10 روش برای بهبود عملکرد گاوهای اوایل زایش و در اوج شیردهی

اوج تولید بیشترین رکورد تولید شیر در گاوهای تا روز 150 شیردهی است.عموما تولی کنندگان از اوج تولید به عنوان معیاری از ...

اوج تولید بیشترین رکورد تولید شیر در گاوهای تا روز 150 شیردهی است. عموما، تولی کنندگان از اوج تولید به عنوانی معیاری از موفقیت تغذیه و مدیریت دوران خشکی و اوایل شیردهی استفاده می کنند. اوج تولید نشان می دهد که چقدر خوب گاوها به مسائل تغذیه ای دوران خشکی، زمان زایش و اوایل شیردهی جواب داده اند.

اکثر گاوها بین 45 تا 90 روز شیردهی به اوج تولید می رسند سپس به صورت اهسته تولید کاهش می یابد. خیلی از مقالات بیان کرده اند که هر نیم کیلو افزایش در اوج تولید شیر می تواند منجر به افزایش 100 تا 125 کیلویی در تولید شیر کل دوره شود.

تغذیه و مشکلات سلامتی در اول زایش بر اوج تولید تاثیر می گذارد برای مثال، جیره با فیبر کم یا جداسازی می تواند منجر به اسیدوز شود، که می تواند باعث لنگش و جابه جایی شیردان شود. هر دو مورد می تواند منجر به کاهش اوج تولید شود.

 

10 را برای بهبود تولید شیر در  اوایل زایش و در اوج تولید

1- شروع با یک دوره خشک موفقیت امیز

تحقیقات نشان دادند که تغذیه و مدیریت دوره خشکی بر سلامت و عملکرد بعد از زایش اثر می گذارد. بنابراین، اگر از تولید شیر گاوها رضایت ندارید برنامه دوره خشکی خود را بررسی کنید. اهداف اصلی برای گاوهای خشک عبارت است از:

  • حفظ ماده خشک مصرفی (14 تا 16 کیلو در روز)
  • جلوگیری از تغذیه زیاد انرژی
  • جلوگیری از افزایش نمره بدنی
  • بهینه کردن اسایش دام
  • حفظ سلامت سم

2- جلوگیری از تب شیر تحت حاد

شیوع تب شیر تحت حاد (سطح کلسیم پایین خون) در هفته های اول بعد زایش را کاهش دهید. سطح کلسیم پایین (کمتر از 8 میلی گرم در دسی لیتر) با موارد زیر همبستگی دارد:

  • کتوز
  • تعداد سلول های بدنی بالای شیر
  • تاخیر برگشت رحم
  • متریت
  • کاهش مصرف خوراک
  • کاهش تولید شیر

3- بهینه کردن مصرف خوراک بلافاصله بعد از زایش

  • 10 تا 15 لیتر اب گرم با افزودنی های مناسب اماده کنید.
  • اجازه دسترسی به خوراک کاملا مخلوط را به دام بدهید.
  • 5/2 تا 5 کیلو یونجه یا گراس تازه برای دام تهیه کنید.
  • اخور را تمیز و تازه نگه دارید.

4- اسایش گاو را بهینه کنید.

برای بهینه کردن اسایش گاوهای تازه زا موارد زیر را انجام دهید:

  • تراکم گله را در حد 80 تا 85 درصد نگه دارید.
  • گاوها را برای 14 تا 21 روز در بهاربند تازه زا نگه دارید.
  • 75 تا 90 سانتیمتر فضای اخور برای هر دام فراهم کنید.
  • تنش اجتماعی را کاهش دهید (بخصوص برای تلیسه ها).
  • از جدا کردن گاوها به صورت انفرادی از هم گله ای ها خودداری کنید.
  • از وسایل خنک کننده برای گاوهای خشک و شیرده استفاده کنید.

5- سلامتی شکمبه را حفظ کنید و از اسیدوز شکمبه جلوگیری کنید.

  • برای گاوها در 5 روز اول زایش علوفه یونجه سرک در اختیار بگذارید. جیره اوایل زایش باید حاوی میزان زیادی از فیبر با کیفیت قابل هضم (31 تا 35 درصد NDF) باشد.
  • سقف شکمبه ای را از طریق حفظ تداوم مصرف خوراک و جلوگیری از خالی شدن اخور حفظ کنید.
  • از بافر ازاد استفاده کنید، و مصرف ان را بررسی کنید.
  • احتمال جداسازی خوراک را حداقل کنید که منجر به اسیدوز شکمبه می شود.

6- تشخیص گاوها با سابقه بیماری های سلامتی و متابولیک

گاوهای دارای سابقه تب شیر، کتوز یا ورم پستان احتمالا با این مشکلات مجددا روبه رو می شوند. برای جلوگیری از تکرار این بیماری ها، در مورد این گاوها بیشتر دقت کنید. برای مثال اکثر گاوهایی که دو قلو ابستن دارند یا تلیسه ها را زودتر به بهاربند گاوهای خشک وارد کنید. نتایج نشان داده است که این گاوها 7 تا 10 روز زودتر زایش می کنند.

7- بررسی نمره بدنی

نمره بدنی مورد هدف در زایش بین 3 تا 25/3 است. شما باید از رسیدن گاوها به نمره بدنی بالاتر از 4 جلوگیری کنید. نمره بدنی کمتر در زایش اجازه افزایش 5/0 تا 1 واحدی نمره بدنی را به دام می دهد. این موضوع باعث می شود تا از چاق شدن گاوها در زمان زایش جلوگیری شود. گاوهای چاق احتمال بالاتری از کتوز و کبد چرب دارند و همچنین دیرتر به سیکل تولیدمثلی بر می گردند.

8- افزودنی های خوراک

گروه های گاوهای تازه زا با احتمال بیشتری هزینه استفاده از مواد افزودنی را بر می گردانند. مطالعات از افزودنی های زیر حمایت می کند:

  • یونوفرها دردسترس بودن گلوکز را افزایش می دهد.
  • کولین محافظت شده سلامتی و عملکرد کبد را افزایش می دهد.
  • اسیدهای امینه محافظت شده نیازهای اسیدهای امینه را بدون تغذیه زیاد از پروتئین تامین می کنند.
  • چربی محافظت شده مصرف انرژی را بهبود می بخشد.
  • مخمرها شرایط تخمیر شکمبه را ثبات می بخشند.

9- جلوگیری از مواد ضد تغذیه ای

فاکتورهای ضد تغذیه ای شامل قارچ ها، مخمرهای وحشی و خوراک هایی که تخمیر بد داشته اند می شود. تعداد کپک بالاتر از 100000 کلنی در هر گرم مصرف خوراک و قابلیت هضم را کاهش می دهد.

10- مصرف میزان مناسب از انتی اکسیدان ها

انتی اکسیدان ها (برای مثال، ویتامین E و سلنیوم) کمک می کنند تا تاثیر تنش اکسیداتیو را کاهش دهند. تنش اکسیداتیو می تواند به علت تجزیه زیاد بافت چربی، کیفیت هوای پایین یا صدمه به بدن باشد. تمام اینها کارایی سیستم ایمنی را کاهش می دهند.

 

 

گروه علمی شرکت اگرین تک

 
  • تعداد بازدید: 58

دیدگاه ها

نظر شما پس از تایید مدیردر سایت نمایش داده می شود