اثرات افزودن مکمل روی-متیونین قبل از زایش بر قابلیت هضم خوراک، الگوی تخمیر شکمبه، وضعیت ایمنی، و انتقال ایمنی غیرفعال در گاوهای شیری

هدف این مطالعه تعیین اثرات افزودن مکمل روی-متیونین قبل از زایش بر قابلیت هضم، الگوی تخمیر شکمبه ای و ...

هدف این مطالعه تعیین اثرات افزودن مکمل روی-متیونین قبل از زایش بر قابلیت هضم، الگوی تخمیر شکمبه ای، و وضعیت ایمنی مادر و انتقال ایمنی غیرفعال در گوساله ها است. یک طرح کاملا تصادفی در این مطالعه استفاده شد. 40 گاو هلشتاین چند شکم در اواخر ابستنی (60 روز قبل از زایش) براساس شکم زایش (1/2)، وزن بدن (651 کیلوگرم)، و تاریخ زایش بلوک بندی شدند و بطور تصادفی به یکی از 4 تیمار اختصاص داده شدند. گاوها با مکمل روی به صورت ترکیب روی-متیونین در 0، 20، 40، یا 60 میلی گرم در کیلوگرم ماده خشک از 60 روز قبل تا زمان زایش تغذیه شدند. اگرچه قابلیت هضم مواد مغذی توسط افزودن روی تحت تاثیر قرار نگرفت، اما با افزایش مکمل روی-متیونین میزان ماده خشک مصرفی، قابلیت هضم روی، و تجمع روی به صورت خطی افزایش یافت. pH و درصد اسیدهای چرب شکمبه مشابه بود، درحالیکه با افزایش سطح مکمل روی کاهش و افزایش خطی به ترتیب در امونیاک و میزان پروتئین میکروبی شکمبه مشاهده شد. غلظت مادری الکالین فسفاتاز، کربوکسی پپتیداز، مس و روی سوپراکسید دیسموتاز، و کل ظرفیت انتی اکسیدانی در گاوهای مکمل شده با بیشتر از 40 میلی گرم مکمل روی در مقایسه با گروه کنترل بیشتر بود. با افزایش مکمل روی، غلظت مادری اینترلوکین یک خون به صورت خطی کاهش یافت، در حالیکه غلظت اینترلوکین 2 و 6 بطور خطی افزایش یافت، و تفاوتی برای اینترلوکین 4 مشاهده نشد. غلظت NEFA و BHB در خون مادر بین تیمارها مشابه بود. تفاوتی بین ترکیب اغوز با افزایش مکمل روی مشاهده نشد. غلظت روی و ایمنوگلوبولین (IgA, IgG, and IgM) در خون مادر بین تیمارها تفاوتی نداشت. ولیکن، غلظت روی در اغوز و خون گوساله ها بطور خطی افزایش یافت. غلظت IgM وIgA  در اغوز گوساله ها با افزایش مکمل روی افزایش خطی یافت، در حالیکه تفاوتی در ایمنوگلوبولین ها خون گوساله ها مشاهده نشد. در کل، افزودن مکمل روی به صورت ترکیب روی-متیونین در سطح 40 میلی گرم در کیلوگرم ماده خشک می تواند توانایی انتی اکسیدانی مادر را بهبود ببخشد و انتقال ایمنی غیرفعال در گوساله ها را بهبود ببخشد.

اگرچه قابلیت هضم تفاوتی نداشت، نتایج این مطالعه بهبود ماده خشک مصرفی و توانایی انتی اکسیدانی را با افزودن مکمل روی-متیونین نشان داد. با افزایش مکمل روی-متیونین، غلظتIgA  وIgM  در اغوز بطور خطی افزایش یافت، که بیانگر سودمندی در انتقال ایمنی غیرفعال است. ولیکن، مشاهدات مشابه برای غلظت ایمنوگلوبین ها در خون گوساله یافت نشد، که احتمالا می تواند به علت سطح پایین اغوز تغذیه شده و نیز فاصله طولانی بین تغذیه اغوز و نمونه خون گرفته شده باشد. بر اساس نتایج این طرح، افزودن 40 میلی گرم مکمل روی-متیونین قبل از زایش توانایی بهبود انتقال ایمنی غیرفعال را دارد. تحقیقات بیشتر بر اثر مکمل روی متیونین بر انتقال ایمنی غیرفعال لازم است.

 

گروه علمی شرکت اگرین تک

  • تعداد بازدید: 365

دیدگاه ها

نظر شما پس از تایید مدیردر سایت نمایش داده می شود