نظرسنجی در مورد برنامه های مدیریت آغوز در نیویورک

دامدارها برای هر گوساله ای که در مزرعه متولد می شود بهترین ها را می خواهند، و تغذیه آغوز با کیفیت بالا هرچه سریعتر ...

دامدارها برای هر گوساله ای که در مزرعه متولد می شود بهترین ها را می خواهند، و تغذیه اغوز با کیفیت بالا هرچه سریعتر بعد از تولد به میزان کافی عاملی کلیدی در پرروش گوساله های سالم است. اگرچه این مورد غیرقابل تردید است، گله های تجاری از سیستم های مدیریتی مختلف در تغذیه اغوز استفاده می کنند، که درک این موضوع را که کدام روش بهترین است را سخت می کند. هدف تغذیه اغوز تامین مواد مغذی ضروری، هورمون ها، انتی بادی ها، و عوامل رشد برای هر گوساله است تا یک زندگی سالم و پرتولید داشته باشد. علاوه بر این، اغوز غنی از ایمنوگلوبولین است که برای سیستم دفاعی گوساله ضروری است. شکست در انتقال ایمنی غیرفعال (FPI)، به عنوان غلظت ناکافی انتی بادی ها (ایمنوگلوبولین ها) در جریان خون در روزهای اول تا 7 بعد از زایش تعریف می شود، که یکی از فاکتورهایی است که برای ارزیابی تغذیه اغوز استفاده می شود. شکست انتقال ایمنی غیرفعال باعث افزایش احتمال تلفات، بیماری، کاهش نرخ رشد، افزایش نرخ حذف، و کاهش تولید شیر اینده می شود. USDA’s National Animal Health Monitoring System در سال 2014 گزارش کرد که 5/13 درصد از 1005 گوساله ماده هلشتاین در شرق امریکا دچار شکست در انتقال ایمنی غیرفعال بودند. اگرچه ما درک خوبی از ارزش تغذیه اغوز به گوساله های تازه متولد داریم، برداشت اغوز، ذخیره سازی، و روش های تغذیه ای در مزارع شیری بسیار متفاوت است. با توجه به تنوع روش های مدیریتی اغوز استفاده شده در مزارع شیری متوسط و بزرگ، در حال حاضر نمی دانیم که کدام روش بهترین است. 18 گله هلشتاین در نیویورک با متوسط اندازه 1409 (540 تا 4150) گاو برای درک بهتر برداشت اغوز، ذخیره سازی و روش های تغذیه ای بررسی شدند. یک پرسش نامه در مزارع در مورد تغذیه اغوز تهیه شد و کامل گردید.

برداشت اغوز

ما می دانیم که افزایش زمان زایش تا برداشت اغوز بر کیفیت تاثیر منفی دارد، بطوریکه غلظت ایمنوگلوبولین G (IgG)  هر ساعت کاهش می یابد، و به میزان زیادی 9 ساعت بعد از زایش کاهش می یابد. رسیدن به زمان مناسب برداشت اغوز توسط کارگر، تجهیزات، و سیستم شیردوشی مزرعه کنترل می شود. اکثریت گله های تجاری شامل در این نظرسنجی اغوز را به داخل سطل هایی در شیردوشی (12 گله، 7/66 درصد) برداشت می کردند، در حالیکه بقیه مکان ها مانند بیمارستان (2 گله، 1/11 درصد) یا زایشگاه (4 گله، 2/22 درصد) نیز استفاده شدند. در 14 گله ای که اغوز را در شیردوشی برداشت می کردند، 9 عدد سه بار در روز و 5 عدد دو بار در روز جمع اوری می کردند، که زمان برداشت از زایش تا اولین دوشش به ترتیب بین صفر تا 8 و صفر تا 15 ساعت بود. 4 گله دیگری که اغوز را در زایشگاه برداشت می کردند، سه گله به فاصله دو ساعت بعد از زایش و یک گله یک بار در روز برداشت می کرد که زمان از زایش تا جمع اوری اغوز بین صفر تا 24 ساعت بود. حجم اغوز برداشت شده از هر دام و همچنین در طول سال بین گله ها متفاوت بود. بسیاری از گله های بررسی شده به این نکته اشاره کردند که در طول سال حفظ میزان کافی اغوز با کیفیت بالا دردسترس برای تغذیه یک چالش است حتی اگر تعداد گوساله های متولد شده تفاوت نکند. به عنوان بخشی از نظرسنجی، بررسی گله ها را در طول سال ادامه خواهیم داد برای بررسی الگوی فصلی تولید اغوز برای تعیین عوامل احتمالی موثر در تنوع کیفیت و کمیت اغوز.

