اصول جایگاه برای موفقیت گاوهای دوره انتقال

هنگام انتقال از دوره خشکی به شیردهی، گاو تغییرات زیادی را تجربه می کند. یکی از راه هایی که می توانیم به گاوها در ...

هنگام انتقال از دوره خشکی به شیردهی، گاو تغییرات زیادی را تجربه می کند. یکی از راه هایی که می توانیم به گاوها در انتقال این دوره زمانی کمک کنیم، ارائه بهترین جایگاه ممکن است.

"ما از گاوهای تازه زا می خواهیم چه کار کنند؟" لیندسی فرلیتو Lindsay Ferlito، متخصص دامپروری منطقه ای، در یک وبینار دانشگاه کرنل "سه شنبه های گاو انتقالی" پرسید.

او خاطرنشان کرد که ما انتظار داریم که گاوهای تازه زا از مسائل زایمان بهبود پیدا کنند در حالی که شروع به شیردهی می کنند. آنها باید میزان مصرف آب و ماده خشک خود را افزایش دهند و اکنون بخش هایی از روز خود را به دور از خوراک و آب می گذرانند زمانیکه به شیردوشی می روند. این گروه از حیوانات نیز اغلب معاینات بهداشتی روزانه را تجربه می کنند که ممکن است نیاز به زمان ایستادن داشته باشد.

فرلیتو گفت که امیدواریم جایگاه این گاوها نزدیک سالن شیردوشی باشد و اندازه گروه باید به گونه ای باشد که گاوها زمان زیادی را در انتظار شیردوش سپری نکنند. او همچنین گفت که گاوها را نباید بیش از حد لازم برای معاینات نگه داشت. او گفت: «ما باید هنگام بررسی این گاوها سریع و کارامد عمل کنیم.

چه چیز دیگری در مورد جایگاه گاوهای دوره انتقال مهم است؟ فرلیتو چند توصیه را به اشتراک گذاشت که با فضای استراحت شروع شد، زیرا تحقیقات نشان داده است که زمان استراحت به تولید شیر بیشتر منجر می شود.

ابتدا، او گفت که مقدار مناسبی بستر تمیز، خشک و نرم ارائه کنید، و خاطرنشان کرد که زمان دراز کشیدن در استال های با بستر عمیق بیشتر است. بستر فراوان نیز با بروز کمتر لنگش و آسیب کمتری در ساق پا و زانو مرتبط است.

اندازه استال نیز نقش دارد. برای فری استال، فرلیتو بیان کرد که عرض استال ها برای گاوها باید حداقل 125 تا 130 سانتیمتر و برای تلیسه ها 120 سانتیمتر باشد. طول غرفه باید 2.6 تا 3 متر باشد. در جایگاه تای استال، استال باید حداقل دو برابر پهنای لگن گاو و حداقل 1.2 برابر بلندتر از ارتفاع کفل گاو باشد.

در دوره انتقال، فرلیتو تراکم کمتر از 100 درصد را در سطح استال توصیه کرد که 80 درصد ایده آل است. او گفت: "هر گاو در جایگاه باید حداقل یک استال برای دراز کشیدن داشته باشد." تأسیسات گاو تازه زا باید 140 درصد از میانگین تعداد زایش در ماه بزرگتر شود تا برای ماه هایی که گاوهای تازه زا وجود دارد، فضا داشته باشد. یک بهاربند باید حداقل 9.3 متر مربع فضای استراحت برای هر گاو داشته باشد.

در دوره انتقال، فرلیتو گفت که برای هر گاو 75 سانتیمتر یا بیشتر اخور فراهم می کند. او خاطرنشان کرد که گردن گیر ابزار مفیدی برای کاهش جابجایی در اخور و رفتار تهاجمی هستند، به خصوص اگر گاوهای جوانتر با گاوهای بالغ نگهداری شوند. توجه داشته باشید که اگر از گردن گیرهای 60 سانتیمتری در یک جایگاه گاو دوره انتقال استفاده می شود، تراکم جایگاه باید به 80% تا 85% کاهش یابد تا همچنان فضای کافی برای این گاوها در اخور فراهم شود.

همچنین فضای کافی برای نوشیدن مهم است. فرلیتو گفته است که حداقل 9 سانتیمتر فضای خطی آبخوری برای هر گاو فراهم می کند. در هر جایگاه چند ابخوری داشته باشید تا یک گاو رئیس نتواند مانع نوشیدن دیگران شود. مطمئن شوید که آبخوری ها تمیز و با سرعت پر شوند تا گاوها همیشه به آب دسترسی داشته باشند.

عرض توصیه شده برای راهروهای بین استال ها 3 تا 3.65 متر است. برای مسیر خوراک، 4.2 متر را هدف بگیرید. تقاطع ها باید حداقل 3.65 متر عرض داشته باشند و فضای اضافی برای آبخوری ها وجود داشته باشد. فرلیتو توصیه کرد که در هر 25 استال یک تقاطع انجام شود و مسافتی که گاوها برای رسیدن به خوراک، آب و فضای استراحت نیاز دارند را کاهش دهد.

برخی از جابه جایی حیوانات ضروری است، اما فرلیتو گفت تا حد امکان از جابه جایی جایگاه خودداری کنید تا اثرات منفی استرس اجتماعی کاهش یابد. رفتارهای تهاجمی، کاهش مصرف ماده خشک و تولید شیر کمتر ایجاد می شود زمانیکه نظم جدید اجتماعی در جایگاه ایجاد می شود و این اثرات منفی می تواند تا سه روز ادامه داشته باشد. فرلیتو گفت: «سعی کنید جابه جایی جایگاه را محدود کنید، به خصوص در هفته منتهی به زایمان.

اهداف جایگاه موفق گاوهای انتقالی بسیار ساده هستند، اما پاداش - یا عواقب آن - تا پایان شیردهی ادامه خواهد داشت.

فرلیتو خاطرنشان کرد: "واقعاً مهم است که ما هر کاری که می توانیم انجام دهیم تا به گاوها فرصت دسترسی به استال ها و تغذیه در جایگاه تازه زا را بدهیم."

 

گروه علمی آگرین تک

  • تعداد بازدید: 547

دیدگاه ها

نظر شما پس از تایید مدیردر سایت نمایش داده می شود