مواجهه گاوهای شیری با دمای بالای محیط و وضعیت شیردهی آنها ایجاد ذخیره تخمدانovarian reserve ​در فرزندان آنها را مختل می کند

اهداف این مطالعه این بود که آیا قرار گرفتن گاوهای شیری ابستن در معرض درجه حرارت و رطوبت بالای محیط در طی ...

اهداف این مطالعه این بود که آیا قرار گرفتن گاوهای شیری ابستن در معرض درجه حرارت و رطوبت بالای محیط در طی سه ماه اول بارداری ذخیره تخمدان (تعداد کل فولیکول ها و تخمک های سالم در تخمدان ها) و باروری در فرزندان آنها را مختل می کند. غلظت هورمون انتی مولرین سرم (AMH) و تعداد فولیکول های بزرگتر از 3 میلی متر (تعداد فولیکول های آنترال؛ AFC) در یک روز تصادفی از چرخه فحلی در 310 تلیسه شیری شانزده ماهه ارزیابی شد. تلیسه ها بر اساس فصل بارداری و زندگی جنینی اولیه خود به 2 گروه تابستان (میانگین THI ماهانه = 33/69) و زمستان (THI = 91/54) تقسیم شدند. غلظت هورمون انتی مولرین سرم و تعداد فولیکول های آنترال در تابستان پایین تر بودند (به ترتیب pg/mL 419.27 و 32/9 فولیکول) در مقایسه با تلیسه های زمستانی (به ترتیبpg/mL 91/634 و 84/11 فولیکول) و تحت تأثیر مزرعه و سن زمان نمونه گیری قرار نگرفتند. تلیسه های متولد شده از مادرهایی که در حین بارداری دوشیده نمی شدند، AMH و AFC کمتری در مقایسه با گوساله های گاوها در اولین شیردهی داشتند، در حالی که هیچ تفاوتی بین گوساله های گاوها در اولین شیردهی و بعد از آن مشاهده نشد. تلیسه های تابستانی و زمستانی سن اولین تلقیح و زایش مشابه داشتند و تعداد مشابهی از تلقیح در هر ابستنی داشتند. صرف نظر از فصل در اوایل زندگی جنینی، تلیسه ها بر اساس AMH و AFC به 3 گروه تقسیم شدند (کم = 20%، متوسط = 60%، زیاد = 20%). تلیسه هایی که کمترین میزان AMH را داشتند در زمان اولین تلقیح در مقایسه با هم گله های خود با AMH متوسط سن بالاتری داشتند، اما سن اولین زایش و تعداد تلقیح ها به ازائ ابستنی در میان گروه های AMH مشابه بود. هیچ تفاوتی در هیچ یک از شاخص های باروری در میان گروه های AFC مشاهده نشد. تلیسه های متولد شده از مادرانی که در اوایل بارداری در معرض دمای بالای محیط قرار داشتند دارای ذخیره تخمدان کمتری در مقایسه با هم گله ای های خود بودند که در زمستان به دنیا آمدند، اما هیچ ارتباطی بین فصل اوایل زندگی جنین و باروری در اولین ابستنی وجود نداشت. فصل ابستنی و وضعیت شیردهی مادر در اندازه ذخیره تخمدان، اما نه باروری، در اولین ابستنی فرزندان تأثیر می گذارد.

این مطالعه، برای اولین بار، اثر احتمالی طولانی مدت درجه حرارت و رطوبت بالای محیط در اوایل ابستنی بر رشد گناد و باروری متعاقب آن در فرزندان ماده را بررسی کرد. ما شواهدی برای ارتباط منفی بین THI بالا در سه ماهه اول زندگی جنین و اندازه ذخیره تخمدان در تلیسه های بالغ ارائه دادیم، همانطور که با غلظت AMH و AFC پایین تر در تلیسه های ابستن در تابستان در مقایسه با ماه های زمستان نشان داده می شود. همچنین نتایج نشان داد که اندازه ذخیره تخمدان در دختران مادرهای غیر شیرده در مقایسه با تلیسه های گاو شیرده کمتر است. در مجموع، این یافته ها نشان می دهد که تعداد فولیکول های تخمدان و تخمک های گاو بطور منفی با دما و رطوبت بالا در سه ماهه اول زندگی جنین ارتباط دارد و می توان ان را برنامه ریزی کرد. اگرچه ذخیره تخمدان کوچکتر قدرت باروری در تلیسه ها را مختل نمی کند، اما اثرات درجه حرارت و رطوبت زیاد محیط در اوایل ابستنی بر رشد غدد جنسی فرزندان تحقیقات بیشتری را لازم دارد، زیرا کاهش بالقوه باروری و طول عمر حیوانات در معرض تنش گرمایی زمانیکه در مرحله جنینی هستند می تواند بعداً در زندگی مشاهده شود، وقتی که گاوها تولید شیر دارند و بیشتر مستعد کاهش کارایی تولیدمثل هستند.

 

 

گروه علمی شرکت اگرین تک

  • تعداد بازدید: 421

دیدگاه ها

نظر شما پس از تایید مدیردر سایت نمایش داده می شود