ذخیره اغوز

دو (1/11 درصد) از گله ها اغوز مادر را به گوساله خودش می دادند. به علت این که تمام گاوها به میزان کافی اغوز تولید نمی کنند و بعضی از دام ها اصلا اغوز ندارند، ضروری است که اغوزهای با کیفیت بالا را ذخیره کنید. اگرچه به علت ارزش غذایی بالا و احتمال الودگی، نگهداری اغوز در دمای اتاق برای مدت طولانی رشد باکتری ها را باعث می شود و برای گوساله ایجاد خطر می کند. برای حذف این مشکل، دو گله (1/11 درصد) از تجهیزات شیردوشی خنک کننده استفاده می کردند برای خنک کردن سریع اغوز در هنگام برداشت. 14 گله (8/77 درصد) اول کیسه ها یا ظرف ها را پر می کردند، و سپس اغوز را در یخچال (12 گله، 7/66 درصد) یا فریزر (8 گله، 4/44 درصد) نگهداری می کردند. اغوزی که بطور مناسب برداشت شده باشد و الودگی باکتریایی کمی داشته باشد می تواند در یخچال برای حدود یک هفته و در فریزر برای 6 ماه ذخیره شود. در اغوز نگهداری شده بیش از یک هفته به سرعت کیفیت به علت افزایش رشد باکتریایی کاهش می یابد. تولیدکنندگان در این نظرسنجی اغوز را در یخچال برای حدود 14 روز نیز نگهداری کردند، که بطور متوسط زمان نگهداری 6 روز بود.

تغذیه اغوز

طبق نظر دکتر Sandra Godden، استاد دامپزشک دانشگاه مینه سوتا، تغذیه موفق اغوز می تواند با 5 Q تعریف شود: کیفیت Quality، سرعت Quickness، میزان Quantity، خیلی تمیز sQueaky clean، و کمی کردن انتقال ایمنی غیرفعال Quantifying transfer of passive immunity. ما هر کدام از این صفات را در نظرسنجی بررسی کردیم:

کیفیت: اگرچه تحقیقات جدید سایر عوامل بیولوژیکی شایع در اغوز را بررسی کرده اند، میزان انتی بادی ها (عمدتا IgG) هنوز استاندارد طلایی برای قضاوت در مورد کیفیت اغوز در مزارع است. رفرکتومترها ابزارهای پذیرفته شده و قابل استفاده در مزارع هستند برای براورد غیرمستقیم غلظتIgG  در اغوز و پروتئین کل در سرم خون گوساله برای تعیین شکست انتقال ایمنی غیرفعال. هم رفرکتومترهای دستی قدیمی و هم انواع دیجیتال در مزارع استفاده می شوند و مطالعات گذشته مقادیر مورد نیاز برای داده های رفرکتومتر که با غلظت IgG  در اغوز همبستگی دارد را بیان کرده اند. براساس این مطالعات، 22 درصد به عنوان حداقل درصد بریکس برای اغوز با کیفیت بالا پذیرفته شده است. گله 14 (7/77 درصد) از رفرکتومتر اغوز و 5 گله (8/27 درصد) از رفرکتومتر برای اندازه گیری پروتئین کل در سرم خون جمع اوری شده از گوساله ها در طول هفته اول زندگی استفاده می کردند. بیشتر از نیمی از گله ها (10 گله، 6/55 درصد) اغوزی را که در ارزیابی های ظاهری غیرنرمال بودند، یا خیلی زیاد تولید شده بودند، یا حداقل درصد بریکس گله را نداشتند دور می ریختند. بریکس اغوز تمام دام ها در 12 مزرعه جمع اوری شد. در یک دوره نه روزه، متوسط بریکس اغوز 6/24 درصد بود، با دامنه 5/21 تا 4/26 درصد.

