اثرات پروپیلن گلیکول بر تعادل منفی انرژی گاوهای شیری پس از زایش

پس از زایش، تولید شیر گاوهای شیری به سرعت افزایش می یابد، اما مواد مغذی دریافت شده نمی توانند تقاضای تولید شیر را ...

پس از زایش، تولید شیر گاوهای شیری به سرعت افزایش می یابد، اما مواد مغذی دریافت شده نمی توانند تقاضای تولید شیر را برآورده کنند و تعادل منفی انرژی ایجاد می کنند. گاوهای شیری در تعادل انرژی منفی، خطر ابتلا به کتوز بالینی یا تحت بالینی را افزایش می دهند. کتوز در گاوهای شیری تأثیر منفی بر تولید شیر، مصرف ماده خشک، سلامت، ایمنی و عملکرد تولیدمثل دارد. پروپیلن گلیکول می تواند به عنوان یک گلوکونئوژنز مهم در نشخوارکنندگان استفاده شود و می تواند به طور موثری از تشکیل کتون ها جلوگیری کند. تغذیه پروپیلن گلیکول به گاوهای شیری در حین زایش یک روش موثر برای کاهش تعادل منفی انرژی است. در این بررسی دلایل و پیامدهای تعادل منفی انرژی و همچنین مکانیسم و اثرات پروپیلن گلیکول در مهار تعادل انرژی منفی در گاوهای شیری خلاصه می شود. علاوه بر این، در مورد سطح تغذیه و روش های استفاده از پروپیلن گلیکول برای کاهش تعادل انرژی منفی نیز بحث شده است.

با بهبود در انتخاب شدید ژنتیکی گاوهای شیری، استراتژی های پیشرفته مدیریت و بهبود کیفیت خوراک و کنترل بیماری، سطح تولید شیر بسیار بهبود یافته است. با این حال، تعادل منفی انرژی در مرحله پس از زایش به طور فزاینده ای جدی است زیرا مصرف مواد مغذی نمی تواند تقاضای تولید شیر به سرعت بهبود یافته را برآورده کند. تعادل منفی انرژی منجر به بسیج مقدار زیادی از چربی بدن و در نتیجه افزایش تولید کتون می شود، که باعث بیماری های متابولیکی مانند کتوز و کبد چرب می شود. تولید زیاد شیر گاوهای شیری در اوایل شیردهی بیماری تعادل منفی انرژی را تشدید می کند. بیماری های متابولیک منجر به اختلالات متابولیکی، کاهش عملکرد تولیدمثل و کاهش عملکرد شیردهی می شود، که به طور جدی بر سلامتی و تولید گاوها تأثیر می گذارد. پروپیلن گلیکول می تواند از طریق گلوکونئوژنز باعث کاهش تعادل منفی انرژی شود و از تولید اجسام کتونی جلوگیری کند. علاوه بر این، پروپیلن گلیکول با بهبود گلوکز پلاسما و عملکرد کبد در گاوهای کتوزی، تولید شیر، تولیدمثل و عملکرد ایمنی بدن را بهبود می بخشد و درصد چربی شیر را کاهش می دهد. با این حال، مقدار زیادی از پروپیلن گلیکول (بالای 500 گرم در روز) در گاوها عوارض سمی و جانبی دارد. روش تغذیه رایج درنچ کردن بود. ترکیب پروپیلن گلیکول با برخی مواد افزودنی دیگر می تواند اثرات جلوگیری از کتوز را بهبود بخشد. به طور کلی، بررسی حاضر خلاصه پیشرفت تحقیقات اخیر در زمینه تأثیرات تعادل منفی انرژی در گاوهای شیری و خواص پروپیلن گلیکول در کاهش تعادل منفی انرژی و خطر کتوز است.

تعادل منفی انرژی در اوایل شیردهی بهره وری و عملکرد تولیدمثلی گاو را کاهش می دهد و باعث سرکوب سیستم ایمنی می شود و احتمال حذف گاوهای شیری را افزایش می دهد. به عنوان پیش ماده گلوکونئوژنز، افزودن پروپیلن گلیکول می تواند انرژی و گلوکز را برای گاوها فراهم کند، بنابراین از بیماری های متابولیک مانند کتوز و کبد چرب جلوگیری می کند و همچنین باعث افزایش تولید شیر و کاهش درصد چربی شیر می شود. پروپیلن گلیکول همچنین می تواند عملکرد تولیدمثل و ایمنی گاوها را به دلیل افزایش گلوکز افزایش دهد. با این حال، به دلیل سمی بودن و عوارض جانبی، پروپیلن گلیکول در دوزهای حداکثر 500 گرم در روز در هر گاو استفاده می شود و در محلول خوراکی مصرف می شود. برای بهبود اثرات جلوگیری از کتوز، پروپیلن گلیکول بهتر است با سایر مواد افزودنی استفاده شود.

 

 

گروه علمی شرکت اگرین تک

  • تعداد بازدید: 510

دیدگاه ها

نظر شما پس از تایید مدیردر سایت نمایش داده می شود