درمان گاوهای کتوزی – آیا تزریق داخل وریدی دکستروز سلامت و تولید را بیشتر از از پروپیلن گلایکول به تنهایی بهبود می بخشد؟

اغلب گاوهای شیری یک دوره از کمبود انرژی را بعد از زایش تجربه می کنند به علت افزایش تقاضای انرژی به منظور شیردهی که با...

اغلب گاوهای شیری یک دوره از کمبود انرژی را بعد از زایش تجربه می کنند به علت افزایش تقاضای انرژی به منظور شیردهی که با کاهش مصرف مواد مغذی جفت شده است. عدم سازگاری با این دوره منجر به بیماری های متابولیکی مانند کتوز می شود. این شرایط مرتبط است با بسیاری از مشکلات سلامتی و تولیدی، شامل افزایش خطر جابه جایی شیردان، متریت، و حذف و نیز کاهش تولید شیر و تولیدمثل؛ که تمام انها برای دامدار بسیار هزینه بر است. علی رغم افزایش اطلاعات در مورد روش های مدیریتی و تغذیه ای برای جلوگیری از کمبود زیاد انرژی بعد از زایش، کتوز هنوز یک مشکل گله های شیری است. تشخیص کتوز ساده است و می تواند با اندازه گیری بتاهیدروکسی بوتیریک(BHB) در خون گاوها ارزیابی شود. گاوها با غلظت بتاهیدروکسی بوتیریکبالاتر ازmmol/L  2/1 به عنوان مبتلا به کتوز شناخته می شوند. زمانیکه گاوها تشخیص داده شدند، مهم است که درمان شوند تا زودتر بهبود یابند. درمان های زیادی برای کتوز دردسترس هستند، شامل درنچ کردن پروپیلن گلایکول (PG)، یک پیش ساز گلوکز، و تزریق داخل وریدی دکستروز. متاسفانه، ازمایش مزرعه ای انجام نشده است که کارایی دکستروز را نشان دهد، در حالیکه شواهد خوبی وجود دارد که پروپیلن گلایکول مفید است. برای تهیه دستورالعمل های مناسب برای دامپزشک ها و دامدارها، یک ازمایش برای ارزیابی تاثیر تزریق داخل وریدی دکستروز به همراه پروپیلن گلایکول بر درمان کتوز، شیوع مشکلات بعدی سلامتی، و تولید شیر انجام شد. گاوهای هلشتاین در 4 گله نیویورک برای کتوز یک بار در هفته بین روزهای 3 و 16 شیردهی با استفاده از اندازه گیری بتاهیدروکسی بوتیریکبررسی کردیم. گاوهای مبتلا به کتوز به صورت تصادفی به تیمارهایی با پروپیلن گلایکول به تنهایی برای سه روز (121 عدد) یا در ترکیب با تزریق داخل رگی دکستروز برای یک روز (125 عدد) یا سه روز (127 عدد) اختصاص داده شدند. تمام تیمارها یک بار در روز برای سه روز متوالی و در زمان مشابه در روز در هر مزرعه انجام شدند.

پروپیلن گلایکول (300 میلی لیتر) درنچ گردید و دکستروز در ورید وداجی تزریق شد (50 درصد محلول، 500 میلی لیتر). مشکلات سلامتی که در گاوها در 60 روز اول شیردهی (فروخته شده، مرده، متریت، جابه جایی شیردان، کتوز) اتفاق افتاد و تولید شیر در ده هفته اول شیردهی رکوردبرداری گردید. بطور کلی، 1249 گاو را برای کتوز بررسی گردید که شیوع کتوز 1/30 درصد و سطح متوسط بتاهیدروکسی بوتیریک خونmmol/L  5/1 بود (شکل 1). بیشتر گاوهایی که مبتلا به کتوز شدند برای اولین بار در روزهای 3 تا 9 شیردهی (64 درصد) تشخیص داده شدند، و فقط 36 درصد اولین تست انها بین روزهای 10 تا 16 شیردهی مثبت شد. بطورکلی، 4/9 درصد گاوها در 60 روز اول شیردهی یک یا تعداد بیشتر مشکل سلامتی داشتند، که بیشترین مشکل سلامتی حذف یا مرگ بود، که با متریت، جابه جایی شیردان، و تشخیص کتوز توسط مزرعه دنبال شد. نتایج ما نشان داد که تزریق داخل وریدی دکستروز برای 1 یا 3 روز به همراه پروپیلن گلایکول خوراکی تغییری در بهبود کتوز برای یک یا دو هفته بعد از درمان نداشت.

بدون توجه به نوع تیمار، یک هفته بعد از درمان، تقریبا 1/51 درصد از گاوها بهبود یافتند، و دو هفته بعد از درمان به 1/58 درصد افزایش یافت. علاوه بر این، تیمارها تاثیری بر احتمال مشکلات سلامتی در 60 روز اول شیردهی نداشتند. تولید شیر بین تیمارها متفاوت نبود با متوسط تولید شیر برای گروه پروپیلن گلایکول به تنهایی 3/38 کیلو در روز بود، و گروه پروپیلن گلایکول به علاوه یک روز دکستروز 9/37 کیلو در روز بود، و پروپیلن گلایکول به علاوه سه روز تزریق دکستروز 1/38 کیلو در روز بود.

بطور خلاصه، یافته ها در 4 گله نشان داد که تزریق داخل وریدی دکستروز برای یک یا سه روز به علاوه پروپیلن گلایکول خوراکی برای درمان کتوز بعد از شیردهی درمان گاوها را بهبود نمی دهد، و احتمال مشکلات سلامتی بعد از زایش را کاهش نمی دهد، و تولید شیر گاوها را بهبود نمی بخشد به نسبت بیشتر از پروپیلن گلایکول به تنهایی. احتمال کتوز، انتخاب درمان، و شیوع مشکلات سلامتی بین گله ها متفاوت بود. بنابراین، ما پیشنهاد می کنیم که تولید کنندگان باید نتایج این مطالعه و سایر مطالعات را با دامپزشک ها برای یافتن بهترین درمان کتوز در هر گله بررسی کنند.

 

شکل 1 - میزان غلظت بتاهیدروکسی بوتیریکخون در زمان شروع تیمارهای ازمایشی: تزریق خوراکی پروپیلن گلایکول به تنهایی (قرمز)، یا در ترکیب با تزریق داخل وریدی یک روز (ابی) یا سه روز (سبز).

 

 

گروه علمی شرکت اگرین تک

  • تعداد بازدید: 317

دیدگاه ها

نظر شما پس از تایید مدیردر سایت نمایش داده می شود