سرعت: چندین محقق نشان دادند که تاخیر در اولین تغذیه اغوز نتایج منفی خیلی زیادی بر موفقیت انتقال ایمنی غیرفعال دارد، حتی زمانیکه اغوز با کیفیت بالا تغذیه شود. اولیه تغذیه در دو ساعت اول اتفاق می افتاد در 17 گله (4/94 درصد) و در 12 ساعت در یکی از گله ها (6/5 درصد). اولین تغذیه اغوز اغلب توسط لوله معدی (12 گله، 7/66 درصد) انجام شد، در حالیکه تعداد گله کمتری از ترکیب بطری یا لوله معدی (4 گله، 2/22 درصد)، یا بطری تنها (2 گله، 1/11 درصد) استفاده می کردند.

میزان: توصیه های فعلی تغذیه 3 تا 4 لیتر اغوز با کیفیت برای رسیدن به انتقال موفق ایمنی غیرفعال است، چونکه شکست انتقال ایمنی غیرفعال با مصرف کمتر IgG مرتبط است. متوسط اولین تغذیه اغوز در مزارع 94/3 (3 تا 4) لیتر و 70/3 (2 تا 4) لیتر برای گوساله های نر و ماده بود. تحقیقات برای نشان دادن مزایا، شامل بهبود بلوغ روده، از گسترش تغذیه اغوز یا شیر دوره انتقال بیشتر از تغذیه اول شروع شده است. 14 (7/77 درصد) و 7 (9/38 درصد) گله گوساله های نر و ماده را بطور متوسط 11/2 (2 تا 3) لیتر اغوز در دومین وعده تغذیه کردند.

خیلی تمیز: تمیزی تجهیزات و ذخیره مناسب اغوز الودگی باکتریایی را حداقل می کند و به دامدارها اجازه می دهد تا سرمایه خود را مدیریت کنند. به منظور کاهش الودگی باکتریایی، شامل ارگانیسم های بیماری های عفونی که می توانند به گوساله منتقل شوند، گرم کردن اغوز در دمای 60 درجه برای 60 دقیقه توصیه شده است. تیمار گرمایی روشی موثر برای کاهش غلظت باکتریایی است درحالیکه انتی بادی های مهم اغوز را تخریب نمی کند. اگرچه مطالعات اندکی در دسترس است برای تحقیق در مورد تاثیر تیمار گرمایی بر ایمنوگلوبولین و سایر ترکیبات اغوزی، گوساله های مصرف کننده اغوز حرارت دیده کارایی جذبIgG  را بهبود بخشیدند. فقط سه گله (7/16 درصد) از اغوز حرارت دیده استفاده می کردند.

کمی کردن انتقال ایمنی غیرفعال به گوساله ها: ما از 195 گوساله هلشتاین ماده (1 تا 7 روزگی) بین نوامبر 2019 تا فوریه 2020 در 18 گله مورد بررسی برای تعیین وضعیت انتقال ایمنی غیرفعال نمونه خون گرفتیم. بر اساس میزان پروتئین کل سرم(STP)  براورد شده توسط رفرکتومتر، گوساله ها به یکی از 4 دسته (STP) تقسیم بندی شدند: عالی (بالاتر از 2/6 g/dL)، خوب (بین 8/5 تا 1/6 g/dL)، متوسط (1/5 تا 7/5 g/dL)، یا ضعیف (کمتر از 1/5 g/dL). انتقال ایمنی غیرفعال به صورت متوسط یا ضعیف در 5/20 درصد گوساله ها مشاهده شد (4/16 و 1/4 درصد به ترتیب). انتقال عالی و خوب در 4/57 و 1/22 درصد از گوساله ها مشاهده شد.

نتیجه

نتایج ما نشان داد که برنامه تغذیه ای موفق اغوز و انتقال کافی ایمنی غیرفعال می تواند از طریق روش های مدیریتی مختلف به دست بیاید. کمی کردن انتقال ایمنی غیرفعال در گوساله ها یک اندازه گیری است که می تواند برای بررسی انتقال ایمنی غیرفعال به گوساله ها استفاده شود. بر اساس این روش، گاوداری ها می توانند با مشاوران خود برای بهبود پروتکول های برداشت، ذخیره، و تغذیه اغوز مشورت کنند.

  

مصرف اغوز ضروری است برای انتقال ایمنی غیرفعال. تغذیه 3 تا 4 لیتر اغوز باکیفیت در ساعت های اولیه تولد ضروری است.

 

گروه علمی شرکت اگرین تک

  • تعداد بازدید: 758

دیدگاه ها

نظر شما پس از تایید مدیردر سایت نمایش داده می شود