سیلوی ذرت- تضمین کنید که پوشش روی سیلو را کاملا بسته اید

​سیلوی ذرت یک علوفه پرانرژی است بخصوص برای گاوهای شیری مناسب است اما می تواند علوفه گرانی برای تولید باشد اگر ...

 سیلوی ذرت یک علوفه پرانرژی است بخصوص برای گاوهای شیری مناسب است اما می تواند علوفه گرانی برای تولید باشد اگر به خوبی سیلو نشود. به علت طبیعت فیزیکی سیلوی ذرت، که عموما اندازه درشت تر و ماده خشک بالاتری دارد، این می تواند باعث سخت شدن سیلو کردن ان شود که باعث نفوذ هوا می شود، که ان را هدف مناسبی برای حمله قارچها و باکتری ها می کند. عامل دیگر که باید توجه شود سال برداشت سیلو است، که اگر هوا مرطوب باشد می تواند نشانگر وجود قارچ و کپک بر روی علوفه در مزرعه قبل از برداشت باشد.

 

آماده کردن محل ذخیره سیلاژ

محل سیلو کردن باید به خوبی قبل از افزودن مواد تازه تمیز شود. به جهت نگهداری اکسیژن بیرون از سیلو، دیواره خندق باید با لایه پلی اتیلن (عکس زیر) پوشیده شود که بخشی از ان بیرون از دیواره باشد به منظور پوشش اضافی بر سیلو تا بتواند یک روکش مناسب به همراه روکش اصلی بالایی سیلو ایجاد کند.

همچنین، خیلی مهم است که محیط پیرامون سیلو تمیز نگه داشته شود تا الودگی خاک توسط ماشین الات وارد سیلو نشود زیرا اگر خاک وارد سیلو شود الودگی های قارچی بیشتری در سیلو ایجاد می شود.

موقع سیلو کردن، متخصصین و دامدارها توصیه می کنند که هرچه سریعتر سیلو کردن انجام شود. همچنین پیشنهاد خوبی است  که افزودنی های مناسب جهت بهبود پایداری هوازی و کاهش تلفات ماده خشک به سیلو اضافه شوند.

پس از برداشت محصول و حمل آن به مخزن سیلو، باید دائما فشرد شود تا هوا خارج شود. پر کردن سیلو به طور مساوی در لایه های نازک حداکثر 15 سانتی متر به تراکم کمک می کند، زیرا این حداکثر عمقی است که می تواند به طور موثر فشرده شود.

صورت سیلو باید متراکم شود و هنگامی که تمام ذرت سیلو شد، روی سیلو باید با ورق پلاستیکی مناسب برای تخمیر سریع و بی هوازی ماندن پوشانده و مهر و موم شود.

در حالت ایده آل، محصول باید برداشت شود و در مدت 2 روز سیلو شود تا تلفات به حداقل برسد. برای جلوگیری از ورود مجدد هوا به محصول، پوشش باید با لاستیک یا بسته های علوفه دیگر سنگین شود.

استفاده از 2 ورق پلی اتیلن با ضخامت500-gauge ، بطوریکه لایه پایینی جدید باشد و لایه بالایی از پارسال استفاده شود، وسیله ای مقرون به صرفه برای بستن سیلو است یا می توان از یک ورق با ضخامت 1000-gauge  نیز استفاده کرد.

 

نکاتی برای افزایش کیفیت خوراک

کیفیت علوفه ذرت در زمان تغذیه با کارایی روش های بستن و پوشش تعیین می شود. سیلو با توجه به مقدار نشاسته یا قند موجود و همچنین ظرفیت بافری تخمیر می شود و ثانیا به راحتی در حضور هوا گرم می شوند که به آن فساد هوازی نیز گفته می شود. علوفه ذرت می تواند هنگامی که پوشش برای تغذیه برداشته می شود به ویژه در هوای گرم، یا هنگامی که برداشت از سیلوی ذرت کند است، گرم شود.

در چنین مواردی، عرض سیلوی باریک می تواند به کاهش تلفات کمک کند زیرا حجم سیلوی باقی مانده در مواجهه با هوا کمتر است. استخراج سیلاژ از چپ به راست در کل صورت سیلو و اطمینان از استفاده از قدیمی ترین بخش سیلو در اولین فرصت، نکته دیگری برای پایین آوردن سطح اتلاف است.

توده های سیلاژ عمدتا در قسمت بالا و شانه ها در جایی که تراکم کمتر است گرم می شوند، که اغلب اختلاف درجه حرارت 10 درجه سانتیگراد بین بالا و پایین توده نشان داده می شود. ممکن است 3 روز در تابستان یا 5 روز در زمستان طول بکشد تا علوفه در معرض هوا گرم شود.

استفاده از افزودنی سیلوی می تواند پایداری هوازی را بهبود بخشد و تلفات ماده خشک را تا 50٪ کاهش دهد، با این حال انتخاب افزودنی صحیح برای اثربخشی مطلوب مهم است. مخمر و کپک می توانند اسید لاکتیک را تحمل کنند بنابراین نوع دیگری از تخمیر که اسید پروپیونیک و اسید استیک تولید می کند برای تثبیت علوفه ذرت مورد نیاز است. 

 

 

گروه علمی شرکت اگرین تک

  • تعداد بازدید: 858

دیدگاه ها

نظر شما پس از تایید مدیردر سایت نمایش داده می شود