سخت زایی تلیسه ها باعث ایجاد ضرر می شود

در حالیکه پرورش دهندگان گاو گوشتی تاکید زیادی بر اسان زایی و رسیدن به تولد سلامت دارند، این صفات همچنین در ...

در حالیکه پرورش دهندگان گاو گوشتی تاکید زیادی بر اسان زایی و رسیدن به تولد سلامت دارند، این صفات همچنین در تولید شیر نیز مهم هستند و به همین دلیل ارزش زیادی در صنعت گاو شیری دارند.

این موضوع در دانشگاه کلرادو بحث شد. بخصوص زیرا سخت زایی به خودی خود منجر به کاهش توانایی مادر در تولید شیر و چربی شیر می شود، بخصوص در 30 روز اول شیردهی. تاثیر منفی دیگر شامل افزایش بیماری گوساله و تلفات، کاهش باروری مادر، و افزایش عفونت، بیماری و مشکلات زایش بعدی برای مادر است.

محققین دانشگاه کلرادو اطلاعات گله های شیری امریکا را در طول یک سال بررسی کردند که نشان داد که 18 درصد تلیسه ها از مادرهایی در تمام شکم ها متولد شدند که نیاز به کمک داشتند، در حالیکه 32 درصد تلیسه های شکم اول نیاز به کمک داشتند. یک مطالعه محلی در کلرادو نشان داد که نرخ کلی سخت زایی بین 30 تا 40 درصد است، با نرخ بیشتر از 50 درصد در تلیسه های شکم اول. در مقابل، یک مطالعه در صنعت گاو گوشتی امریکا نشان داد که سخت زایی 3 درصد برای گاوهای شکم دو و بالاتر است، و 17 درصد برای تلیسه های گوشتی است.

بخشی از عواملی که منجر به سخت زایی می شود، شامل گوساله های بزرگ، پوزیشن بد جنین، تغییر شکل جنین، چاق بودن مادر، و انقباض ضعیف رحم به علت تب شیر (که عموما مشکلی در تلیسه ها نیست) می باشند. زیرا تلیسه ها هنوز در حال رشد هستند، ساختار لگن انها کوچکتر از یک گاو ماده بالغ است. بافت کانال تولد (سرویکس، واژن و فرج) هرگز قبلا باز نشده است. ذخیره چربی زیاد اطراف لگن همچنین می تواند کانال تولد را باریک کند، به همین دلیل است که خیلی مهم است که نمره بدنی تلیسه ها را مدیریت کنید. اغلب به صورت دستی واژن و فرج را گشاد می کنند که برای کمک به تلیسه های شکم اول کافی است. محققین دانشگاه پنسیلوانیا بیان کردند که زایش تلیسه ها ممکن است کمی بیشتر از گاوهای بالغ طول بکشد. انها توصیه می کنند که در زایش تلیسه ها دخالت کنید زمانیکه دام ها برای زایش تلاش می کنند و دست های گوساله برای 60 تا 90 دقیقه است که بیرون زده درحالیکه این موضوع برای گاوهای بالغ 30 تا 60 دقیقه است.

محققین دانشگاه کلرادو توصیه می کنند که از سخت زایی جلوگیری کنید از طریق نظارت دقیق تر بر انتخاب اسپرم زمانیکه برای تلیسه ها استفاده می کنید، و نیز مدیریت تغذیه برای جلوگیری از اینکه تلیسه ها خیلی چاق شوند. همچنین اموزش پرسنل برای کمک به زایش های سخت نیز مهم است، بطوریکه اگر دام ها به دقت بررسی شوند کمک مناسب در زمان  مناسب می تواند فراهم شود.

 

 

گروه علمی شرکت اگرین تک

 
  • تعداد بازدید: 864

دیدگاه ها

نظر شما پس از تایید مدیردر سایت نمایش داده می شود