مرزهای جدید در تغذیه گوساله و تلیسه - از آبستنی تا بلوغ

تغذیه گوساله های شیری به طور سنتی یکی از نادیده گرفته ترین جنبه های مدیریت گاوداری است، علیرغم تأثیر زیاد آن بر ...

تغذیه گوساله های شیری به طور سنتی یکی از نادیده گرفته ترین جنبه های مدیریت گاوداری است، علیرغم تأثیر زیاد آن بر کارایی و سودآوری دامداری. متأسفانه، در میان تمام حیوانات در مزرعه های شیری، گوساله ها از بالاترین میزان بیماری و تلفات رنج می برند. این چالش‌ها تحقیقات تغذیه گوساله‌ها را در دهه گذشته برای کاهش شیوع بالای بیماری و تلفات و بهبود سلامت، رشد، رفاه و پایداری صنعت دام‌ها تسریع کرده‌اند. با این حال، شکاف های عمده دانش در چندین مرحله حیاتی باقی مانده است. هدف از این بررسی، خلاصه کردن مفاهیم کلیدی فیزیولوژی تغذیه و برنامه ریزی از بارداری تا بلوغ و اثرات بعدی آنها بر رشد گوساله و در نهایت عملکرد آینده است. در طول رشد جنین، انعطاف پذیری رشد بالاترین میزان است. در اين زمان، مصرف انرژي و پروتئين مادر مي‌تواند بر رشد جنين تأثير بگذارد و احتمالاً نقش مهمي در رشد گوساله و تليسه و مهم‌تر از آن، توليد آينده دارد. پس از تولد، اولين وعده غذايي گوساله آغوز براي انتقال ايمونوگلوبولين براي حمايت از سلامت و بقاي گوساله بسيار مهم است. با اين حال، آغوز همچنين حاوي پروتئين هاي زيست فعال، ليپيدها و کربوهيدرات هاي متعددي است که ممکن است نقش کليدي در رشد و سلامت گوساله داشته باشند. گسترش انتقال اين ترکيبات زيست فعال به گوساله از طريق انتقال تدريجي از آغوز به شير (يعني آغوز طولاني يا تغذيه با شير انتقالي) ممکن است در روزها و هفته هاي اول زندگي فوايدي براي آماده سازي گوساله براي دوره پيش از شيرگيري داشته باشد. به طور مشابه، تغذيه بهينه در طول دوره پيش از شيرگیری حياتي است. گوساله هاي پيش از شيرگيري بسيار مستعد چالش هاي سلامتي هستند و بهبود رشد و سلامت گوساله مي تواند تأثير مثبتي بر توليد شير در آينده داشته باشد. در سرتاسر جهان، اکثر گوساله های شیری برای تامین تغذیه کافی به جایگزین شیر متکی هستند. تحقیقات اخیر برای ارزیابی مجدد فرمول‌های سنتی جایگزین‌های شیر آغاز شده است که می‌توانند در ترکیب به طور قابل توجهی در مقایسه با شیر کامل متفاوت باشند. انتقال از رژیم غذایی مبتنی بر شیر به غذای جامد در بلوغ نشخوارکنندگان حیاتی است. به تعویق انداختن سن شیرگیری و ارائه پروتکل های طولانی و تدریجی کاهش مصرف شیر برای جلوگیری از چالش های تولید و سلامتی رایج شده است. با این حال، تعیین چگونگی تعادل مناسب مقدار انرژی و پروتئین عرضه شده در خوراک مایع و جامد بر اساس مقدار مصرف شیر قبل از شیرگیری، و اذعان بیشتر به تعامل آنها، نویدبخش بهبود رشد و سلامت در طول شیرگیری است. پس از شیرگیری و در زمان شروع بلوغ، به طور سنتی به تلیسه ها جیره غذایی با علوفه بالا ارائه می شود. با این حال، مطالعات اخیر نشان می دهد که تغییر استارتر به یک جیره غذایی با علوفه بالا باعث کاهش مصرف و رشد در زمانی که بازده خوراک جامد در بالاترین حد است، می شود. به طور فزاینده ای روشن شده است که فرصت های بزرگی برای پیشرفت دانش ما در مورد تغذیه گوساله وجود دارد. با این حال، برای اطمینان از پایداری و کارایی صنعت جهانی تولید شیر، یک رویکرد متمرکزتر و دقیق تر به تحقیق که شامل پیامدهای بلندمدت جیره های غذایی در هر مرحله از زندگی می شود، مورد نیاز است.

