4 نکته در مورد گوساله ها که بر سلامت خوراک خوردن آن‌ها در کل زندگی تاثیر دارد

اینکه شما کودک انسان، توله سگ یا گوساله پرورش می دهید مطالعات زیادی نشان دادند که عادت ها و رفتارهایی که آنها در ...

اینکه شما کودک انسان، توله سگ یا گوساله پرورش می دهید مطالعات زیادی نشان دادند که عادت ها و رفتارهایی که انها در مراحل اولیه زندگی پیدا می کنند احتمالا بطور بالقوه تا اخر عمر با انها است.

برای گوساله های شیری، روشی که انها تغذیه و مدیریت می شوند می تواند اثرات طولانی مدت در کل زندگی انها بر رفتار خوردن داشته باشد و با رشد، سلامت و تولید ارتباط داشته باشد. محقق بخش رفتار و اسایش دانشگاه گوئلف دکترTrevor DeVries  بر رفتار تغذیه گوساله مطالعه کرد و در سمینار Smart Calf Rearing Conference در سال 2019 ان را منتشر کرد.DeVries  توصیه های خود را در 4 بخش از تغذیه و مدیریت گوساله گزارش کرد که تاثیر مثبت طولانی مدت بر این دام ها دارند:

1- شیر کافی تهیه کنید-DeVries  مقالاتی را ارائه داد که نشان می داد که تهیه میزان بیشتری از شیر نسبت به روش سنتی (10 درصد وزن بدن) باعث کاهش استرس، افزایش عملکرد سیستم ایمنی، بهبود کارایی تبدیل خوراک، سن پایین تر در اولین تلقیح، و بهبود تولید شیر می گردد. علاوه بر این، در تحقیقات DeVries گوساله هایی که دسترسی ازاد به شیر داشند کمتر به سمت جداسازی خوراک و تغذیه slug feeding رفتند، زمانیکه خوراک جامد در اختیار انها قرار گرفت.DeVries  تشخیص داد که این یک رفتار تغذیه ای مهم و طولانی مدت است که باعث ایجاد رفتار تغذیه ای یکنواخت در مقابل تغذیه متناوب در زمان تبدیل شدن به گاو بالغ می شود.

2- تغذیه با برنامه استارتر و علوفهDeVries  بیان کرد که گوساله های جوان به علوفه و استارتر نیاز دارند. استارتر در تولید اسیدهای چرب که برای تحریک رشد پرزهای شکمبه مهم است شرکت می کند، درحالیکه علوفه گسترش دیواره و حجم شکمبه را تحریک می کند. افزودن و تغذیه علوفه در مراحل اولیه زندگی می تواند مصرف بیشتر استارتر را قبل و بعد از شیرگیری موجب شود. او توصیه کرد که تهیه علوفه به صورت درشت و موثر از لحاظ فیزیکی (3-4 سانتیمتر طول) در مقایسه با علوفه کوتاه تر (2 سانتیمتر طول) نسبت رشد به خوراک، مصرف خوراک بعد از شیرگیری، و قابلیت هضم بعد از شیرگیری را بهبود می بخشد. نهایتا، او سفارش کرد که تغذیه استارتر به صورت خوراک کاملTMR  قبل و بعد از شیرگیری بهتر است، و به افزایش مصرف خوراک به صورت یکنواخت کمک می کند.

3- زندگی گروهی گوساله ها زمانیکه ممکن است  در تحقیقات انجام شده توسطDeVries  و دیگران نشان داده شده است که گوساله هایی که به صورت جفتی پرورش داده شدند در مقابل انهایی که به صورت انفرادی پرورش داده شدند استارتر بیشتری قبل و بعد از شیرگیری مصرف کردند، و افزایش وزن یکنواخت تری در کل دوره شیرگیری داشتند. بعد از شیرگیری، انها همچنین خوراک بیشتری مصرف کردند، در دفعات بیشتری خوراک خوردند، و به مصرف خوراک های جدید مشتاق تر بودند.

4- رقابت بر سر تغذیه را محدود کنید  دقیقا شبیه گاوهای بالغ؛ گوساله ها ترجیح می دهند که برای خوراک رقابت نکنند. انها همچنین این کار را انجام نمی دهند زمانیکه مجبور شوند، تهیه فضای کافی اخور و شیر مهم است. DeVries نتایجی را نشان داد که بیان می کرد که گوساله هایی که مجبور به رقابت برای دسترسی به پستانک (یک پستانک برای دو گوساله) و استارتر (یک سطل برای دو گوساله) شدند ماده خشک کمتری مصرف کردند در مقایسه با انهایی که مجبور به رقابت نبودند. بعد از شیرگیری، گوساله هایی که مجبور به رقابت بودند الگوی خوردن با سلامت کمتر را ادامه دادند. انها در جابه جا کردن هم گله ای های خود از اخور بیشتر تهاجمی بودند، تعداد وعده های کمتری را در هماهنگی با هم گله ای های خود خوردند، و رفتار تغذیه slug-type بیشتری با خوردن در وعده های کمتر با مدت زمان بیشتر داشتند.

ما یاد گرفتیم که رفتار تغذیه ای و مدیریتی گوساله ها می تواند نتایج سریع و طولانی مدت برای این دام ها داشته باشد. DeVries می گوید هرچه ما بیشتر یاد می گیریم بیشتر نیاز داریم تا سیستم دامپروری خودمان را برای خدمت بهتر به این دام ها تصحیح کنیم.

 

 

گروه علمی شرکت اگرین تک

  • تعداد بازدید: 662

دیدگاه ها

نظر شما پس از تایید مدیردر سایت نمایش داده می شود