سلامتی گوساله- بدانید چه چیزی حیاتی و سودآور است

در وبینار اخیرAHDB ​با عنوان گوساله های سالم، سود سالم - گوساله ها موضوع بحث بودند.

در وبینار اخیرAHDB  با عنوان گوساله های سالم، سود سالم - گوساله ها موضوع بحث بودند. از آنجا که پرورش هوشمند گوساله منجر به افزایش سود در مزرعه می شود، بنابراین اطمینان حاصل کنید که گوساله های سالم همچنان در اولویت اصلی هستند. دکتر رابرت هاید از دانشگاه ناتینگهام در پروژه تحقیقاتی بهداشت گوساله که توسط دانشگاه ناتینگهام و با بودجه AHDB انجام شد بیان کرد. این پروژه شامل 60 مزرعه شیری در سراسر انگلستان با هدف بررسی جنبه های مختلفی است که می تواند بر سلامت گوساله تأثیر بگذارد.

روزهای اول زندگی برای گوساله بسیار مهم است. ایجاد ایمنی و نرخ رشد باید در اولویت اصلی دامداران باشد. اما چگونه دامداران می توانند اطمینان حاصل کنند که گوساله ها در مسیر صحیح قرار دارند و چه عواملی باید در نظر گرفته شوند تا گوساله به حیوان موثر و عملکرد بالا تبدیل شود؟ دکتر هاید در سخنرانی خود، بر اساس تحقیق، مناطقی را که دامداران هنگام پرورش گوساله های سالم باید بر آنها تمرکز کنند ارائه داد.

مدیریت جایگاه گوساله نکته مهمی است که به ویژه در هفته های اول زندگی باید مورد توجه قرار گیرد. این یک سوال ساده نیست که کدام یک از جایگاه های گوساله در یک مزرعه خاص بهتر کار می کنند. دکتر هاید گفت که نحوه مدیریت جایگاه گوساله بسیار مهمتر از نوع جایگاه مورد استفاده است، بنابراین بستر و جایگاه تمیز و بهداشتی در کوتاه مدت و بلند مدت تأثیر مثبتی خواهد داشت. مواردی مانند بهداشت و تهویه عوامل اصلی برای بهبود هستند. در این وبینار 3 منطقه اصلی که در ساخت یک حیوان قوی، سالم و عملکردی کلیدی هستند، مورد توجه قرار گرفت.

1- جایگاه

دما: گوساله ها انرژی کافی برای گرم کردن جایگاه گوساله ندارند. دکتر هاید اشاره کرد که دمای پایین به معنی مرگ بیشتر گوساله است. بنابراین، دامداران باید از روش هایی استفاده کنند که به گرم نگه داشتن گوساله ها در طول سال، نه فقط در ماه های زمستان کمک کند. می توان از یک دماسنج ساده برای نشان دادن دمای روز و شب در جایگاه گوساله استفاده کرد. در حالت ایده آل، برای هفته های اول زندگی باید حدود 15 درجه سانتیگراد باشد. دمای بحرانی پایین برای گوساله های زیر سه هفته بین 10-15 درجه سانتیگراد است.

بستر: گوساله ها را گرم نگه دارید و از تمیز و خشک بودن بستر اطمینان حاصل کنید، به این ترتیب دما پایین نمی آید و گرمای زیادی از بین نمی رود. یک قانون خوب در مورد اینکه آیا بستر به اندازه کافی وجود دارد این است که هنگام خوابیدن پاهای گوساله دیده نشود. بسترهای عمیق همیشه امکان پذیر نیست و کاه می تواند گران باشد. از نظر تلفات گوساله، این یک راه حل خوب است. دکتر هاید گفت، اگر امکان ایجاد بسترهای عمیق برای کل جایگاه وجود ندارد، تهیه یک منطقه که کاملاً تختخواب شده است گزینه خوبی است.

