تاثیر مایکوتوکسین ها بر توانایی ژنتیکی گله و روش های کاهش آن

مدیریت بیماری، از مرحله گوساله تا تلیسه تا گاو بالغ، برای حفظ سلامت و عملکرد طولانی مدت در گله شیری ضروری است.

 مدیریت بیماری، از مرحله گوساله تا تلیسه تا گاو بالغ، برای حفظ سلامت و عملکرد طولانی مدت در گله شیری ضروری است. بیماری های ایجاد شده توسط  عوامل بیماری زا که منجر به عفونت روده و پنومونی می شوند سریعا مشخص می شوند، اما بیماری های مانند انهایی که به علت عوامل دیگر مانند الودگی های خوراکی مانند کپک ها و سموم ایجاد می شوند نیز وجود دارند. هر کدام از این موقعیت ها ممکن است که به مرگ منجر نشوند، اما اگر موقعیت به حد کافی سخت باشد می تواند اثرات طولانی مدت بر تولیدمثل و تولید شیر داشته باشد. در حقیقت، محققانی مانند Fink Gremmels از دانشگاه اوترخت هلند نشان دادند که تلیسه های شیری ممکن است 25 درصد توانایی ژنتیکی خود را به علت چالش های تغذیه ای مایکوتوکسین ها و بیماری های اوایل زندگی از دست بدهند. به عنوان یک نتیجه، مایکوتوکسین ها می توانند یک گله را به عقب برگردانند و باعث کاهش سوددهی شوند.

 

مایکوتوکسین ها: الودگی های فراوان در خوراک

مایکوتوکسین ها، یا متابولیت های ثانویه تولید شده توسط گونه های خاص قارچ ها، می توانند خصوصیات سمی داشته باشند که می تواند بر سلامت و عملکرد نشخوارکنندگان تاثیر بگذارد. مایکوتوکسین ها برای اولین بار 50 سال قبل تشخیص داده شدند، و به علت تغییر در روش های کشاورزی، بهبود تکنولوژی های ارزیابی، تحقیقات علمی جدید، و تغییر در شرایط اب و هوایی توجه زیادی را جلب کردند. شیوع و غلظت مایکوتوکسین ها تحت تاثیر توسط عوامل زیادی، شامل خشکسالی، بارش زیاد، دمای زیاد یا کم، آفت ها، و حتی روش های کشاورزی قرار می گیرد (Jouany, 2007). بنابراین، این ترکیبات یک نگرانی دائم برای صنعت کشاورزی شده است. مایکوتوکسین ها به ندرت به تنهایی یافت می شوند، بنابراین چالش های دام ها با انها زیاد شده است. زمانیکه چندین مایکوتوکسین مصرف می شوند انها می توانند اثرات افزایشی و همزمان و اثرات متقابل داشته باشند که خطر انها را بر سلامتی و عملکرد دام افزایش می دهد. در نتیجه، یک گاو ممکن است واکنش شدیدتری داشته باشد به مایکوتوکسین ها نسبت به انچه که انتظار می رفت در زمانیکه انها با یک مایکوتوکسین به تنهایی مواجه می شدند.

نمونه های سیلوی ذرت جمع اوری شده در پنسیلوانیا بین پاییز 2017 و تابستان 2018 شیوع بالای بسیاری از گروه های مایکوتوکسین ها را به میزان 9/6 عدد مایکوتوکسین بطور متوسط برای هر نمونه نشان داد. trichothecenes نوع B، یک گروه حاوی وومی توکسین (DON)، به بیشترین میزان و در تمام نمونه ها و به غلظت بطور متوسط ppm 3 یافت شد. فومونیسین ها همچنین در 87 درصد و اسید فوساریک در 93 درصد نمونه ها وجود داشت. هر چالش اب و هوایی در دوره رشد، برداشت و ذخیره سازی محصولات می تواند توانایی رشد قارچ ها و تولید مایکوتوکسین ها را افزایش دهد و احتمالا خطر الودگی چندین مایکوتوکسین را افزایش دهد.

 

تاثیر مایکوتوکسین ها بر گله

مایکوتوکسین ها می توانند بر گاوها در تمام مراحل رشد و تولید تاثیر بگذارند. گوساله ها ممکن است خیلی حساس باشند به علت تاثیر مایکوتوکسین ها بر سلامت دستگاه گوارش و عملکرد ایمنی، که می تواند به افزایش شیوع عوامل بیماری زا، رشد پایین، و یا افزایش تلفات و بیماری ها منجر شود (Antonissen et al., 2014; Hussein and Brasel, 2001). این چالش ها در تلیسه ها نیز ادامه می یابد، جاییکه مایکوتوکسین ها باعث دامنه ای از تاثیرات می شوند از کاهش نرخ رشد تا یک کاهش معنی دار در تعداد تلیسه هایی که به بلوغ می رسند (Abeni et al., 2014). علاوه بر این، در زمان تلقیح، مایکوتوکسین ها ممکن است نرخ ابستنی را کاهش دهند (Hulik and Zeman, 2014). تحقیقات نشان داد که مایکوتوکسین ها مانند سموم قارچ ها می توانند بر ابستنی از طریق کاهش سطح پرولاکتین سرم تاثیر بگذارند، که منجر به کاهش طول ابستنی، کاهش وزن تولد گوساله ها، و اگالاکسی می شود (Duckette et al., 2014). تولید شیر گله از چالش های مایکوتوکسین ها در امان نیست. مصرف مایکوتوکسین ها در تنوع زیاد، مانند مایکوتوکسین هایDON  و پنی سلنیوم، نشان داده شده است که بر عملکرد میکروبی تاثیر می گذارد، که در نتیجه ترکیب اسیدهای چرب شکمبه و کیفیت شیر را تغییر می دهد (Danike et al., 2005; Tapia et al., 2005). علاوه بر این، مصرف مایکوتوکسین ها می تواند تولید شیر را کاهش دهد و نیز تعداد سلول های بدنی شیر و ورم پستان را افزایش دهد (Santos and Fink-Gremmels, 2014; Hulik and Zeman, 2014).

 

خلاصه

مصرف مایکوتوکسین ها در دوره تولید، از گوساله تا تلیسه و تا گاو بالغ، می تواند در سلامتی، عملکرد و توانایی ژنتیکی طولانی مدت دام ها نقش داشته باشد. زمانیکه هر کدام از پارامترهای فراوانی سلامتی و عملکرد تغییر می کند، این به افزایش هزینه های درمان، کاهش تولید شیر، و کاهش کلی سود منجر می شود. در نتیجه، داشتن یک رویکرد فعال در مدیریت مایکوتوکسین ها مطمئناً بهترین اقدام است.

 

 

گروه علمی شرکت اگرین تک

  • تعداد بازدید: 556

دیدگاه ها

نظر شما پس از تایید مدیردر سایت نمایش داده می شود