ارتباط بین کاهش نمره بدنی وmRNA ​ژن های مرتبط با متابولیسم اسیدهای چرب و سیستمendocannabinoid ​در بافت چربی گاوهای پیرامون زایش

سیستمendocannabinoid ​مصرف خوراک و تعادل انرژی را در غیرنشخوارکنندگان کنترل می کند...

سیستمendocannabinoid  مصرف خوراک و تعادل انرژی را در غیرنشخوارکنندگان کنترل می کند. نتایج اخیر نشان می دهد که مدیریت تغذیه ای بیان اعضا این سیستم را در کبد و اندومتریوم گاوهای شیری تغییر می دهد. هدف این مطالعه تعیین ارتباط بین کاهش نمره بدنی و فراوانیmRNA  ژن های مرتبط با متابولیسم اسیدهای چرب و سیستمECS  در بافت چربی زیر پوستی گاوهای شیری است. نمره بدنی در گاوهای هلشتاین چند شکم (2/3 بطور متوسط) از 21 روز قبل تا 42 روز بعد از زایش بررسی شد. گاوها به سه گروه بر طبق کاهش نمره بدنی گروه بندی شدند: کاهش 25/0 واحد (8 گاو، LBL)، 2- کاهش بین 5/0 تا 75/0 واحد (8 عدد، MBL) و 3- کاهش بالای یک واحد (8 عدد، HBL). غلظت هاپتاگلوبولین و NEFA در پلاسما تعیین شد. تولید شیر بین هفته 2 تا 6 بعد از زایش در گروهLBL  (4/49 کیلوگرم) در مقایسه باMBL  (9/47 کیلوگرم) وHBL  (4/47 کیلوگرم) بیشتر بود. غلظت متوسط هاپتاگلوبولین و NEFA در گروه هایMBL  وHBL  در مقایسه با گروه LBL بیشتر بود. فراوانیmRNA  مربوط به TNF-α، اینترلوکین 6 و IL-1β در 21 و 42 روز بعد از زایش در گروه HBL بیشترین بود، درMBL  متوسط بود و در گروه LBL کمترین بود. گاوها در گروه HBL بیشترین بیان ژن بافت چربی برای کارنیتین پالمیتوئیل ترانسفراز 1، لیپاز حساس به هورمون و لیپاز تری گلیسرید بافت چربی در روزهای 21 و 42 بعد از زایش داشتند. بطور کلی، فراوانیmRNA  برای دهیدروژناز استیل کوا خیلی بلند زنجیر و گیرنده های پروکسی زوم که با اکسیداسیون NEFA مرتبط است، در گروه هایMBL  وHBL  در مقایسه با گروهLBL  در 42 روز بعد از زایش بیشتر بود. ولیکن، فراوانیmRNA هیدرولاز اسیدهای چرب در روزهای 21 و 42 بعد از زایش در گاوهای گروهHBL  نسبت به گاوهای LBL کمتر بود. بطور کلی، نتایج رابطه مثبت بین کاهش نمره بدنی، التهاب و فعال شدن شبکهECS  در بافت چربی گاوهای شیری نشان داد. نتایج پیشنهاد می کند کهECS  ممکن است در متابولیسم اسیدهای چرب، گسترش التهاب و سازگاری گاوها به شروع شیردهی نقش مهمی را بازی کند.

در مجموع، نتایج نشان داد که رابطه مثبت بین افزایش کاهش نمره بدنی، التهاب و فعال شدن شبکهECS  در بافت چربی زیرپوستی گاوهای شیری در دوره انتقال وجود دارد. علاوه بر این، اعضا (مانند CNR2، NAPEPLD  و FAAH) در بافت چربی گاوهای شیری که کاهش نمره بدنی شدید و متوسطی را در دوره انتقال تجربه می کنند بطور متفاوتی بیان می شوند. یافته ها پیشنهاد می کند که شبکهECS  می تواند در متابولیسم اسیدهای امینه، گسترش التهاب و سازگاری گاو به شروع شیردهی نقش مهمی را بازی کند.

 

گروه علمی شرکت اگرین تک

  • تعداد بازدید: 361

دیدگاه ها

نظر شما پس از تایید مدیردر سایت نمایش داده می شود