پیشگیری از هیپوکلسیمی

هیپوکلسمی موضوعی شناخته شده در صنعت تولید شیر است، اما این دلیل نمی شود که گاوها دچار افت کلسیم خون شوند...

هیپوکلسمی موضوعی شناخته شده در صنعت تولید شیر است، اما این دلیل نمی شود که گاوها دچار افت کلسیم خون شوند. کارهای Jesse Goff ، همراه با تحقیقات سایرین، به آلکالوز متابولیک اشاره دارد.

Jesse Goff ، استاد دانشگاه ایالتی آیووا و دامپزشک می گوید: "گاوها به علت پتاسیم در علوفه هایی که تغذیه می کنند، قلیایی هستند.

آلکالوز از عملکرد هورمون تنظیم کننده کلسیم، به نام هورمون پاراتیروئید، روی استخوان و کلیه گاو جلوگیری می کند. این توانایی گاو را برای سازگاری با کلسیم خون از دست رفته در آغوز و شیر در ابتدای شیردهی مختل می کند.

Goff می گوید، پیشگیری یک مولفه اصلی برای پرداختن به این مسئله است. با این حال، دیدگاه او این است که چون هر گاوداری متفاوت است، نمی توان یک روش یکسان برای پرداختن به هیپوکلسیمی از طریق پیشگیری برای همه گاوداری ها انتخاب کرد. وی چهار توصیه برای توجه دامپزشکان و دامپروران ارائه می دهد:

1. کاهش پتاسیم جیره دوره انتظار زایش

وی توصیه می كند: برای تهیه یا رشد علوفه كم پتاسیم برای جیره گاوهای خشك، از مصرف کود دامی در مزارع مورد استفاده برای كشت علوفه گاو خشك جلوگیری كنید. همچنین، علوفه را در سن بالاتری نسبت به گذشته برداشت کنید، زیرا علوفه های بالغ حاوی پتاسیم کمتری هستند. برای بخشی از رژیم غذایی گاو خشک، در صورت امکان از علف های فصل گرم استفاده کنید. علوفه ذرت علف فصل گرم است.

2- برای ترمیم حساسیت بافت به هورمون پاراتیروئید تنظیم کننده کلسیم، آنیون ها را به جیره اضافه کنید تا اسیدی شود.

گاف می گوید بسیاری از متخصصان تغذیه از برنامه های جیره نویسی استفاده می کنند کهDCAD  را محاسبه می کند. وی می گوید: DCAD جیره باید بسته به منبع آنیون مورد استفاده بین 75- تا 125- mEq/kg باشد. برای اطمینان از محتوای مناسب آنیون می توان pH ادرار را آزمایش کرد. گاف می گوید وقتی pH ادرار گله به طور متوسط بین 6.0 تا 6.6 در هفته قبل از زایش باشد، جیره صحیح است. pH زیر 5/5 دارای اسیدیته بیش از حد هستید. وی افزود: گاوها برای جلوگیری از اسیدی شدن بیش از حد، میزان ماده خشک مصرفی خود را کاهش می دهند. pH  بالاتر از 25/7، باعث ایجاد بهبود کمی در کلسیم خون می شود.

3- استراتژی دیگری که گاف پیشنهاد می کند، کاهش کلسیم جیره حداقل برای 10 روز قبل از زایش است.

وی توضیح می دهد: در صورت موفقیت، بدن گاو فریب می خورد كه كمبود كلسیم دارد و شروع به تولید هورمون هایی برای افزایش جذب كلسیم در جیره و سازوكارهای جذب كلسیم استخوان قبل از زایش می كند. نتیجه این است که وقتی این سیستم ها تنظیم می شوند گاو می تواند به راحتی با شروع شیردهی سازگار شود.

با هر دو استراتژی جیره ای، تهیه یک منبع منیزیم در دسترس گاو مهم است. گاف توضیح می دهد، دلیل این امر این است که گاوهایی که دچار کمبود منیزیم هستند باید با هموستاز کلسیم نیز مبارزه می کنند. او می گوید منیزیم جیره باید حدود 4/0% باشد. وی می افزاید: ما همچنین فکر می کنیم که فسفر جیره باید برای هموستاز مطلوب کلسیم در هنگام زایمان زیر 3/0 درصد نگه داشته شود.

4- گزینه دیگر تهیه بلافاصله یک منبع کلسیم قابل دسترس (محلول) برای گاو بعد از زایش است.

بولوس های خوراکی کلسیم موجود در بازار معمولاً حاوی کلرید کلسیم یا پروپیونات هستند که محلولیت زیادی دارند. درنج کردن یا ژل های حاوی کلسیم می تواند بسیار موثر باشد اما برای استفاده در گاو به نیروی کار ماهرتری نیاز دارد. گاف گفت: تجویز کلسیم می تواند 12 تا 24 ساعت پس از زایش تکرار شود. وی می گوید تهیه کلسیم داخل وریدی برای گاوهای پرخطر هنگام زایش لازم نیست. وی توضیح می دهد: به نظر می رسد مکانیسم های سازگاری با هموستاز کلسیم را مختل می کند، بنابراین گاو در روز دوم شیردهی بیشتر از کمبود کلسیم خون برخوردار است. کلسیم زیر جلدی ممکن است مفید باشد، اما به طور کلی برای جلوگیری از تشکیل آبسه به تزریق در پنج یا تعداد بیشتری محل نیاز دارد."

  

گروه علمی شرکت اگرین تک

  • تعداد بازدید: 596

دیدگاه ها

نظر شما پس از تایید مدیردر سایت نمایش داده می شود