آسایش گاو و چرا مهم است

گاو راحت گاوی است که کیفیت زندگی خوبی را تحت نظر ما داشته باشد. راحتی گاو به رفاه عمومی گاو از جمله نیازهای ...

اصلا آسایش گاو چه معنی دارد؟

گاو راحت گاوی است که کیفیت زندگی خوبی را تحت نظر ما داشته باشد. راحتی گاو به رفاه عمومی گاو از جمله نیازهای فیزیولوژیکی و احساسی او مربوط می شود.

بسیاری از جنبه های محیطی و مدیریتی گاوها بر اسایش گاو تاثیر می گذارد. موارد زیر فقط تعداد محدودی از عوامل موثر است:

  • فضای استراحت با طراحی مناسب، نرم و تمیز
  • محافظت از سرما، باد و باران و افتاب
  • مقابله با تنش حرارتی و تهویه مناسب
  • نور مناسب
  • تراکم مناسب
  • دسترسی به اب و خوراک با کیفیت

 

چرا باید روی آسایش گاو تمرکز کنیم؟

آسایش گاو برای تولید شیر، کیفیت شیر، بازده تولیدمثل و سلامت گاوهای شیری بسیار مهم است. ضعف آسایش گاو عواقب اقتصادی دارد. یک گاو راحت یک گاو پرسود است. با این حال، یک دلیل که باید آسایش گاو را در اولویت قرار دهد این است که کار صحیحی است. ما حدود 10 هزار سال پیش گاوها را اهلی کردیم تا بتوانیم غذای مفید برای انسان تولید کنیم. با گاوها باید با احترام رفتار شود، و برای انها باید سرپناه، آب و غذای مناسب و زندگی كاملاً خوب و راحت تهیه شود.

گاوهای امروزی مانند ورزشکاران با عملکرد بالا هستند که باعث حساسیت بیشتر آنها نسبت به جنبه های منفی محیط یا مدیریت می شود.

 

راحتی و لنگش گاو

لنگش یک مسئله مهم رفاهی و اقتصادی حیوانات در گاوداری های شیری است. اسایش ضعیف گاو با افزایش خطر ابتلا به موارد جدید و مدت زمان بهبودی گاو در بروز لنگش نقش دارد. عوامل محرک برای لنگش، مانند تغذیه، تغییرات هورمونی هنگام زایش، عفونت و ضربه، همه می توانند با اسایش ضعیف گاو تشدید شوند.

 

فضای استراحت

بیشتر گاوها در آمریکای شمالی در بهاربندهایی با فری استال یا تای استال نگهداری می شوند. استال ها باید با ابعاد مناسب طراحی شده و از سطح و بستر مناسب برای ایجاد فضای استراحت راحت برخوردار باشند.

استال های راحت باعث طولانی تر شدن زمان استراحت و کاهش زمان ایستادن روی بتن سخت می شوند. این کاهش زمان ایستادن می تواند به طور بالقوه میزان بروز لنگش گله را کاهش دهد.

 

فضای بلند کردن سر

یک گاو برای اینکه بتواند با اطمینان و به طور طبیعی بر روی پاهای عقب خود بلند شود، باید وزن خود را از روی زانوهای جلویی منتقل کرده و نقطه تعادل ایجاد کند. این امر مستلزم این است که هنگام رد شدن به جلو، سر او تقریباً زمینی که در جلوی او قرار دارد را لمس کند.

مطالعه ای در کانادا نشان داد که ارتباط معنی داری بین شیوع لنگش و وجود موانع در جلوی سر وجود دارد. تحقیقات انجام شده در مینه سوتا نشان داد که ارتفاع تخته سینه (اگر بیشتر از 10 سانتیمتر باشد) یک عامل خطر برای لنگش مستقل از سطح استال است.

 

سطح استال

مطالعات نشان داده است که گله های استفاده کننده از فری استال دارای تشک 10 درصد لنگش بیشتر از فری استال های عمیق با شن و ماسه است. گله هایی که از کود بازیافتی در بستر عمیق استفاده می کنند شیوع لنگش 5 درصد کمتر از گله های دارای کود بر روی تشک ها است.

در یک مطالعه با مزارع سیستم شیردوشی خودکار در مینه سوتا و ویسکانسین، شیوع لنگش برای هر نوع مزرعه متفاوت بود.

استال های با بستر ماسه عمیق (22.5%)

Bedded packs  (19.0%)

دسترسی به مراتع (21.5%)

استال های دارای تشک (40.9%)

در این مجموعه داده ها، گله های با استال حاوی تشک با شیوع کم لنگش نیز وجود دارد، که نشان می دهد عواملی مانند مقدار بستر روی تشک ها، تشخیص زودهنگام لنگش و مداخله سریع می تواند به کاهش لنگش در گله های حاوی تشک کمک کند.

 

آیا رسیدگی ضعیف می تواند بر بهره وری و آسایش گاوهای شیری تأثیر بگذارد؟

تحقیقات در صنایع شیری، خوک و طیور در اواخر دهه 1990 و اوایل 2000 نشان داد که اثر متقابل انسان و حیوان می تواند بر بهره وری و رفاه حیوانات مزرعه تأثیر بگذارد. مطالعه ای در کانادا نشان داد که رابطه ای بین درمان ضعیف گاو شیری و تولید شیر وجود دارد.

وجود یک فرد ازاردهنده یا خشن 70 درصد شیر باقیمانده در پستان را افزایش داده و در مقایسه با تیمار شاهد 10 درصد تولید شیر را کاهش می دهد.

رفتار منفی نسبت به گاو می تواند باعث ترس او از انسان شود. ترس استرس زا است و استرس می تواند بر بهره وری گاو تأثیر بگذارد. استرس همچنین می تواند منجر به سرکوب سیستم ایمنی شود که می تواند بر سلامت حیوانات تأثیر بگذارد.

تعاملات نامناسب انسان و گاو می تواند چرخه ای از کاهش بهره وری و بیماری در حیوان ایجاد کند.

از دیدگاه راحتی گاو، رفتار آرام با گاوها ضروری است. نحوه رفتار با گاوها همچنین بر برداشت عمومی از مزارع تولید شیر تأثیر می گذارد.

دو قانون اساسی برای کار با گاوها کند و آرام است. با رعایت این قوانین، کار با کمترین میزان استرس به گاوها و سریعتر انجام می شود.

 

 

گروه علمی شرکت اگرین تک

  • تعداد بازدید: 1086

دیدگاه ها

نظر شما پس از تایید مدیردر سایت نمایش داده می شود