زمان افزایش مواد مغذی گوساله برای زمستان است

گوساله های شیرخوار در سه هفته اول زندگی تمام مواد مغذی ضروری زندگی را از شیر دریافت می کنند. ..

گوساله های شیرخوار در سه هفته اول زندگی تمام مواد مغذی ضروری زندگی را از شیر دریافت می کنند. انها همچنین به سرما به علت سطح بدن بالای انها نسبت به توده بدنی بسیار حساس هستند. زمانیکه دمای هوا کاهش می یابد،گوساله ها مصرف انرژی را برای حفظ دمای بدن بالا می برند. این موضوع مواد مغذی را از سیستم ایمنی و رشد دور می کند. بنابراین این موضوع به ما بستگی دارد تا گوساله ها را در زمستان با افزودن مواد مغذی به انها برای حفظ سلامت و رشد انها در طول این شرایط سخت حمایت کنیم.

محققین دانشگاه ایلینویزSarah Morrison  وPhil Cardoso  در مورد تغذیه زمستانی گوساله ها نکاتی را بیان کردند. انها به صورت یک قانون کلی بیان کردند که به ازاء هر درجه فارنهایت کاهش دمای هوا به زیر 50 درجه فارنهایت، 1 درصد افزایش در انرژی مورد نیاز است. راه های پیشنهادی برای مقابله با این شرایط به صورت زیر است:

1- تغذیه مقادیر بیشتر از شیر یا شیر جایگزین افزودن وعده سوم تغذیه روزانه ممکن است برای جبران این موضوع مورد نیاز باشد.

2- تغییر فرمولاسیون خوراک مایع افزایش تراکم مواد مغذی (تا حدود 16 درصد) می تواند انرژی بیشتری در اختیار گوساله ها قرار دهد. بسیاری از کارخانه های تولید کننده شیر خشک ترکیباتی تحت عنوان مخلوط زمستانه دارند که این موضوع را جبران می کند، یا مشاوران گله ها می توانند مشاوره دهند که چگونه نسبت پودر شیر خشک به اب را تغییر دهید. اگر شیر کامل تغذیه می کنید، پودرهای متعادل کننده می تواند افزوده شود.

3- افزایش مصرف استارتر این روش مناسب گوساله های جوان زیر سه هفته نیست، اما محققین نشان دادند که گوساله های مسن تر می توانند جبران انرژی مورد نیاز در زمستان را با افزایش مصرف استارتر بکنند. برای استفاده از این روش استفاده از اب تازه اجباری است.

محقق و استاد دانشگاه اوهایوMaurice Eastridge  بیان کرد که ترکیب ان روش ها نیز می تواند استفاده شود. او گفت که هدف نهایی تغذیه گوساله نژادهای کوچک در سن سه هفتگی یا کمتر مصرف 585 گرم ماده خشک در روز است، و در نژادهای بزرگ مصرف 900 گرم ماده خشک در روز است (شیر خشک عموما 95 درصد و شیر کامل 13 درصد ماده خشک دارد). مصرف چربی برای گوساله نژادهای کوچک روزانه 135 گرم و 225 گرم برای نژادهای بزرگ است.

محققین دانشگاه های ایلینویز و میشیگان بیان کردند که شاخص های جایگاه خیلی مهم است تا به گاودار کمک کند که دمای بدن و مصرف مواد مغذی گوساله ها را حفظ کند. بستر گوساله ها خیلی مهم است، زیرا انها بیشتر از 18 ساعت در روز استراحت می کنند. بستر خشک و عمیق کاه استاندارد طلایی برای بستر گوساله در نظر گرفته می شود، زیرا به دام اجازه می دهد تا بخوابد و هوای پیرامون گوساله را نیز تمیز و عاری از گرد و خاک نگه می دارد. استفاده از بستر مرطوب باید خودداری شود، زیرا باعث 60 درصد دفع حرارت بیشتر از بستر خشک می شود.

Eastridge توصیه می کند که هچ های گوساله را برای تضمین اینکه باد به داخل هچ نمی اید جا به جا کنید. یک بادشکن در بالای هچ ها از محوطه محافظت می کند و از وزش باد سرد به گوساله ها جلوگیری می کند. ژاکت های گوساله خشک و تمیز همچنین می توانند به حفظ گرمای بدن دام های جوان کمک کند.

بطور کلی، Eastridge می گوید که محافظت از گوساله های شیرخوار در زمستان تحت عنوان دو عامل کلیدی انجام می شود: مطمئن شوید که گوساله ها مواد مغذی کافی برای حمایت از احتیاجات نگهداری خود دارند و هنوز می توانند رشد کنند، و مطمئن شوید که سیستم جایگاه احتیاجات نگهداری انها را با بستر الوده و خیس افزایش نمی دهد.

 

 

گروه علمی شرکت اگرین تک

 
  • تعداد بازدید: 871

دیدگاه ها

نظر شما پس از تایید مدیردر سایت نمایش داده می شود