شبکه مولکولی پیام رسانی انسولین و متابولیسم اسیدهای امینه در بافت چربی زیرجلدی با نمره بدنی در گاوهای هلشتاین قبل از زایش تغییر می کند

گاوهای قبل از زایش نه تنها چربی بدن بلکه بافت پروتئینی را نیز برای تامین نیازهای انرژی تجزیه می کنند.

گاوهای قبل از زایش نه تنها چربی بدن بلکه بافت پروتئینی را نیز برای تامین نیازهای انرژی تجزیه می کنند. موضوع این مطالعه تعیین تاثیر نمره بدنی قبل از زایش بر شاخص های خونی مرتبط با متابولیسم انرژی و نیتروژن و فراوانیmRNA  و پروتئین مرتبط با متابولیسم اسیدهای امینه و پیام رسانی انسولین در بافت چربی زیرجلدی در گاوهای قبل از زایش است. 22 گاو هلشتاین چند شکم به گروه با نمره بدنی بالا (HBCS، 11 عدد، نمره بدنی بالاتر از 5/3) یا نمره بدنی نرمال (NBCS، 11 عدد، نمره بدنی کمتر از 17/3) در 28 روز قبل از زایش تقسیم شدند. گاوها قبل از زایش جیره یکسان خوردند و بعد از زایش نیز جیره شیردهی یکسان خوردند. نمونه های خون در 10-، 7، 15 و 30 روز نسبت به زمان زایش جمع اوری شد و برای انالیز شاخص های خونی مرتبط با متابولیسم انرژی و نیتروژن استفاده شد. بیوپسی از چربی زیر جلدی در 15-، 7 و 30 روز مرتبط با زمان زایش گرفته شد و برای بررسی فراوانی پروتئین و mRNA استفاده شد. گاوها در گروه با نمره بدنی بالا غلظت NEFA بالاتر در روزهای 7 و 15 بعد از زایش داشتند. این واکنش برای فراوانی شاخص های پروتئین p-AKT ، SLC2A4، و SLC38A1 مشابه بود. فراوانی این پروتئین ها در روز 15 قبل از زایش در مقایسه با گروه با نمره بدنی نرمال کمتر بود، و در روز 7 بعد از زایش در مقایسه با گروه با نمره بدنی بالا افزایش یافت(SLC2A4, SLC38A1)  یا تغییر نکرد(p-AKT). برخلاف فراوانی پروتئین ها، ولیکن، فراوانی کلی برای SLC7A1، SLC36A1، و SLC38A2 در گروه با نمره بدنی بالا نسبت به گاوهای با نمره بدنی متوسط به علت بیان بیشتر در مرحله بعد از زایش بیشتر بود. این واکنش ها برای فراوانی پروتئین p-mTOR شبیه بود، که در روز 7 بعد از زایش در گاوهای با نمره بدنی بالا در مقایسه با گاوهای با نمره بدنی نرمال افزایش یافت. فراوانیmRNA  برای ASL و ARG1 بطور کلی در گاوهای با نمره بدنی بالا بیشتر بود. در مجموع، این واکنش ها به شکست در پیام رسانی انسولین همراه با نرخ انتقال بیشتر اسیدهای امینه بعد از زایش و فعالیت سیکل اوره در چربی زیرپوستی گاوهای با نمره بدنی بالا اشاره می کند. یک مطالعه ازمایشگاهی با استفاده از محیط کشت های حاوی ماکروفاژ و بافت چربی تحریک شده با سطوح مختلف اسیدهای چرب می تواند اطلاعات بیشتری در مورد نقش سلول های ایمنی در تنظیم وضعیت ایمنی بافت چربی شامل مقاومت به انسولین و متابولیسم اسیدهای امینه تهیه کند.

نمره بدنی بالا در اواخر ابستنی منجر به کمتر فعال شدنAKT  و تجزیه چربی بالاتر بعد از زایش می شود، ولیکن، بافت چربی در گاوهای چاق می تواند مکانیسم های جانبی را فعال کند، که منجر به بیان بیشتر انتقال اسیدهای امینه و فعال شدن پیام رسانی های mTOR شود. بنابراین، علاوه بر استفاده از اسیدهای امینه برای تولید پروتئین، بافت چربی در گاوهای چاق به نظر می رسد که از اسیدهای امینه برای کاهش تعادل منفی انرژی ایجاد شده به علت افزایش واکنش های التهابی استفاده می کند. فعالیت سیکل اوره، به خصوص، به نظر می رسد که در مورد التهاب در گاوهای چاق مهم باشد. تحقیقات بیشتر مورد نیاز است برای تعیین نقش های احتمالی اسیدهای امینه مانند متیونین، ارژنین، گلوتامین و گلوتامیک اسید در بافت چربی زیرجلدی در ارتباط با چالش های فیزیولوژیکی که منجر به تنش التهابی و اکسیداتیو می شود.

 

 

گروه علمی شرکت اگرین تک

  • تعداد بازدید: 299

دیدگاه ها

نظر شما پس از تایید مدیردر سایت نمایش داده می شود