مراقبت از گاوهای دوره انتقال از سلامت رحم حمایت می کند

قبل و بعد از زایش، بدن گاو شیری تغییرات مهمی را تجربه می کند. این شامل رحم می شود، که می تواند از ...

قبل و بعد از زایش، بدن گاو شیری تغییرات مهمی را تجربه می کند. این شامل رحم می شود، که می تواند از حالت دارای جنین، جفت و مایعات تا اندازه دست یک انسان بالغ فقط در طول چند روز کاهش یابد.

رحم پس از زایش یک عضو پویا است. 30 تا 50 درصد گاوهای تازه زا تحت تاثیر یک بیماری عفونی یا متابولیکی قرار می گیرند. زمانیکه این بیماری ها به رحم می رسند، اغلب شامل جفت ماندگی، متریت و اندومتریت هستند.

خیلی مهم است که تشخیص درستی داشته باشید زمانیکه گاوهای تازه زا را بررسی می کند برای درک این که چه بیماری باید درمان شود. جفت ماندگی ناکامی در دفع جفت 24 ساعت بعد از زایش است. متریت عفونت شدید و التهاب تمام لایه های رحم است که باعث بیماری سیستماتیک در اوایل شیردهی می شود. اندومتریت عفونت مزمن، درجه پایین و التهاب سطحی آندومتر است که می تواند در دوره شیردهی باقی بماند.

عوامل خطرساز منجر به بیماری شامل آسیب به رحم است که می تواند ناشی از تولد نوزاد مرده، دوقلو، سخت زایی یا سزارین باشد. عدم پاسخ سیستم ایمنی یکی دیگر از عوامل خطر است. همینطور مشکلات متابولیکی، مانند هیپوکلسیمی، کتوز یا جابه جایی شیردان. رابطه بین تغذیه، مصرف ماده خشک و حفظ سلامت گاو تازه زا خیلی مهم است.

در بسیاری از گاوداری ها امکان بهبود سلامت رحم پس از زایش وجود دارد، البته بسیاری از بیماری های دیگر (مانند ورم پستان) وجود دارد که تأثیر اقتصادی بیشتری دارند. هنوز موارد جفت ماندگی که به متریت و آندومتریت منجر می شوند می توانند تولید شیر را کاهش دهند، خطر کتوز، جابه جایی شیردان و ورم پستان را افزایش دهند و منجر به روزهای باز بیشتری شود.

وقتی صحبت از سلامت رحم و سلامت گاو می شود، پیشگیری از درمان مهمتر است، و این همیشه هدف است. اصول اساسی زیر که سلامت کلی گاو تازه زا را تقویت می کنند از سلامت رحم نیز پشتیبانی می کنند:

از مصرف جیره های پرانرژی، بیشتر از نیاز در اوایل دوره خشکی خودداری کنید.

دسترسی بدون محدودیت به اخور را فراهم کنید (به همه گاوها اجازه دهید همزمان غذا بخورند).

فضای کافی برای خوابیدن گاوها برای مدت تقریبی 12 ساعت در روز فراهم کنید (یک استال برای هر گاو).

جابه جایی جایگاه و تغییرات اجتماعی را به حداقل برسانید.

جایگاه های گاوهای خشک و اوایل شیردهی را به میزان 140٪ از متوسط تعداد زایش در ماه فراهم کنید.

هنگامی که شاخص THI بیش از 72 است، وسایل کاهش گرما را فراهم کنید.

BCS  را در هنگام زایش بین 3 تا 25/3 حفظ کنید و حداقلBCS  2.5 را در شیردهی داشته باشید

 

گروه علمی شرکت اگرین تک

 
  • تعداد بازدید: 953

دیدگاه ها

نظر شما پس از تایید مدیردر سایت نمایش داده می شود