به اینکه جیره ها با توجه به میزان چربی مکمل ها متعادل بودند، تولید کمتر شیر و FCM مشاهده شده در TSFA نسبت به گاوهای CSFA احتمالاً به دلیل قابلیت هضم کمتر چربی و سایر مواد مغذی در گاوهای TSFA بود که ممکن است بر میزان انرژی جیره تاثیر منفی داشته باشد.

نتایج مطالعه حاضر نشان می دهد که گنجاندن CSFA به میزان 14 گرم در کیلوگرم ماده خشک در جیره گاوهای شیردهی از تولید بالاتر شیر و FCM نسبت به استفاده از 12 گرم در کیلوگرم SFA به شکل تری گلیسیرید پشتیبانی می کند. تفاوت های جزئی بین تیمارها در غلظت VFA شکمبه مشاهده شد. در مقایسه با CSFA ، TSFA بر قابلیت هضم تمام اجزای جیره تأثیر منفی گذاشت. نتایج مطالعه حاضر نشان می دهد که گنجاندن مکمل های چربی در جیره لزوماً مصرف ME را افزایش نمی دهد، به دلیل کاهش قابلیت هضم جیره مانند گاوهایی که از تری گلیسیرید هیدروژنه تغذیه می کنند. بر اساس نتایج قبلی و نتایج این طرح، ما فرض می کنیم که نه درجه اشباع شدن اسیدهای چرب و نه شکل آن (به عنوان تری گلیسیرید) به خودی خود مسئول کاهش عملکرد گاوهای شیری از نظر تولید شیر و قابلیت هضم کم جیره نیست. در عوض، ما اکیداً پیشنهاد می کنیم که اثر متقابل بین درجه اشباع و شکل چربی عامل این عملکرد پایین است، به طوری که با افزایش درجه اشباع تری گلیسیرید، قابلیت هضم و کارایی استفاده از آن کاهش می یابد. این منجر به این نتیجه می شود که اگرچه مکمل TSFA حاوی نسبت چربی بیشتری نسبت به مکمل CSFA است، اما مقدار NEL آن ممکن است مشابه یا کمتر باشد: با این حال، تحقیقات بیشتر مورد نیاز است برای ایجاد NEL مناسب برای هر نوع مکمل چربی به فرم و ترکیب اسیدهای چرب بستگی دارد.

 

گروه علمی شرکت اگرین تک

  • تعداد بازدید: 542

دیدگاه ها

نظر شما پس از تایید مدیردر سایت نمایش داده می شود