تهویه مناسب برای جلوگیری از مشکلات تنفسی مانند پنومونی مهم است. به ایجاد یک محیط مناسب با بسته های کاه فکر کنید. دامدارها باید مطمئن شوند که گرد و غباری وجود ندارد. یک راه خوب برای مراقبت از این امر، بررسی گوساله ها است: اگر آنها خود را در جایی جمع می کنند و یا پشت یک بسته کاه پنهان می کنند، این می تواند نشانه سرد بودن آنها باشد.

گرم کردن: لامپ های گرمایی می توانند یک روش موثر برای حفظ گرمای جایگاه گوساله ها باشند، و همچنین یک روش کم هزینه برای تضمین این است که دما صحیح است. ولیکن، دکتر هاید هشدار می دهد که این لامپ ها می توانند باعث اتش سوزی شوند، بنابراین احتیاط کنید. ژاکت گوساله روشی عالی برای گرم نگه داشتن گوساله ها است، اما مهم است که ژاکت تمیز و خشک باشد زمانیکه بین گوساله ها تعویض می شود، در این حالت انها باعث کاهش رشد نمی شوند بلکه به عملکرد گوساله ها سود نیز می رسانند. گوساله ها با ژاکت را مداوم چک کنید تا از اسایش انها مطمئن شوید.

بهداشت و نظافت مهم هستند. زایشگاه باید تمیز شود هر سه هفته و جایگاه گوساله باید ماهی یک بار تمیز شود.

2- اغوز : سه Q

اغوز اغلب به عنوان طلای مایع شناخته می شود زیرا سود زیادی برای سلامتی دارد. گوساله های تازه متولد شده ایمنی بر علیه بیماری ها ندارند، بنابراین، بر مدیریت اغوز باید در هر مزرعه برای مبارزه با بیماری ها تمرکز زیادی شود. همچنین برنامه جمع اوری اغوز مهم است. تحقیقات پیشنهاد می کند که دامدارها باید مراقب برنامه جمع اوری اغوز خود از نظر بهداشتی باشند زیرا ابزارها نقش مهمی را در کیفیت اغوز بازی می کنند. برای مثال، از اب جوش برای تمیز کردن سطل ها یا ادوات تغذیه اغوز به جای اب سرد استفاده کنید، که می تواند باعث ایجاد جمعیت باکتری بیشتر شود. دکتر هاید گفت، آنچه برای تمیز کردن استفاده می شود نیز نگران کننده است، به جای استفاده از محلول شستشو یا آب، استفاده از هیپوکلریت یا اسید پراستیک برای تمیز کردن تجهیزات جمع آوری و تغذیه، احتمال کمتری برای آلودگی باکتریایی ایجاد می کند. دکتر هاید همچنین اظهار داشت که گوساله هایی که نتوانند انتقال ایمنی خوبی از آغوز داشته باشند، 1.5 برابر بیشتر در معرض اسهال، 1.8 برابر بیشتر در معرض ذات الریه و دو برابر مرگ هستند. وی همچنین 3 Q را که به عنوان یک راهنمای خوب در مورد تغذیه آغوز استفاده می شود را بیان کرد:

سرعت Quickly: اغوز باید سریع تغذیه شود و هرچه سریعتر که امکان دارد بطوریکه در 6 ساعت اول تولد اجازه دهد تا ایمنی به گوساله انتقال یابد.

میزان Quantity: 3 تا 4 لیتر برای شروع در 6 ساعت اول و سپس باید هرچه سریعتر ادامه یابد که ممکن است از لحاظ احتیاجات انرژی این موضوع مهم است تا اجازه رشد 8/0 کیلوگرم در روز را بدهد.