شتاب و علاقه جهانی زیادی در زمینه تحقیقات گوساله وجود دارد، به ویژه در مورد پتانسیل برنامه ریزی توسعه ای گوساله ها در اوایل زندگی برای افزایش بهره وری و سلامت. با این حال، چندین شکاف دانش مربوط به مدیریت تغذیه در هر مرحله توسعه باقی می‌ماند که این پتانسیل را به طور قابل توجهی محدود می‌کند. گسترش درک ما از انرژی و پروتئین مورد نیاز و ترکیب جیره غذایی در نهایت باعث بهبود رشد گوساله می شود. بنابراین، نیاز شدیدی به ادغام این دانش با تحقیقات بهداشتی برای کاهش بروز بیماری ها و اختلالات در گوساله ها وجود دارد.

شتاب در تحقیقات گوساله منجر به تعداد زیادی مقاله شده است. با وجود این افزایش در انتشارات، گزارش ناقص در مطالعات اولیه متاسفانه در تحقیقات گوساله و تلیسه رایج است، و ساختن مرورهای سیستماتیک و متاآنالیزها را چالش برانگیز می کند. انجمن علوم تولید شیر، از جمله نویسندگان، داوران، و ویراستاران، باید دستورالعمل‌های گزارشی را که از طریق اجماع کارشناسان برای بهبود نتایج گزارش‌دهی از آزمایش‌های دامی ایجاد شده است، دنبال کنند. گزارش‌دهی بهبودیافته در نهایت منجر به درک بهتر اثربخشی استراتژی‌های تغذیه‌ای در هر مرحله از زندگی می‌شود و در نتیجه ارزش تحقیقات گوساله‌ها را افزایش می‌دهد. یکی دیگر از نکات تجربی کلیدی که نیاز به بررسی در تحقیقات گوساله دارد، پیامد طولانی مدت جیره های غذایی تحمیلی بر رویدادهای زندگی است. درک جامع از تأثیر تغذیه بر برنامه ریزی رشد تنها در صورتی امکان پذیر است که اثرات تیمارهای اولیه زندگی را همراه با اندازه گیری های بعدی در تمام مراحل زندگی، از جمله اولین شیردهی، مشخص کنیم. این آزمایش‌ها به دلیل محدودیت‌های تکثیر بیولوژیکی در تأسیسات تحقیقاتی و فقدان زیرساخت برای حمایت از مطالعاتی که رویدادهای مادام‌العمر را مشخص می‌کنند، چالش برانگیز هستند. با این وجود، استراتژی‌هایی برای غلبه بر این چالش‌ها باید ایجاد شود تا دانش انتقادی مربوط به اثرات بلندمدت استراتژی‌های تغذیه ایجاد شود.

در پایان، ما جنبه های تغذیه ای، مواد تشکیل دهنده و ترکیب، و تغذیه و استراتژی های مدیریتی را که بر رشد جنین و گوساله تأثیر می گذارد، برجسته کرده ایم. واضح است که حرکت و علاقه زیادی به درک این اثرات برای بهبود تولید، کارایی، سلامت و رفاه گوساله تلیسه وجود دارد. با این حال، هر مرحله زندگی نیاز به استراتژی های تغذیه ای متفاوتی دارد که ممکن است اثرات انتقالی داشته باشد یا منجر به پیامدهای طولانی مدت متفاوت یا هر دو شود. بنابراین، ادامه تحقیقات برای بررسی استراتژی های تغذیه ای بهینه برای بهبود عملکرد و سلامت گوساله بدون به خطر انداختن کارایی هزینه، مهم است.

 

 

گروه علمی شرکت اگرین تک

  • تعداد بازدید: 435

دیدگاه ها

نظر شما پس از تایید مدیردر سایت نمایش داده می شود