کیفیت: اغوز می تواند برای کیفیت بررسی شود و خون گوساله می تواند توسط دامپزشک ها نمونه گرفته شود. بررسی کنید که اغوز دارای غلظت مناسب از ایمنی باشد و تمیزی اغوز را بررسی کنید. دانستن سطح باکتری اغوز برای جلوگیری از انتقال تعداد زیاد باکتری به گوساله مهم است تعداد بیشتر باکتری، باعث کاهش جذب ایمنی می شود. خرید رفرکتومتر بریکس سودمندی زیادی دارد و ارزان و قابل اعتماد است، زیرا باعث تهیه اطلاعات سطح ایمنی می شود و همچنین بررسی که چه مقدار ایمنی به گوساله انتقال می یابد. این به دامدار این دیدگاه را می دهد که ایا انها باید یک اغوز متفاوت با کیفیت بالاتر را به گوساله تغذیه کنند. اگرچه در یک برنامه مدیریت اغوز ضروری نیست، پاستوریزه کردن اغوز مناسب است اگر دامدارها تلاش می کنند که سطح باکتری ها را کاهش دهند زیرا پاستور کردن نمی تواند باعث کاهش کیفیت شود یا همانطور که دکتر هاید می گوید پاستور کردن به اندازه کافی داغ است که باکتری ها را بکشد اما به اندازه کافی داغ نیست تا ایمنوگلوبولین ها و پروتئین ها را تخریب کند.

 

3- افزایش وزن روزانه

این یک فاکتور موثر است زمانیکه به رشد مناسب در گوساله های شیرخوار می رسید. دکتر هاید می گوید به دلایل اقتصادی و این می تواند بر تولید شیر در شیردهی اول تاثیر بگذارد. او تاکید می کند که نرخ رشد مناسب یک گواه مناسب است که می تواند بر عملکرد رشد و تولید شیر اول تلیسه ها تاثیر بگذارد. برای بهبود نرخ رشد، موارد زیر را در نظر داشته باشید:

تغذیه شیر: حداقل 6 تا 8 لیتر شیر در روز تا حدود دو تا سه هفتگی تغذیه کنید، بسته به عوامل مرتبط به گوساله مانند نژاد. دکتر هاید می گوید که این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد که چقدر مهم است که گوساله ها هرچه سریعتر به مصرف حدود 8 لیتر شیر در روز برسند و هرچه سریعتر گوساله برای مصرف ان اماده شود. اماده کردن گوساله ها برای رسیدن هرچه سریعتر به سطح مناسب تغذیه شیر می تواند برای رشد مناسب باشد و انرژی کافی برای مبارزه با بیماری ایجاد کند.

دمای جایگاه نیز برای نرخ رشد مهم است، جایگاه گرمتر باعث رشد بهتر می شود. جایگاه را چک کنید که عاری از گرد و غبار باشد همانطور که قبلا بحث شد و بستر کیفیت خوبی داشته باشد و خشک باشد.

بهداشت جایگاه گوساله و زایشگاه باید تمیز باشد. تمیز کردن مداوم جایگاه منجر به نرخ رشد بهتر و احتمال کمتر بیماری می شود. همچنین، در نظر داشته باشید که مخلوط کردن دام های مسن و جوان با هم توصیه نمی شود زیرا احتمال پنومونی را بالا می برد، که می تواند تاثیر بلند مدت بر نرخ رشد و عملکرد داشته باشد، انها می توانند ریه را دچار زخم و اسیب کنند، حتی در بعضی از مواقع برای کل عمر دام که طبیعتا عملکرد انها را در زمان شیردهی کاهش می دهد.

احتمال بیماری کاهش می یابد زمانیکه گوساله ها خوب پرورش می یابند، بنابراین هزینه پرورش انها کاهش می یابد. گرفتن تصمیمات درست نه تنها تاثیر مثبت بر سوددهی می گذارد بلکه همچنین منجر به تولید دام های سلامت تر و پرتولیدتر در کل زندگی می شود.

 

گروه علمی شرکت اگرین تک

 
  • تعداد بازدید: 502

دیدگاه ها

نظر شما پس از تایید مدیردر سایت نمایش داده می شود